Koenigsegg har visat upp produktionsversionen av sin första fyrsitsiga modell Gemera, och lanserade i samma veva en ny drivlina med V8 och 2 300 hästkrafter.
Koenigsegg Gemera får V8 och 2 300 hästkrafter
Mest läst i kategorin
Det har hunnit gå över tre år sedan Koenigsegg Gemera visades upp för första gången i mars 2020.
Bilen var då utrustad med en hybriddrivlina som kombinerade en dubbelturbo-bestyckad rak trea med ett antal elmotorer, för en effekt på 1 700 hästkrafter och en 0-100-tid på bara 1,9 sekunder.
Nu har den produktionsfärdiga bilen visats upp för första gången på ett privat event, och i samma veva presenterade man även ett nytt drivlinealternativ.
V8:an från Jesko
Enligt den Koenigsegg-dedikerade hemsidan Egg Registry handlar det om dubbelturbo-V8:an från Koenigsegg Jesko, som är parad med biltillverkarens 9-stegade Light Speed-växellåda,
Denna ger i kombination med hybridsystemet en effekt på 2 300 hästkrafter och ett vridmoment på 2 750 newtonmeter om man kör på E85.
Vilka prestandasiffror detta resulterar i framgår dock inte.
Den trecylindriga motorn, som går under smeknamnet “Tiny Friendly Giant”, finns kvar som standardmotor, medan V8:an är ett tillval som kostar drygt 4,3 miljoner kronor.
Bilen i sig har ett grundpris på en bit över 20 miljoner kronor.
Senaste nytt
Vanliga backspeglar och nytt utrustningspaket
Utöver ett nytt drivlinealternativ bjuder produktionsfärdiga Koenigsegg Gemera också på ett antal uppdateringar jämfört med den Gemera som visades upp år 2020.
Bilen är bland annat nu utrustad med traditionella backspeglar istället för kamera-diton då detta är ett krav på vissa marknader, exempelvis USA.
Kunder kan nu också välja till Ghost-paketet, som begåvar bilen med aerodynamiska detaljer som en mer aggressiv splitter under fronten och en vinge där bak.
Ska byggas i ny fabrik
Avtäckningen av den produktionsfärdiga versionen av Gemera ägde rum i samband med invigningen av den nya Koenigsegg-fabriken i Ängelholm, där bilen också ska byggas.
Fabriken är på 11 000 kvadratmeter och kommer i längden att betyda att företaget kan gå från att idag bygga en bil i veckan till att bygga en bil om dagen.
Produktionen av Koenigsegg Gemera kommer dock att dröja ännu en stund, och de första leveranserna väntas äga rum under 2025.
Läs även: Koenigseggs enda racingbil till salu: “Som ny”
Läs även: Koenigsegg klår elbilen Rimac: Tar hem världsrekord
Läs även: Körde i 413 knyck förbi fartkamera: Kan slippa böter
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.