Dagens PS

Knapparnas triumf: Fysiska reglage gör comeback i bilar

Kan vi våga hoppas på fler fysiska knappar och vred igen? (Foto: Åsa Wallenrud)
Kan vi våga hoppas på fler fysiska knappar och vred igen? (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 nov. 2024Publicerad: 20 nov. 2024

Efter en period av pekskärmsdominans börjar biltillverkare inse värdet av fysiska reglage. Det beror delvis på konsumenternas efterfrågan och delvis på säkerhetsaspekter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att ratta en bil kräver nämligen full fokus på vägen, något som kan vara svårt att kombinera med komplicerade menyer på en pekskärm.

Rachel Plotnick, författare och forskare, har studerat knapparnas historia och psykologi i flera år. Hon menar att den ökade efterfrågan på fysiska knappar delvis beror på en slags “skärmtrötthet”.

Människor tillbringar allt mer tid framför digitala enheter, och längtan efter något mer taktilt har ökat. Dessutom erbjuder fysiska knappar en rad fördelar jämfört med pekskärmar, särskilt i bilsammanhang.

Fördelar med fysiska knappar:

  • Enklare att använda utan att titta.
  • Ger direkt feedback.
  • Minskar distraktionen för föraren.
  • Mer intuitiva att hantera.
ANNONS

Senaste nytt

Biltillverkare har börjat lyssna på kritiken

Flera biltillverkare har börjat återinföra fysiska knappar och reglage för viktiga funktioner som klimatanläggning och volymkontroll. De här funktionerna har tidigare varit gömda i komplexa infotainmentsystem, men flyttas nu tillbaka till mittkonsolen där de är lättare att nå.

Även trenden med touchkänsliga knappar, som varken är fysiska eller särskilt användarvänliga, verkar vara på väg bort. Som de Volkswagen envists har haft.

Det bästa vore en kombination

ANNONS

Plotnick poängterar att fysiska knappar och pekskärmar inte behöver utesluta varandra. Istället bör de kombineras på ett smart sätt.

Viktiga funktioner som kräver snabb åtkomst bör styras med fysiska reglage, medan mindre tidskritiska funktioner som navigation och underhållning kan hanteras via pekskärm.

Många motsträviga

Tyvärr följer inte alla biltillverkare denna trend. Tesla, som varit en föregångare när det gäller att ta bort fysiska knappar, fortsätter att satsa på pekskärmar. I deras senaste modeller har till och med växelväljaren ersatts av en digital variant.

Vi testkörde nyligen en Xpeng G9 där den största irritationen var just att alla enkla inställningar hade bakats in bakom ett antal steg på en skärm. Fullständigt vansinnigt.

Förhoppningsvis kommer fler biltillverkare att anamma en mer balanserad strategi. Genom att kombinera fysiska knappar med pekskärmar kan man skapa en bilkupé som är både användarvänlig och säker. Det är dags att bilindustrin lämnar “pekskärmsmanin” bakom sig och fokuserar på förarnas behov.

Läs också:

Storbankernas nya prioritet: Rädda ekosystemen. Realtid

Direktsända klavertrampet: Hånade tennisstjärna – fick sparken. News 55

ANNONS

Slipp stenskott med Lidar-teknik

Kan Lidar-tekniken vara lösningen på stenskott? Ja det hävdar Mercedes som nu lämnat in ett patent för just denna teknik. Mercedes-Benz har nyligen lämnat

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Studio

Mat du ska undvika om du vill leva längre

20 nov. 2024
ANNONS