Dagens PS

Koenigsegg dissikerar Gemera: Ingenjörskonst på högsta nivå

Sveriges bilkung Christian von Koenigsegg ger oss en genomgång av Gemera. (Foto: Koenigsegg Youtube)
Sveriges bilkung Christian von Koenigsegg ger oss en genomgång av Gemera. (Foto: Koenigsegg Youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 feb. 2025Publicerad: 06 feb. 2025

Koenigsegg är kända för sina extrema superbilar och sin ingenjörskonst i världsklass. Deras senaste skapelse, Gemera, är inget undantag.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna fyr-sitsiga familjebil från Koenigsegg, med två enorma dörrar och rejält bagageutrymme, spränger alla gränser. Med en topphastighet på nästan 400 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på under två sekunder, är detta en bil som kombinerar familjeliv med prestanda i absolut toppklass.

Och den kan till och med köra på ren eldrift i upp till 290 km/h.

ANNONS

Ingenjörskonst i överflöd

Hemligheten bakom Gemeras otroliga prestanda ligger i dess unika drivlina. Under huven döljer sig en femliters V8-motor som levererar 1500 hästkrafter, en 800 hästkrafters elmotor och en specialutvecklad växellåda som fördelar kraften till alla fyra hjulen.

Koenigseggs vd, Christian von Koenigsegg, har gett oss en inblick i hur detta kraftpaket fungerar, och det är minst sagt fascinerande. Se filmen på Youtube här.

ANNONS

Senaste nytt

Växellådan – ett mästerverk i sig

Gemeras växellåda är en vidareutveckling av den niostegade Light Speed-lådan som finns i Jesko-modellen. I Gemera har den fått namnet Light Speed Tourbillon Transmission. Den har nio växlar framåt, men ingen backväxel. Backningen sköts istället av elmotorn. Antalet kopplingar har minskats till sex, där varje koppling hanterar växlingen mellan tre växlar. Startmotorn har också försvunnit och bilen startar nu enbart med hjälp av elmotorn.

Koenigsegg Gemera i egen hög person. (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Gemera i egen hög person. (Foto: Koenigsegg)

Det mest intressanta med växellådan är hur den levererar kraften till hjulen. Eftersom utrymmet i Gemera är begränsat, har växellådan designats för att omsluta V8-motorn. Kraften leds till framhjulen via en drivaxel, och till bakhjulen via hydrauliska kopplingar och ett system som Koenigsegg kallar “kassetten”. Dessa “sidoväxellådor” sitter på var sida om motorn och ger hela konstruktionen en Y-form. Designen handlar lika mycket om prestanda som om att maximera utrymmet.

ANNONS

Torque Vectoring – nu blir det nördigt

“Sidoväxellådan flyttar kraften från framför motorn rakt över motorns axel. Detta gör att vi får torque vectoring från dessa kopplingar”, förklarar von Koenigsegg.

Genom att öppna och stänga kopplingarna kan man låsa dem och få en slags “svetsad bakaxel” för maximalt grepp vid acceleration. Torque vectoring används även i kurvorna, och i kombination med ett specialutvecklat bromssystem kan man även styra kraften med hjälp av bromsarna. Resultatet är en fullständig torque vectoring-bakaxel, utan några elektriska motorer, vilket är ganska fantastiskt.

Hur många drömmer om idén att äga en Koenigsegg? (Foto: Koenigsegg)
Hur många drömmer om idén att äga en Koenigsegg? (Fot

Torque vectoring innebär att Koenigsegg kan finjustera kraften som skickas till bakhjulen. Detta förbättrar både accelerationen och kurvtagningen, vilket ger Gemera ännu bättre kontroll. Kraften till framhjulen överförs via en kolfiberpropelleraxel som är ansluten till en vinkelväxel och ytterligare två kopplingar. Koenigseggs “Dark Matter”-elmotor sitter också fram och bidrar till den totala effekten på 2300 hästkrafter.

Elmotorn används inte bara för topphastighet. Den driver även backväxeln och kan skicka kraft till bakhjulen för att köra bilen på enbart el.

“Det handlar om att minimera komplexiteten och antalet komponenter, och få maximal funktionalitet”, säger von Koenigsegg.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

När V8-motorn väl är på plats bredvid LSTT-växellådan, förstår man verkligen hur mycket arbete som har lagts ner på att göra den så kompakt och effektiv som möjligt. Den tighta designen bidrar också till att hålla bilens tyngdpunkt extremt låg, vilket i sin tur bidrar till de otroliga prestanda som skulle skrämma de flesta barn som sitter i baksätet på Gemera.

ANNONS

Koenigsegg är kända för att dela med sig av information om sina bilar, vilket är uppfriskande. De har tidigare förklarat flera av sina tekniska underverk och till och med låtit motorjournalister inspektera fabriken.

Retro-raketen Ælla-60: V8-kraft och manuell låda i en klassisk förpackning

Anthony Jannarelly presenterar en ny sportbil, Ælla-60, med en klassisk design men modern insida. En V8:a och modern teknik eleverar körupplevelsen.

Läs också:

Många förare stänger av livsräddande säkerhetsfunktioner i bilen. News 55

Tesla i fritt fall: “Första verkliga testet”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS