Sveriges bilpark har rymt många fantastiska bilar genom åren. De flesta är skrotade, några finns kvar i landet men några av de allra finaste har sålts utomlands.
Svenska klassiker - Max Gumpels Mercedes 540 K


Mest läst i kategorin

Vi kommer under några lördagar berätta om några av de klassiker som såldes till Sverige nya samt om de människor som köpte dem. Och kanske är det du som ser till att någon av dessa bilar kommer tillbaka till Sverige?
1. Mercedes Benz 540 K 1937
Det finns idag få klassiker som kan mäta sig med 1930-talets kompressormatade bilar från Mercedes. Deras självklara lyx kombinerat med den tid i Tyskland som de tillverkades under, har idag gjord dem till superhjältar i den klassiska bilvärlden.

För att marknadsföra Mercedes gjordes en karavan från Stuttgart bland annat upp till Sverige där Gjestvangs lokaler på Strandvägen var ett givet stopp. (Foto: Jan Melins arkiv)
Trots att dessa vagnar var bland det dyraste som kunde köpas på 1930-talet, så sålde den svenska Mercedes-återförsäljaren Gjestvangs ett antal nya bilar till förmögna svenskar.

Max Gumpel i samtal med Maria von Braun vid en middag på Rivieran. (Foto: Sjöexpress Arkiv)
En av dessa var chassinummer 169 389, som såldes som ett naket chassie till Sverige till byggmästaren och playboyen Max Gumpel. Gumpel var en man som levde högt och tvekade inte att spendera de pengar som tjänades på byggverksamheten.

Segelbåten La Liberté och racerbåten Laila inför leverans från Kungsörs båtvarv 1935. (Foto: Kungsörs båtvarv arkiv)
Till säsongen 1935 lät han bygga den vackra skärgårds 55-an La Liberté, ritad av Erik Salander, samt den hypersnabba stegbåten Laila, signerad Ruben Östlund.

Max Gumpels racerbåt Laila visas upp på Fri fart på Göta Kanal 2009 efter en omfattande renovering. (Foto: Arkiv)
Ett tomt chassie
På hösten 1937 beställde så Gumpel ett 540 K-chassie, som levererades till Sverige 30 september 1937 från Mercedesfabriken i Sindelfingen. Chassiet togs sedan till den mycket välrenommerade Karosseriaktiebolaget Norrmalm, som fick uppdrag att rita och bygga en kaross på bilen.

En annons från 1937 som slår ett slag för Mercedes utbud, som verkligen var bredd – från folkliga bilar för 6.500 kr upp till kompressorvagnarna på över 40.000 kr. (Foto: Jan Melins arkiv)
Arbetet igångsattes omedelbart. I februari 1938 var bilen klar och registrerades den fjärde mars samma år under numret A54.

Kanske inte den vackraste karossen som placerats på ett Mercedes-chassie. Notera bland annat att endast ett avgasrör går ut på sidan, till skillnad från de två som var standard. Det andra röret doldes i den breddade karossen. (Foto: Jan Melins arkiv/Carl Kristoferson)
Bilen kom kanske inte att bli den vackraste 540 K som byggts. Norrmalms-karossen blev ganska så tung och kom att skilja sig mycket från de övriga kompressorvagnarnas graciösa linjer. Karossen gjordes också bredare så att tre personer fick god plats i framsätet.
Diana istället för stjärna
För att ytterligare skilja sig från “mängden” av fabriksbyggda Mercedes-bilar, lät Norrmalms bygga kylaren med snedställda ribbor i grillen. Sedan pryddes den inte med den traditionella treudden från Mercedes, utan med Max Gumpels egen kylarprydnad föreställande gudinnan Diana.

Här syns den speciella grillen med de snedställda ribborna tydligt. Samt de extra Marchall-strålkastarna. (Foto: Jan Melin/Jan Ströman/Margareta Wahlstedt)
Mercedes användes fram till krigsutbrottet då den ställdes av och plockades inte fram och gjordes körklar igen förrän 1946. Då kriget inte direkt hade gått Tysklands väg, sågs inte pampiga Mercedes-bilar som något gott.
Fel att åka 1930-tals-Mercedes
Max hade tagit ned Mercedesen till Rivieran men förstod snart att den inte direkt underlättade livet där nere.

Såhär ska en instrumentpanel se ut. Lite rörig och fylld med analoga instrument. (Foto: Jan Melin/Sture Magnuson)
Efter kriget var det också stor brist på bilar, så en ersättare till Mercedesen var inte lätt att hitta. Max fick dock hjälp av sin vän Greta Garbo, som via kontakter i USA, beställde en Lincoln Continental 1946 för leverans till Sverige.

Parkerad utanför Max Gumpels kontor på Birger Jarlsgatan 31 i centrala Stockholm. I bakgrunden Humlegården. (Foto: Jan Melin/Sture Magnuson)
Lincoln ett bättre val
När Lincolnen kom hem, kördes den ned till Rivieran av dottern Laila med kamrat. Efter en tid i sol och värme, tog de sedan Mercedesen hem till Sverige.

På resa genom Europa med den stora Mercedesen. Efter kriget var den tyska bilen inte populär att åka med i Europa. (Foto: Sjöexpress arkiv)
När jag för 10 år sedan, intervjuade Max Gumpels dottern Laila Gumpel, berättade hon om resan hem. Hur hon och hennes kamrat fick hjälpas åt att köra den tunga vagnen hem genom Europa. Och hur de ibland fick hjälpas åt att styra, koppla och växla den alltigenom manuella och mekaniska bilen.
Såld för 5000 kronor
1954 såldes bilen från familjen Gumpel för 5.000 kr och tio år senare skeppades den över till USA och finns idag i Florida. Denna bil är en av de pampigaste och absolut mest svenskrelaterade förkrigsmercedes som idag finns kvar i livet. Vore fantastiskt om den kunde komma hem igen.
Läs mer här om:

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.