Att åka till Jönköping i påsk för att titta på bilar har blivit en institution för den motorintresserade. Här samlas alla delar av bilhobbyn för att under påskhelgen möta publik och intresserade.
Intresset var rekordstort. Över 90.000 personer betalade inträde under de fyra dagar som mässan pågick. (Foto: Anders Værnéus)
Efter tre års coronauppehåll var det återöppning i fredags. Vi var på plats på annandagen och insöp atmosfären, träffade folket och imponerades över vilken otroligt hög nivå det är på svensk bilhobby. Samt att hela 90.195 besökare kom för att titta. Ett styrkebevis för hobbyn.
Här kommer ett axplock ur de fyra hallarna.
Torbjörn von Braun hoch hans team på von Braun Sports Cars har snickrat länge på sin uppdaterade variant “Saint” av den legendariska sportbilen Volvo P1800. På mässan var det högtidlig avtäckning. (Foto: Anders Værnéus)
Glenn Billqvists fantastiska Streamliner C-16 är ett handbyggd mästerverk, byggd med 1930-talets extrema fartrekordbilar som förebilder. Men en rak 16-cylindrig maskin under den långa huven, blir farten på det strömlinjeformade underverket väl så hög för att imponera. (Foto: Anders Værnéus)
David Gustafsson vann Legobyggartävlingen Lego Masters år 2020. Och fick då en ohemul mängd Legobitar som vinst. Sedan dess har han byggt på sin Lego-kopia av den Volvo V70 han till vardags åker omkring i. Bygget har kommit ungefär halvvägs och några klossar till kom på plats under mässan. (Foto: Anders Værnéus)
Kjell Ståhl har gjort en fantastisk renovering av en av 1930-talets pampiga lyxbilar – en Horch 853A från 1939. Bilen hittade han i Tyskland för 30 år sedan och har sedan dess sakta men säkert återställd den magnifika bilen till originalskick. Under den långa huven sitter en rak-åtta på 120 hk som ger 135 km/h på topp. (Foto: Anders Værnéus)
Vem vill inte färdas i sann 1930-tals-lyx, omfamnad av ädelträ och skinn. Kjell Ståhls pampiga bil bjuder in till en åkupplevelse av bästa klass. (Foto: Anders Værnéus)
Skönheterna drog still varandra. Bredvid Kjell Ståhls Horch 853 stod Kenneth Örns magnifika Cadillac V16 från 1930. Bilen är inte nysåld i Sverige (även om det faktiskt såldes åtta st V16 Cadillac i Sverige) utan kom hit halvrenoverad. Kenneth själv tog renoveringen i mål och kammade nog hem flest avundsjuka suckar i D-hallen. (Foto: Anders Værnéus)
Cadillacens fantastiska V16-maskin är en tekniskt mästerverk in i minsta detalj. (Foto: Anders Værnéus)
Christer Rye hittade denna Porsche 356 från 1954 som ett vrak i USA 2002 och plockade hem den till Sverige. Idag är bilen återställd till ett makalöst fint originalskick. (Foto: Anders Værnéus)
Elbilstrenden märks tydligt även i den klassiska bilvärlden. För knappa 600.000 kr får du en snygg Porsche Speedster-kopia med glasfiberkaross och elmotor. (Foto: Anders Værnéus)
Leif Löfling har byggt en riktig resto-mod kring en Rolls Royce 1933. Med det bästa av då och nu har han skapat en klassiker som inte passerar någon obemärkt. (Foto: Anders Værnéus)
Entreprenadföretaget Sh Bygg firade sitt 100-årsjubileum genom att skapa en riktig cross over. Den gamla Ford AA-lastbilen från 1930 har bivit av med sin originalmotor och fått den ersatt med en livlina från en Volvo C30 Electric. (Foto: Anders Værnéus)
En snygg och prydlig installation som inte påverkar bilens exteriör och dessutom inbyggt i en tidsmässig “inre” motorhuv. (Foto: Anders Værnéus)