Är du sugen på en helt orörd 1930-tals kompressor-Mercedes, är det dags att ladda plånboken den sjunde april.
Orörd kompressor-Mercedes under klubban


Mest läst i kategorin
Mark J Smith har haft en passion för orörda och orenoverade klassiska bilar. Hans samling har mer åren vuxit till ett imponerande tidsdokument med bilar från hela 1900-talet.
Alla är orörda och berättar för oss andra hur en bil egentligen såg ut när den lämnade fabriken.

En vacker sportig profil. Inte konstigt att Rudolf Hess föll för bilen. (Foto: Gooding & Co)
Nu ska hans samling gå under klubban hos Gooding & Co. Den 7 april dunkar hammaren i bordet och en av de bilar som verkligen sticker ut är en riktig klassiker från 1930-talet.
Ikonisk bil
Bilen är en 1934-års Mercedes Benz 500 K, en av de ikoniska kompressormatade bilarna från tiden då Tyskland stod för en makalös ekonomisk tillväxt.

Finns det något vackrare än orörd patina? (Foto: Gooding & Co)
Bilen beställdes ny av den högt uppsatta nationalsocialisten Rudolf Hess som använde bilen privat några år, innan han, under en resa till England, fängslades och blev kvar i de allierades händer tills dess han avled i Spandaufängelset 1987.
Hamnade i USA
Efter krigsslutet hamnade bilen i USA och blev sedan kvar i samma familj i över 50 år, och dessutom levde sitt liv skiljt från den övriga snabbt framväxande klassiska bilhobbyn.

Med en Roots-Type Supercharger så släppte man lös 160 hk vid 3400 vpm. (Foto: Gooding & Co)
Sedan Mark J Smith köpte bilen, har inget gjorts med den mer än det underhåll som krävs för att hålla en klassiker som denna i skick. Nu ska den dock hitta en ny ägare och förväntas landa någonstans strax under $2.000.000. Så häng på om du vill bli ägare till en av de ytterst få orörda 1930-tals-Mercorna som fortfarande är i livet.
Läs mer om:
Auktionen hos Gooding & Co här

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.