Få tillverkare i bilbranschen har skapat sådan attraktion och ikonisk status som Duesenberg. Bilens kortlivade historia tillsammans med alla historiska världskändisar som ägt en är grunden till deras proveniens.
Duesenberg, en alldeles för kort amerikansk dröm
Mest läst i kategorin
Pratar vi exklusiva bilar är det Rolls-Royce det första namn som alla nämner. Drar vi klockan tillbaka till mellankrigsperioden under 1920- och 1930-talet var det dock annat ljud i skällan.
Symbolen för amerikansk lyx
Där Rolls-Royce hade sin klassiska, brittiska design med omisskännlig kvalitet var Duesenberg det exklusiva amerikanska alternativet som stod för tekniska kvalitet, innovation och design som gjorde att dåtidens kändisar flockades kring bilen.
Här pratar vi historiska världskändisar som Clark Gable, Greta Garbo, Al Capone, Hertigen av Windsor och Howard Hughes, bland många andra förmögna och kända personligheter.
Läs mer:
Historien bakom Clark Gables Duesenberg. Dagens PS
Två köptes till avlägsna Sverige
Inte att förglömma de två enda som köpts i Sverige av Erik Åkerlund och Torsten Kreuger. Två av dåtidens näringslivs största profiler.
Läs mer:
Så kom världens exklusivaste bil till Sverige. Dagens PS
Rent prestandamässigt var Duesenberg, speciellt modell J, långt före Rolls-Royce. Med en rak 8-cylindrig motor på runt 300 hästkrafter pratar vi här om topphastigheter runt 200 km/h.
Något som vi i dag kan uppnå med en ordinär Volvo. Betänk att vi pratar 1930-tal, och en majestätisk pjäs betydligt större en en SUV.
Klassisk samlarbil med mångmiljonvärdering
Tillsammans med sin bekvämlighet och betydligt kraftfullare design är det inte konstigt att det i dag är en av världens mest eftertraktade veteranbilar.
Läs mer:
Unik Duesenberg gömdes under hö. Dagens PS
Historien om Duesenberg började med två bröder, Frederick och August Duesenberg, som föddes i Tyskland men emigrerade till USA i början av 1900-talet.
Dessa två unga visionärer var besatta av bilar och mekanik från en tidig ålder och började snart bygga sina egna bilar.
År 1913 grundade de sitt eget företag, Duesenberg Automobile & Motors Company, i Saint Paul, Minnesota.
Tävlingsvinster spädde på ryktet
Det dröjde inte länge förrän Duesenberg-bilarna började dra uppmärksamhet till sig. Deras första stora genombrott kom när de deltog i de prestigefyllda tävlingarna på Indianapolis Motor Speedway.
Duesenberg-bilar var så imponerande att de inte bara tävlade, de dominerade. År 1924 vann en Duesenberg bil Indy 500, och det var bara början på deras dominans inom racingvärlden.
Bröderna kom i kontakt med Auburn Automobile Company tack vare sin rykte som skickliga och begåvade ingenjörer inom fordonsindustrin.
Entreprenören såg möjligheterna med Deusenberg
Auburn Automobile Company hade nyligen förvärvats av Errett Lobban Cord, en affärsman och entreprenör som var involverad i drygt 150 olika bolag med fokus främst på transportindustrin.
Ambitionen med köpet av Auburn Automobile vara att skapa en grupp av bilmärken som skulle erbjuda ett brett spektrum av fordon.
Errett Cord hade hört talas om bröderna Duesenbergs framstående arbete och deras förmåga att konstruera kraftfulla och högpresterande motorer
Han insåg att deras expertis skulle vara en ovärderlig tillgång för hans företagsgrupp.
Duesenberg förvärvades och blev en del av Auburn Automobile Company, som var moderbolaget för två andra bilmärken som ingick i samma koncern.
Auburn blev det billigare alternativet till Deusenberg
Auburn var kända för att producera prisvärda, kvalitetsbilar.
De tillverkade en rad olika modeller och gjorde sig kända för sin innovativa design och teknik och ansågs vara ett prisvärt alternativ till exklusiva och dyra Duesenberg.
Cord var det tredje varumärket i koncernen och blev mest kända för sin moderna design och avancerade teknik.
En av de mest ikoniska Cord-modellerna var Cord 810/812, som hade en unik och futuristisk design, inklusive de karakteristiska frontlyktorna.
Cord var föregångare när det gällde innovativ design och teknik under sin tid.
Avancerad produktfamilj
Tillsammans bildade de den nya koncernen, en familj som representerade olika segment och stilar inom den amerikanska bilindustrin under 1920- och 1930-talen.
I den nya ägarkonstellationen fick bröderna Duesenberg fria händer att utveckla ikoniska Modell J som blev ett ingenjörsmässig mästerverk och deras mest framgångsrika modell med nästan 500 tillverkade bilar.
Den var utrustad med en för tiden mycket kraftfull åttacylindrig motor som producerade 265 hästkrafter – en prestanda som var oöverträffad vid den tiden.
20 000 dollar – extremt mycket pengar 1930
Duesenberg Model J blev den amerikanska symbolen för lyx och överflöd som gjorde att den lockade kändisar, kungligheter och industrimagnater från hela världen.
Läs mer:
1935 Duesenberg J LaGrand Dual-Cowl Phaeton till salu
En av de mest kända exemplen på Duesenberg Model J är “Twenty Grand”, som beställdes av en oljemagnat för den astronomiska summan av 20 000 dollar under den stora depressionen.
Det var en tid då de flesta amerikaner kämpade för att få mat på bordet, men Duesenberg representerade en oåtkomlig dröm av kraft och överflöd.
Trots de utmanande ekonomiska förhållandena under den stora depressionen lyckades Duesenberg behålla sitt rykte som producent av lyxbilar och fortsatte att generera intäkter.
Karosseriarbetet utfördes av de bästa formgivarna och coachbuilders i världen, och varje bil var unik.
De målades med de mest exklusiva färgerna och var utrustade med de senaste teknologiska innovationerna.
Duesenberg var inte bara en bil, det var en konstnärlig skapelse.
Duesenberg blev en kortlivad saga
Tyvärr var Duesenberg en kortlivad saga.
Efter att ha blomstrat under 1920-talet och tidiga 1930-talet drabbades företaget av den ekonomiska nedgången, och gick i konkurs 1937. Detta efter att hela Cords företagsgrupp gjort detsamma.
Den sista bilen såldes till den tyske konstnären Rudolf Bauer.
Efter att fabriken hade stängt monterades chassit av en återförsäljare i Chicago, och Rollston byggde karossen enligt Bauers egna skisser.
Trots de ekonomiska utmaningarna var bilen klar för leverans först 1940.
Detta markerade slutet på en era för Duesenberg, men samtidigt ett känslosamt farväl till det lyxbilarv de hade skapat genom åren.
Endast cirka 1.200 Duesenberg byggdes under produktionstiden. I dag är de mycket eftertraktade samlarobjekt, värda flera miljoner dollar vardera.
När passion fick driva perfektion
Historien om Duesenberg är en inspirerande berättelse om hängivenhet, innovation och passion för bilindustrin. Duesenberg var inte bara transportmedel; de var konstverk på hjul, skapade av människor som strävade efter perfektion.
Varumärket symboliserar en era av amerikansk framgång inom fordonsindustrin och påminner oss om att drömmar och visioner kan förverkligas. Duesenberg är fortfarande en symbol för kvalitet, prestanda och exklusivitet.
Deras historia är en påminnelse om att amerikansk ingenjörskonst en gång var i framkant av fordonsindustrin och att den anda av innovation och strävan efter perfektion aldrig får förloras.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.