Monterey Car Week har precis gått av stapeln i Monterey, Kalifornien. På plats ägde totalt fem bilauktioner rum, och resultaten pekar på en mörk trend.
Bilar för miljarder: Klassiska bilar pekar mot en mörk trend
Mest läst i kategorin
Som ett av världens mest exklusiva evenemang består det klientel som gästar Monterey Car Week av bestämt konjunkturokänsliga individer.
Enormt höga priser för att närvara på alla evenemang, bilar som kostar tiotals miljoner dollar styck och hotellkostnader som lätt förväxlas med telefonnummer garanterar att inget vanligt folk är på plats.
Trots det pekar resultaten på att marknaden för klassiska bilar har överhettat.
Mycket pengar i omlopp
Totalt såldes det bilar för strax över 400 miljoner dollar, motsvarande 4,4 miljarder kronor fördelat på fem olika auktionshus och flertalet auktionsdagar.
Förra året låg samma siffra på 5,2 miljarder kronor trots att det i år såldes fler bilar. Snittpriset på varje bil var 5,25 miljoner kronor i år, jämfört med 6,5 miljoner förra året.
Totalt såldes 74 procent av alla 1 225 bilar som auktionerades i år, jämfört med 78 procent och 1 023 bilar förra året.
Man brukar säga att en försäljningsgrad på 80 procent är bra för en auktion.
Trots undermåliga resultat bjöd auktionerna på en rad dyrgripar.
Ferrari dyrast
Den dyraste bilen som såldes var en Ferrari 412 P från 1967 som vi tidigare skrivit om. Den gick under klubban för 332 miljoner kronor, trots att den väntades gå över 400 miljoner.
På en andraplats finner man en Jaguar XKSS från 1957 som gick för 145 miljoner kronor.
På en tredjeplats finns det en Ferrari 250 GT SWB från 1962 som gick för 105 miljoner kronor.
RM Sotheby’s huvudnummer, en Ferrari 250 LM som väntades gå för runt 200 miljoner kronor, nådde inte sitt reservationspris och gick således osåld.
Ingen som är dumsnål
En tydlig trend inom den klassiska bilvärlden är att samlare mer än gärna lägger mer pengar på exemplar som är i finare skick men betydligt dyrare.
De avstår hellre från ett objekt som inte lever upp till kraven än att köpa det och fixa till. Det verkar dock inte gälla gamla Ferrari-bilar som behöver totalrenoveras.
Bilköpare av denna kaliber har alltså blivit mer selektiva samtidigt som ökade räntor har gjort att vissa delar av marknaden har svalnat.
Relaterade artiklar:
Tre dyraste bilarna sålda under Monterey Car Week
Rosthög till Ferrari – för över 20 miljoner
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.