Visst – du är död. Men visst vill du ändå att den sista färden ska göras med stil? Här är fem historiska likbilar som är värda att dö för.
Likbilar värda att dö för
Mest läst i kategorin
Chevrolet 210 från 1956
Det var inte meningen att Gustaf VI Adolf skulle dö när han bars ut på båt från sitt älskade Sofiero i Skåne 1973. Han tyckte själv att det var onödig uppståndelse kring att han bara hade lite buksmärtor.
Men han kom aldrig att återvända till Sofiero utan avled på Helsingborgs lasarett den 15:e september 1973. Och då infann sig plötsligt ett transportbekymmer med en avliden monark i Skåne och med familjegraven i Hagaparken i Stockholm.
Hyrde in passande fordon
Freys Hyrverk, som då skötte många av Hovets externa transporter, fick rycka ut med en bil som snabbt kunde sköta transporten.
Fordonet som Freys hade tillgång till var en Chevrolet 210 från 1956 som var ombyggd till begravningsbil av Fredriksdalsfabriken i Hammarbyhamnen i Stockholm.
Färden hem till Stockholm från Helsingborg för den sista vilan för monarken, startade 07:30 den 18:e september och var framme vid Stockholms slott 19:30.
Väl komna halvvägs till Jönköping, tog ekipaget rast vid Smålands artilleriregemente, A 6, i Jönköping där bilden togs.
Packard limousin 1938
Lyx har alltid haft en egen konsumtionstakt. Det som är helt rätt ett år, är helt fel ett eller två år senare. Detta gäller inte minst lyxbilar, som i alla tider extremt snabbt blivit ute och omoderna.
Alla tiders lyxbilar har dock ofta, inte bara varit generellt mer påkostade, utan har också varit utrustade med större och starkare motorer än gemene mans bilpark.
Detta har gjort att gamla lyxbilar ändå haft ett bruksvärde kvar efter åren i de fina salongerna.
Därför är det inte ovanligt att fina dyra bilar fått ett andra liv som ombyggda fordon i en helt annat tjänst.
Många Rolls Royce, Packard, Lincoln och andra “hög-djur” har byggts om av mer eller mindre dugliga plåtsnickare till nya tjänster som brandbilar, ambulanser och – självklart – begravningsbilar.
Som denna före detta Packard-limousin som den 22 maj 1946 var klar i sin nya kostym hos Valbo Verkstad A-B utanför Gävle.
Volvo begravningsbil
Ett annat sätt att skapa en begravningsbil var att beställa ett så kallat leveranschassie. Det innebar oftast att du fick levererat en bil komplett med allt fram till och med motorhuven men utan resterande kaross.
Sedan byggdes det på den överbyggnad du själv tyckte passade, eller så anlitades en karosseri-firma som både ritade och byggde en för ändamålet bra kaross.
Volvon på bilden är från olycksåret 1932, året då Kreugerkraschen släckte både bra affärer och bra människor. Kanske var det, mitt i allt elände, ett bra år för Kungälvs pastorat att beställa en ny påkostad och ganska så uppseendeväckande bil för de sista resorna.
Mercedes Benz 600
Den tyska biltillverkarens kanske mest udda modell var den pampiga MB 600, som de envist häll igång från 1964 ända tills 1981 – utan att tjäna något på bilen.
I stort sett varje bil de sålde var en förlustaffär men MB valde ändå att hålla igång produktionen för det marknadsföringsvärde bilarna hade.
Det byggdes dock bara en begravningsbil med 600:an som (dyr) bas. Historie om bilens tillkomst är lika roande som sorglig.
Annorlunda proveniens
Bilen köptes ny 1967 av en storbonde i Niedersachsen. Dock rymde hans fru i bilen med sin älskare något är senare. Bilen hittades snart övergiven på Paris flygplats.
När så bonden fick den åter, skänkte han den till den lokale begravningsentreprenören mot löftet att denne skulle bygga en likbil av Mercedesen. Och så blev det.
Pullmann byggde om bilen till en riktigt stor och snygg “combi”. Om frun sedan återkom, det förtäljer inte historien.
Skaffa dig en egen
Tillhör du också brödraskapet “våga-vägra-familjebuss” kan en gammal likbil kanske vara ett alternativ för den stora familjen.
Större plats inomhus för pengarna än i en gammal avdankad begravningsbil, kan du knappast få.
Dessutom kommer alla tycka att du åker ed någon slags stil ändå. Som i denna Cadillac Fleetwood från 1996 som kan bli din för ringa 90.000 kronor.
Bygg om den som du bäst vill ha den och försök att få den registrerad för några fler än kanske de tre som den nu är okejad för.
Eller är det bara två plus last? Om detta diskuterar de lärde.
Läs mer om:
Cadillac Fleetwood begravningsbil här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.