Det är varje entusiasts dröm – att hitta en orörd samling klassiska bilar. Nu ska en sådan samling av orörda klassiker gå under klubban.
Klassiska skrotbilar för miljarder under klubban
Mest läst i kategorin
I dag är barnfinding närapå en sport. Att ge sig ut på landsbygden och leta i lador och skjul för att förhoppningsvis göra det stora fyndet en dag. Få öppna dörren och mötas av precis det som du drömt om.
Ungefär detta var vad som mötte personalen från det anrika auktionshuset RM Sotheby’s när de stämde träff med släktingarna till den bortgångne bilentusiasten Rudi Klein.
Rudi Klein hade emigrerat från Tyskland under 1950-talet och slagit sig ned utanför Los Angeles där han öppnat sin biltilbehörsfirma Porche Foreign Auto (Porsche medvetet felstavat efter en juridisk fajt med moderföretaget) som med åren gick allt bättre och bättre.
Oavsett skick
Vinsten från bolaget började Rudi Klein investera i klassiska bilar.
Men inte främst de vackraste och redan renoverade. Rudi Klein köpte på sig unika bilar oavsett skick. Och med tiden växte samlingen i det tysta till något fantastiskt som bara ytterst få kände till.
2001 dog så Rudi Klein, och sedan dess har hans samling stått orörd på industritomten utanför Los Angeles. Men nu ska den säljas.
Det handlar inte om vilken samling som helst – vilket kanske redan har framgått. På tomten står klassiker efter klassiker uppställda i “pallställ” i väntan på en rostigare framtid.
Alla märken
Här finns alla klassiska märken, som Ferrari, Porsche, Maserati, Mercedes, Iso Grifo och många andra bilar du bara drömt om. Men det finns också två bilar som sticker ut mer än andra.
Den ena är en av endast 29 tillverkade 1955 Mercedes-Benz 300 SL ‘Alloy’ Gullwing och den enda som lämnade fabriken svartmålad. Men denna raritet är inte auktionens stora höjdpunkt. Den rollen har en annan Mercedes.
Känd ägare
En av 1930-talets stora stjärnor inom motorsporten var Mercedes märkesförare Rudolf Caracciola. En av de våghalsar som körde de legendariska Silverpilarna till ständigt nya rekord.
För att Rudolf Caracciola skulle färdas med stil mellan tävlingarna lät Mercedes 1935 bygga honom en specialkaross på deras nya 500K-chassie.
En oerhört vacker tvåsitsig coupé som skyddat och bekvämt skulle föra honom mellan tävlingsbanorna.
Orörd i 40 år
Denna bil hamnade i Rudi Kleins samlingar för över 50 år sedan och har efter en bilshow för 40 år sedan, stått orörd under ett skynke i Kleins förråd.
Bilen är i dag ett unikum – både som exemplar och med sin fantastiska historia.
Förväntningarna är därför skyhöga på auktionen och det talas till och med om att den kan bli världens dyraste bil när klubbslaget faller i oktober.
Läs även om miljardären som köpte världens dyraste bil. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.