Dagens PS

När det byggdes Ferrari i Ockelbo

Ferrari-kopian från Ockelbo
En mycket nöjd Erik Lundgren i en av de första gjutna kopiorna på Ferrari Mondial 500 som han gjort. (Foto: ur Erik Lundgrens arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 26 juni 2024Publicerad: 26 juni 2024

Under några år på 1950-talet byggdes det Ferrari-bilar långt inne i Gästriklands skogar. I alla fall kopior.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Året var 1956. En av Sveriges kommande framgångsrika racerförare, Ulf Norinder, hade just fått hem sin lätt begagnade Ferrari Mondial 500. En hypermodern tvåsitsig sportbil som väckte stor uppmärksamhet varhelst den dök upp.

En av Ulf Norinders lekkamrater i bilvärlden hette Erik Lundgren. De båda herrarna hade växt upp i samma trakter – Uffe i Kilafors och Erik i närliggande Ockelbo.

De hade båda tidigt fastnat för bilracing och hade också utvecklats till två riktigt duktiga förare som till och med slogs om bra platser i internationella lopp.

Erik Lundgrens körskicklighet räckte till att få köra för Mercedes, bland annat i Kristianstad 1955.
Erik Lundgrens körskicklighet räckte till att få köra för Mercedes, bland annat i Kristianstad 1955. (Foto: ur Erik Lundgrens arkiv)

Erik hade till och med kört så pass bra i GP i Kristianstad något år tidigare att den internationella världseliten höll på att bli frånåkt.

Ferrarin fick stå modell

Men nu var det kring Uffes nya Ferrari allt snurrade.

En extrem bil på alla gator men ännu mer extrem i Gästriklands skogar där vägarna mest befors av Volvo PV, Ford Anglia och andra folkhemsbilar.

Erik Lundgren hade nämligen fått en idé där Uffes Ferrari var nyckeln till alltihopa.

ANNONS

Erik Lundgren hade under en av sina resor fått möjlighet att lära känna det nya materialet glasfiberarmerad plast.

Från början ett material framtaget av amerikanska marinen, men som nu hade börjat komma ut stort på den civila marknaden.

Erik Lundgren i Uffe Norinders originalbil. En bil som snart skulle få stå modell för Eriks egna bilbyggarambitioner.
Erik Lundgren i Uffe Norinders originalbil. En bil som snart skulle få stå modell för Eriks egna bilbyggarambitioner. (Foto: ur Erik Lundgrens arkiv)

Eriks idé var kort och gott att bygga egna bilar hemma i Ockelbo och med plasten som byggnadsmaterial.

ANNONS

Senaste nytt

Gjuta av

Hans tankar var inte att bygga en bil från grunden. Betydligt enklare skulle det vara att gjuta av en redan befintlig bil. Och visst skulle Uffes nya Ferrari Mondial passa utmärkt för ändamålet?

Eller?

Efter lite övertalning så gick den ständigt nyfikne Uffe Norinder med på äventyret. Bilen kördes hem till Erik som kastade sig över uppgiften att skapa en form med originalbilen som underlag.

En färdig kopia
Bosse Lindström, som sedermera lyckades locka över Erik Lundgren till båtvärlden, sitter här bakom ratten på en av Ockelbo-Ferrari-bilarna. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)
ANNONS

Det enda kravet Uffe Norinder hade haft på Eriks tankar, var att hans bil skulle återlämnas i samma skick som den var innan.

Ett krav som kom att komma på skam.

Gick inte som tänkt

Eriks plastande gick som tänkt. I alla fall nästan. När han skulle lyfta av formen från bilen, lärde sig Erik empiriskt vad släppmedel gör för nytta vid dylika operationer.

Det visade det sig att Eriks plastade form inte alls ville släppa greppet om original-Ferrarin. Och när den till slut släppte, tog den med sig stora delar av lacken, så att bilen antog ett lätt fläckigt utseende.

Broschyr på Ockelbo-ferrarin
Det gjordes til och med en broschyr för Ferrari-bilarna från Ockelbo. (Foto: Ur Erik Lundgrens arkiv)

Förmodligen lär det ha utväxlats några spända ord mellan de båda herrarna när malören skulle förmedlas. Men Erik fann självklart på råd och snart återlevererades Ferrarin till Kilafors i en nylackad fin och lyckad kostym, och strecket kunde dras över historien.

Ett 30-tal

Uppskattningsvis plastade Erik sedan upp ett 30-tal Ockelbo-Ferrari-karosser varav 20 i dag är kända överlevare.

ANNONS

Har du en, har du ett stycke svensk, mycket udda bilhistoria stående i garaget.

Den kommer aldrig att bli lika mycket värd som sitt original, men kommer kunna bjuda dig på många härliga åkstunder på vägarna.

Läs också om historien om båttillverkningen i Ockelbo här. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS