När Citroën DS lanserades vid Paris-salongen i oktober 1955, var det inte bara en ny bil som rullades ut på scenen – det var en revolution på fyra hjul.
Den vackraste gudinnan har inget tak
Mest läst i kategorin
Med sin futuristiska design och banbrytande teknik förändrade DS spelreglerna för bilindustrin över en natt. Redan under de första 10 dagarna på mässan skrevs det rekordhöga 80 000 beställningar.
Alla andra bilar blev gamla över en natt
Andra tillverkares bilar framstod plötsligt som föråldrade i jämförelse med denna franska gudinna, vars namn Déesse faktiskt betyder gudinna på franska.
Trots att DS var en teknisk mästerverk, med innovationer som fjädringssystemet, halvautomatisk växellåda och ett avancerat bromssystem så behöll man motorn från sin föregångare.
En fyrcylindrig 1911 cc motor från tidigare modell visade på Citroëns förmåga att balansera innovation med beprövad pålitlighet. Denna balansgång mellan det nya och det traditionella gjorde DS till en succé.
Fler spännande franska klassiker:
Superbilarnas urmoder – magiska Delahaye 165. Dagens PS
Citroën DS blev snabbt en ikon för fransk design och ingenjörskonst, men det var utvecklingen av cabrioletversionen som var den riktiga fullträffen. För med taket av blev den gudinnan en av de vackraste cabrioleter som tillverkats.
Chapron tog första steget
Planerna på en öppen DS hade funnits sedan start, men det var den oberoende karossmakaren Henri Chapron som först realiserade dessa visioner.
Trots initialt motstånd från Citroën, presenterade Chapron sin första cabriolet, Croisette, 1958.
Denna modell, skapad utan Citroëns officiella samtycke, banade väg för ett framtida samarbete som skulle resultera i några av de mest eftertraktade bilarna i DS-serien.
Det var inte förrän Citroën såg den potential och skönhet Chaprons arbete tillförde DS, som de gav honom uppdraget att skapa officiella DS cabrioletter.
Baserat på Flaminio Bertonis ursprungliga design, föddes Citroën DS Décapotable. Denna officiella cabrioletversion debuterade på Paris-salongen i oktober 1960 och blev tillgänglig för beställning i februari 1961.
Det faktum att varje exemplar i var handbyggda i små serier, förhöjde bilens exklusivitet och efterfrågan.
Henri Chaprons anpassade DS Cabriolets utmärktes av en extraordinär hantverksskicklighet, och varje bil var unik.
Hans arbete resulterade inte bara i vackra bilar utan bevarade även DS:ens avancerade teknik som den hydropneumatiska fjädringen och säkerhetsfunktionerna.
Missa inte franska Facel:
Världskändisarnas okända favorit. Dagens PS
Det var denna fusion av estetik och prestanda som gjorde DS Cabriolet till en legend på vägen.
Även idag är Citroën DS Cabriolet, särskilt de versioner som modifierats av Chapron, högt värderade av samlare och bilentusiaster.
Att äga en sådan Citroen DS av Chapron är att äga en bit av bilhistorien. En kombination av innovation och skönhet som fortfarande inspirerar och fascinerar.
Idag är hans bilar tidlösa mästerverk som av sina ägare vårdas ömt och ökar i värde för varje dag som går – har du plånboken är det bara att slå till på en av dessa gudinnor.
Flera läckra Citroen DS Cabriolet till salu:
Citroen DS 21 Cabriolet i guld med läcker röd inredning. 159 000 Euro
Vinröd DS 21 Chapron från 1968. 149 000 Euro
Grå Citroen DS 19 Chapron “Palm Beach” från 1964. 199 900 Euro
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.