Dagens PS

Duesenberg, en alldeles för kort amerikansk dröm

Deusenberg modell SJ
Duesenberg personifierade mer än något annat varumärke den amerikanska drömmen. Två bröder som lämnat Tyskland och som på kort tid byggde upp världens exklusivaste bilvarumärke. (Foto: Steve Ginn via Wikimedia Commons)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 29 dec. 2023Publicerad: 29 dec. 2023

Få tillverkare i bilbranschen har skapat sådan attraktion och ikonisk status som Duesenberg. Bilens kortlivade historia tillsammans med alla historiska världskändisar som ägt en är grunden till deras proveniens.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pratar vi exklusiva bilar är det Rolls-Royce det första namn som alla nämner. Drar vi klockan tillbaka till mellankrigsperioden under 1920- och 1930-talet var det dock annat ljud i skällan. 

Symbolen för amerikansk lyx

Där Rolls-Royce hade sin klassiska, brittiska design med omisskännlig kvalitet var Duesenberg det exklusiva amerikanska alternativet som stod för tekniska kvalitet, innovation och design som gjorde att dåtidens kändisar flockades kring bilen.

Clark Gable med sin Deusenberg
Clark Gable var en av de mest kända ägarna av en Duesenberg. Läs hela den spännande historien om hans bil i länken nedan. (Foto: Arkiv/colorerad av Michael James Kopcha)

Här pratar vi historiska världskändisar som Clark Gable, Greta Garbo, Al Capone, Hertigen av Windsor och Howard Hughes, bland många andra förmögna och kända personligheter.

Läs mer:
Historien bakom Clark Gables Duesenberg. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Två köptes till avlägsna Sverige

Inte att förglömma de två enda som köpts i Sverige av Erik Åkerlund och Torsten Kreuger. Två av dåtidens näringslivs största profiler.

Erik Åkerlund med sin Deusenberg
Duesenberg, en lyxbil modell extra large. Här står den svenske entreprenören Erik Åkerlund (till höger). Lär mer om hur bilen kom till Sverige här nedan (Foto: ur Svensk Motor Tidning 1930)
ANNONS

Läs mer:
Så kom världens exklusivaste bil till Sverige. Dagens PS

Rent prestandamässigt var Duesenberg, speciellt modell J, långt före Rolls-Royce. Med en rak 8-cylindrig motor på runt 300 hästkrafter pratar vi här om topphastigheter runt 200 km/h.

Något som vi i dag kan uppnå med en ordinär Volvo. Betänk att vi pratar 1930-tal, och en majestätisk pjäs betydligt större en en SUV.

Klassisk samlarbil med mångmiljonvärdering

Tillsammans med sin bekvämlighet och betydligt kraftfullare design är det inte konstigt att det i dag är en av världens mest eftertraktade veteranbilar.

Deusenberg vinnare Pebble Beach
I dag är Duesenberg en av de mest eftertraktade klassiska samlarobjekten i världen. Här en bild från den berömda Pebble Beach Concours dÉlegance som är den mest prestigefyllda mötet bland samlare och investerare av klassiska bilar. 2022 års vinnare blev Duesenberg J Figoni Sports Torpedo från 1932. (Foto: Pebble Beach)

Läs mer:
Unik Duesenberg gömdes under hö. Dagens PS

Historien om Duesenberg började med två bröder, Frederick och August Duesenberg, som föddes i Tyskland men emigrerade till USA i början av 1900-talet. 

August och Fred Duesenberg
Bröderna Fred och Augie Duesenberg byggde upp det som skulle bli världens exklusivaste bilmärke (Foto: Public domain/Wikimedia Commons)

Dessa två unga visionärer var besatta av bilar och mekanik från en tidig ålder och började snart bygga sina egna bilar.

År 1913 grundade de sitt eget företag, Duesenberg Automobile & Motors Company, i Saint Paul, Minnesota.

ANNONS

Tävlingsvinster spädde på ryktet

Det dröjde inte länge förrän Duesenberg-bilarna började dra uppmärksamhet till sig. Deras första stora genombrott kom när de deltog i de prestigefyllda tävlingarna på Indianapolis Motor Speedway. 

Deusenberg slog först på tävlingsbanorna
Här en tidig Deusenberg från 1920 med en Donnie Moore vid ratten. (Foto: National Photo Company Collection via Wikimedia Commons)

Duesenberg-bilar var så imponerande att de inte bara tävlade, de dominerade. År 1924 vann en Duesenberg bil Indy 500, och det var bara början på deras dominans inom racingvärlden.

Deusenberg dominerade racingen i USA. Här en lista på tävlingsvinster från 1918. (Foto: Duesenberg Motors Corporation, Wikimedia Commons)

Bröderna kom i kontakt med Auburn Automobile Company tack vare sin rykte som skickliga och begåvade ingenjörer inom fordonsindustrin.

Entreprenören såg möjligheterna med Deusenberg

Auburn Automobile Company hade nyligen förvärvats av Errett Lobban Cord, en affärsman och entreprenör som var involverad i drygt 150 olika bolag med fokus främst på transportindustrin.

Errett Lobban Cord
Med Cord Corporation i ryggen under ledning av Errett Lobban Cord fick Duesenberg det stöd de behövde för att satsa fullt ut på sina lyxbilar. Här en förstasida från Time Magazine på den framgångsrika entreprenören. (Foto: Wiki Commons)
ANNONS

Ambitionen med köpet av Auburn Automobile vara att skapa en grupp av bilmärken som skulle erbjuda ett brett spektrum av fordon.

Errett Cord hade hört talas om bröderna Duesenbergs framstående arbete och deras förmåga att konstruera kraftfulla och högpresterande motorer

Han insåg att deras expertis skulle vara en ovärderlig tillgång för hans företagsgrupp.

Duesenberg förvärvades och blev en del av Auburn Automobile Company, som var moderbolaget för två andra bilmärken som ingick i samma koncern.

Auburn blev det billigare alternativet till Deusenberg

Auburn var kända för att producera prisvärda, kvalitetsbilar.

Auburn ett billigare alternativ än Cord och Deusenberg
Entreprenören Cord var tidig med att positionera sina olika varumärken mot olika målgrupper. Här en Auburn 654 från Auburn Cord Deusenberg Museum. (Foto: Lebubu93, CC BY-SA 3.0 Wikimedia Commons)

De tillverkade en rad olika modeller och gjorde sig kända för sin innovativa design och teknik och ansågs vara ett prisvärt alternativ till exklusiva och dyra Duesenberg.

Cord var det tredje varumärket i koncernen och blev mest kända för sin moderna design och avancerade teknik. 

ANNONS
Cord Roadster
En Cord 810 Roadster från 1937. En för tiden enormt futuristisk design. Här pratar vi Art deco på steroider (Foto: Tony Hisgett UK, CC BY 2.0 Wikimedia Commons)

En av de mest ikoniska Cord-modellerna var Cord 810/812, som hade en unik och futuristisk design, inklusive de karakteristiska frontlyktorna.

Cord var föregångare när det gällde innovativ design och teknik under sin tid.

Avancerad produktfamilj

Tillsammans bildade de den nya koncernen, en familj som representerade olika segment och stilar inom den amerikanska bilindustrin under 1920- och 1930-talen.

I den nya ägarkonstellationen fick bröderna Duesenberg fria händer att utveckla ikoniska Modell J som blev ett ingenjörsmässig mästerverk och deras mest framgångsrika modell med nästan 500 tillverkade bilar.

Duesenberg, modell J
Den legendariska Duesenberg model J som med sin karaktär avbildats i mängder av leksaksbilar världen över. I dag ett hett samlarobjekt i den klassiska bilvärlden där man får räkna mellan 3-4 miljoner US Dollar för ett bevarat exemplar. (Foto: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org)

Den var utrustad med en för tiden mycket kraftfull åttacylindrig motor som producerade 265 hästkrafter – en prestanda som var oöverträffad vid den tiden. 

20 000 dollar – extremt mycket pengar 1930

Duesenberg Model J blev den amerikanska symbolen för lyx och överflöd som gjorde att den lockade kändisar, kungligheter och industrimagnater från hela världen.

ANNONS
Deusenberg Hyman
En 1935 Deusenberg J LaGrand Dual-Cowl Phaeton. Långt namn på vacker bil. Just nu till salu för drygt 14 miljoner svenska kronor. Vilket får anses som överkomligt jämfört med vad en del andra med mer proveniens gått för. (Foto: Hyman Ltd)

Läs mer:
1935 Duesenberg J LaGrand Dual-Cowl Phaeton till salu

En av de mest kända exemplen på Duesenberg Model J är “Twenty Grand”, som beställdes av en oljemagnat för den astronomiska summan av 20 000 dollar under den stora depressionen. 

Det var en tid då de flesta amerikaner kämpade för att få mat på bordet, men Duesenberg representerade en oåtkomlig dröm av kraft och överflöd.

Trots de utmanande ekonomiska förhållandena under den stora depressionen lyckades Duesenberg behålla sitt rykte som producent av lyxbilar och fortsatte att generera intäkter.

Karosseriarbetet utfördes av de bästa formgivarna och coachbuilders i världen, och varje bil var unik. 

De målades med de mest exklusiva färgerna och var utrustade med de senaste teknologiska innovationerna.

Duesenberg var inte bara en bil, det var en konstnärlig skapelse.

Duesenberg blev en kortlivad saga

ANNONS

Tyvärr var Duesenberg en kortlivad saga.

Efter att ha blomstrat under 1920-talet och tidiga 1930-talet drabbades företaget av den ekonomiska nedgången, och gick i konkurs 1937. Detta efter att hela Cords företagsgrupp gjort detsamma.

Den sista bilen såldes till den tyske konstnären Rudolf Bauer.

Efter att fabriken hade stängt monterades chassit av en återförsäljare i Chicago, och Rollston byggde karossen enligt Bauers egna skisser.

Bauer Deusenberg
Ett sista mästerverk levererades till konstnären Rudolf Bauer mitt under brinnande kriget. En historia som är värd en hel artikel i sig. Modell SJ var en majestätisk pjäs som avslutade den fantastiska sagan om Duesenberg. (Foto: Facebook/Cars & Motorbikes stars of the golden era)

Trots de ekonomiska utmaningarna var bilen klar för leverans först 1940.

Detta markerade slutet på en era för Duesenberg, men samtidigt ett känslosamt farväl till det lyxbilarv de hade skapat genom åren.

Det har gjorts några försök att återuppliva varumärket Deusenberg. Denna bild på ett mindre lyckat förslag från 1966. Det senaste försöket gjordes i början 2000-talet. Frågan är om det inte är bättre att låta varumärket vara och låta mystiken och de fantastiska historierna om de olika ägarna växa över tid (Foto: Bortz Auto Collection)

Endast cirka 1.200 Duesenberg byggdes under produktionstiden. I dag är de mycket eftertraktade samlarobjekt, värda flera miljoner dollar vardera.

ANNONS

När passion fick driva perfektion

Historien om Duesenberg är en inspirerande berättelse om hängivenhet, innovation och passion för bilindustrin. Duesenberg var inte bara transportmedel; de var konstverk på hjul, skapade av människor som strävade efter perfektion.

Varumärket symboliserar en era av amerikansk framgång inom fordonsindustrin och påminner oss om att drömmar och visioner kan förverkligas. Duesenberg är fortfarande en symbol för kvalitet, prestanda och exklusivitet.

Deras historia är en påminnelse om att amerikansk ingenjörskonst en gång var i framkant av fordonsindustrin och att den anda av innovation och strävan efter perfektion aldrig får förloras.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]