Återkomsten av retrodesign inom bilindustrin fortsätter. Efter Volkswagens elektriska ID. Buzz och Renaults återupplivning av 4:an och 5:an, är det nu dags för Yugo att oväntat återvända.
Klassiska bilmärket återuppstår från de döda


Mest läst i kategorin

Bakom projektet står ingen mindre än professor Aleksandar Bjelić, en ingenjör, ekonom och professor med lång erfarenhet inom bilindustrin. Bjelić har säkrat finansieringen för att köpa rättigheterna till namnet Yugo, registrerat varumärket globalt och anlitat den serbiske designern Darko Marčeta för att skapa de första designförslagen, enligt The Autopian.
Retrodesign möter modern teknik
Marčetas skisser visar en liten, kantig halvkombi inspirerad av den ursprungliga Yugo, som tillverkades mellan 1980 och 2008 och uppdaterades flera gånger under sin livstid. Designen är inte helt och hållet retro, utan inslag som LED-strålkastare ger Yugo en modern touch. Inspirationen kan även ses hos Rivian R3.

Billig och tillgänglig
Precis som originalet, som var en av de billigaste nya bilarna i USA, kommer den nya Yugo att marknadsföras som en relativt prisvärd modell. För att hålla kostnaderna nere kommer Yugo att köpa in komponenter som plattformen från en annan, ännu hemlig, biltillverkare. Bilen kommer att drivas av en förbränningsmotor, men en elektrisk modell är inte helt utesluten i framtiden.

Lång väg tillbaka
Utvecklingen pågår och Yugo planerar att presentera en skalenlig modell av halvkombin före slutet av 2025. Den första körbara prototypen förväntas debutera på Belgradmässan 2027. Det är mer än två år bort, men vi förväntar oss att mer information om märket, bilen och dess framtidsplaner kommer att dyka upp inom de närmaste månaderna. Att återuppliva en länge nedlagd biltillverkare är ingen liten uppgift.
Äventyr som marknadsföring
Under tiden kommer Yugo att återskapa en expedition från 1975 då fem team körde varsin Zastava 101 från Kragujevac i Jugoslavien (nuvarande Serbien) till Kilimanjaro i Tanzania. Konvojen kommer att lämna Serbien 2026, men de fem besättningarna kommer att köra klassiska Yugo-modeller istället för den äldre 101:an.

Rutten kommer att vara något annorlunda. Istället för att köra till Grekland, ta en färja till Egypten och köra söderut genom Afrika, kommer de att köra västerut mot Genua i Italien och gå i land i Tunis, Tunisien. Den cirka 10 000 kilometer långa resan ska visa hur tålig den ursprungliga Yugo var. Detta ska i sin tur skapa entusiasm för det återuppståndna märkets första bil på nästan två decennier.
Huruvida detta är den bästa marknadsföringstaktiken återstår att se, men det är definitivt en av de mest underhållande och äventyrliga.

Yugos historia
Den ursprungliga Yugo debuterade som Zastava Yugo 45 1980. Den var nära besläktad med Fiat 128, men den var mycket kortare och utvecklades inte ursprungligen för amerikanska vägar.
Malcolm Bricklin, som grundade Subaru of America och designade Bricklin SV-1, tog Yugo till USA inför modellåret 1986 och marknadsförde den som en ny bil till priset av en begagnad. Efter en initial succé med försäljning av närmare 85 000 bilar på två år, började kvalitetsproblem att skada Yugos rykte och försäljningen rasade.
Yugo gick i konkurs 1989 och lade ner tillverkningen 2008 efter att cirka 800 000 enheter hade byggts. En del av Yugo lever dock vidare.
Kommer du ihåg Fiat 500L? Den crossovern tillverkades i den tidigare Yugo-fabriken.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

U-sväng: USA stänger statliga laddstationer för elbilar
Amerikanska myndigheten GSA, som ansvarar för federala byggnader, har beslutat att stänga ner alla sina laddstationer för elbilar. Beslutet motiveras med
Läs också:
Forskare har funnit hur hjärnskada kan bidra till demens. News 55
Livsmedelssektorn varnas – upp till dubbla matpriser. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.