Dagens PS

Koenigseggs enda racingbil till salu: "Som ny"

Koenigsegg
Koenigsegg CCGT är det svenska märkets enda racingbil. (Foto: Bonhams)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 03 juli 2023Publicerad: 03 juli 2023

Koenigsegg är fortfarande ett förhållandevis ungt märke med nästintill obefintlig racinghistoria. Nu ska den enda racingbilen som märket tillverkat gå under klubban.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mer specifikt är det världens enda Koenigsegg CCGT som ska auktioneras ut på Bonhams auktion under Goodwood Festival of Speed.

Märket har inga nya planer på att börja med racing, varför detta kan förbli den enda racingbilen från det Ängelholms-baserade märket.

ANNONS
Koenigsegg CCGT

CCGT utvecklades för att uppfylla kraven i GT1-klassen (Foto: Bonhams)

Andra planer förr

I mitten av 2000-talet ville dock Koenigsegg ge sig in i GT1-ligan, och tillverkade en bil som uppfyllde dåtidens krav.

Innan bilen hann börja tävla ändrades emellertid reglerna och det svenska märkets Le Mans-planer gick således i kras.

Sedan ny har denna Koenigsegg CCGT endast haft en ägare, men nu ska det bli ändring på det.

Koenigsegg CCGT

Den svenska racingbilen har använts sparsamt. (Foto: Bonhams)

ANNONS

Senaste nytt

Koenigsegg CCGT är ingen långmilare

ANNONS

Sedan 2007 har bilen förvarats i ”temperaturkontrollerade torra och mörka utrymmen” samt rastats två gånger per år för bilens egna skull.

Den beskrivs även som ”praktiskt taget ny” av auktionshuset Bonhams.

Bilen utvecklades som sagt för att delta i Le Mans 24h, men det blev aldrig verklighet eftersom utvecklingen drog ut på tiden.

I kategorin racingbilar som aldrig tävlade finner man även Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé.

Koenigsegg CCGT

Bilen kvalar in till en rad motorhistoriska evenemang. (Foto: Bonhams)

Koenigsegg med extra sting

Bilen väger under 1 000 kilogram och dess 5-liters V8 producerar 600 hästkrafter, vilket var det maximala tillåtna.

Även om den aldrig fick tävla är den godkänd för en rad klassiska racingevent, då den de facto uppfyller de krav som ställdes på GT1-bilar på den tiden det begav sig.

CCGT går under klubban den 14 juli och väntas gå mellan motsvarande 41 000 000 och 55 000 000 kronor.

ANNONS
Koenigsegg CCGT

Det finns bara en Koenigsegg CCGT i hela världen. (Foto: Bonhams)

Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Koenigsegg siktar på nytt rekord

Läs även: Koenigsegg – ”Det är bättre att inte ha någon bil alls”

Läs även: Till salu: Koenigsegg Regera – en svensk drömbil

Läs även: Ögongodis: En av världens mest unika Koenigsegg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]