När Hollywoods megastjärna Clark Gable, skulle köpa ny bil i mitten på 1930-talet, valde han en Duesenberg, det bästa marknaden erbjöd.
Hollywood-kungens lyxbil
Mest läst i kategorin
1930-talet var en ekonomisk berg-och-dalbana. Började i dystraste moll med ekonomisk misär, mass-arbetslöshet och en total-kraschad börs-marknad på Wall Street.
Men i mitten på decenniet vände det sakta uppåt. Världens ekonomier fick allt bättre fart och snart snurrade hjulen allt snabbare. Hushållsekonomin hos den generelle amerikanen kom på fötter igen. Ljusare tider stundade.
Men det fanns de som ständigt hade haft råd. De som inte drabbades av börskrascherna i alls samma utsträckning som allmänheten. En av dem var kungen av Hollywood – filmstjärnan och mästercharmören Clark Gable.
Gable hade tidigt visat god smak för bilar. I hans garage hade redan rymt ett antal bilar av yttersta kvalitet. Men nu – 1935 – var det dags för något alldeles extra.
Den amerikanska kronjuvelen
Kronjuvelen i den amerikanska bilindustrin hette Duesenberg. Det Rolls Royce och Hispano-Suiza var för Europa – det var Duesenberg för USA.
Bilarna, som sedan 1913 hade levererats från bröderna Fred och Augie Duesenbergs Duesenberg Automobile & Motors Company i Des Moines, hade varit av allra yppersta klass. Och nu var det en sådan som Gable suktade efter.
Bilen skulle vara det bästa som Duesenberg kunde leverera. Augie Duesenberg föreslog att bygga en tvåsitsig sportbil med företagets modell JN som bas. En fantastisk bil med en rak åttacylindrig motor på närmare 400 hk under den långa huven.
Senaste nytt
Misslyckat arbete
JN-chassie nummer 2585 levererades sålunda till den ansedda karossbyggaren karossmakaren Rollston som byggde en convertible coupé på bilen och levererade den till Clark Gable 1935.
Men Rollstons arbete var inte helt lyckat. Taket läckte och Gable blev inte alls nöjd med bilen. Knappt inkörd skickades därför bilen till karossbyggarna Bohman & Schwartz i Pasadena för att helt byggas om till ett nytt utseende och funktion.
Chris Bohman och Marurice Schwartz var kända för sitt utomordentliga arbete, som aldrig lämnade något att önska. Listan på ändringar som Gable ville ha gjort, var lång. Rutan skulle göras rak. Motorhuven skulle förlängas, ny plats för de dubbla reservhjulen och hela bilen, utom de kromade detaljerna, skulle målas i samma färg som karossen.
Tätt som dasspapper
Bakgrunden till den snabba ombyggnaden av bilen, sägs härstamma från en festnatt i Hollywood. Gable hade tillbringat stora delar av kvällen med en av Hollywoods stora gunstlingar, Carole Lombard, och lämnade festen genom att bjuda henne på en åktur i Duesenbergen.
Det regnade den kvällen och turen blev blöt på utsidan men tyvärr också allt blötare inne i coupén. Till slut kommenterade Lombard bilens läckande tak att det verkade hålla emot regnet lika bra som ett toalettpapper.
Efter ombyggnaden blev Gable mycket nöjd med bilen och använde den flitigt som vardagsbil runt i Kalifornien. Trots den lite tveksamma starten på hans och Carole Lombards förhållande, gifte sig de båda 1939 och blev ett oskiljaktigt par i Hollywoods liv och nattliv.
1940 tog paret Duesenbergen ut på en långresa upp utefter den amerikanska västkusten och vidare över till Kanada för att slutligen landa i Vancouver. Där garanterades bilen tillfälligt medan paret tog tåget åter till Hollywood.
Tanken var att återvända till Vancouver och därifrån fortsätta bilfärden. Men ödet ville tyvärr annorlunda.
Dödlig krasch
Den 16 januari 1942, var Carole Lombard på väg hem till parets ranch i Californien via flyg. Lombard hade just avslutat sin 57:e film To be och not to be, när planet, en DC3:a kraschade och samtliga 22 ombord omkom.
Clark Gables liv vältes nu uppochned och vänner till honom, sa senare att han aldrig återhämtade sig från förlusten av sin älskade Carole Lombard.
Intresset för Duesenbergen i Vancouver slocknade också. Bilen var alltför förknippad med Lombard och den såldes med Gables order att bilen inte fick säljas till Kalifornien igen.
Idag är Clark Gables Duesenberg en av den amerikanska bilindustrins absoluta pärlor. Bilen har överlevt en vandring mellan ett otal ägare och lika många renoveringar av olika klass och genomförande.
Återkomsten till Kalifornien
Den återkom en kortare tid till Kalifornien när den visades upp på the Blackhawk Collection där den mötte ett otroligt intresse och har sedan dess försökt säljas några gånger men aldrig riktigt nått upp till säljarnas förväntningar.
Snacket om denna historiska bil, säger att den fortfarande finns kvar i USA hos en samlare. Men var och hos vem, är inte allmänt känt.
Läs mer om:
Hollywood-skylten som överlevde
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.