Dagens PS

Koenigsegg Gemera får V8 och 2 300 hästkrafter

Koenigsegg Gemera prototyp
Koenigsegg Gemera går nu att beställa med V8:an från Jesko. (Foto: Koenigsegg)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 10 juli 2023Publicerad: 10 juli 2023

Koenigsegg har visat upp produktionsversionen av sin första fyrsitsiga modell Gemera, och lanserade i samma veva en ny drivlina med V8 och 2 300 hästkrafter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har hunnit gå över tre år sedan Koenigsegg Gemera visades upp för första gången i mars 2020.

Bilen var då utrustad med en hybriddrivlina som kombinerade en dubbelturbo-bestyckad rak trea med ett antal elmotorer, för en effekt på 1 700 hästkrafter och en 0-100-tid på bara 1,9 sekunder.

Nu har den produktionsfärdiga bilen visats upp för första gången på ett privat event, och i samma veva presenterade man även ett nytt drivlinealternativ.

V8:an från Jesko

Enligt den Koenigsegg-dedikerade hemsidan Egg Registry handlar det om dubbelturbo-V8:an från Koenigsegg Jesko, som är parad med biltillverkarens 9-stegade Light Speed-växellåda, 

Denna ger i kombination med hybridsystemet en effekt på 2 300 hästkrafter och ett vridmoment på 2 750 newtonmeter om man kör på E85.

Vilka prestandasiffror detta resulterar i framgår dock inte.

Den trecylindriga motorn, som går under smeknamnet “Tiny Friendly Giant”, finns kvar som standardmotor, medan V8:an är ett tillval som kostar drygt 4,3 miljoner kronor.

Bilen i sig har ett grundpris på en bit över 20 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Vanliga backspeglar och nytt utrustningspaket

Utöver ett nytt drivlinealternativ bjuder produktionsfärdiga Koenigsegg Gemera också på ett antal uppdateringar jämfört med den Gemera som visades upp år 2020.

Bilen är bland annat nu utrustad med traditionella backspeglar istället för kamera-diton då detta är ett krav på vissa marknader, exempelvis USA.

Koenigsegg Gemera
Produktionsfärdiga Gemera får traditionella backspeglar istället för kameror. (Foto: Omar Muurmans via Egg Registry)

Kunder kan nu också välja till Ghost-paketet, som begåvar bilen med aerodynamiska detaljer som en mer aggressiv splitter under fronten och en vinge där bak.

Ska byggas i ny fabrik

Avtäckningen av den produktionsfärdiga versionen av Gemera ägde rum i samband med invigningen av den nya Koenigsegg-fabriken i Ängelholm, där bilen också ska byggas.

Fabriken är på 11 000 kvadratmeter och kommer i längden att betyda att företaget kan gå från att idag bygga en bil i veckan till att bygga en bil om dagen.

Produktionen av Koenigsegg Gemera kommer dock att dröja ännu en stund, och de första leveranserna väntas äga rum under 2025.

ANNONS

Läs även: Koenigseggs enda racingbil till salu: “Som ny”

Läs även: Koenigsegg klår elbilen Rimac: Tar hem världsrekord

Läs även: Körde i 413 knyck förbi fartkamera: Kan slippa böter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS