Volvokombin – eller herrgårdsvagnen som Volvo vill kalla den – fyller 60 år. Volvo Amazon Herrgårdsvagn visades för första gången på Stockholms bilsalong den 17 februari 1962.
Älskade Volvokombin fyller 60 år - hotas av SUV:ar
Mest läst i kategorin
I dag är SUV:arna på väg att utrota herrgårdsvagnen – utom i Sverige där vi fortfarande älskar vår Volvokombi.
”Ny Volvo Herrgårdsvagn. En för europeiska förhållanden exklusivt utformad herrgårdsvagn gör sin entré på den svenska marknaden. Den visas för första gången på bilutställningen i Stockholm. Det är Volvos länge efterlängtade Amazon herrgårdsvagn.”
Så presenterade Volvo sin nya Amazon kombi inför Stockholms bilsalong 1962. Idén var att förvandla arbetshästen till en bil för de eleganta salongerna.
En herrgårdsvagn, en elegant bil med extra lastkapacitet. Men i dag säger de flesta kombi.
Elegant laståsna
Tidigare hade Volvo haft Duetten som mest var en arbetshäst för handlare, hantverkare och bönder. Med Volvo Amazon Herrgårdsvagn skulle barnfamiljer och handelsresande få en elegant bil med stort lastutrymme.
Extra praktiskt blev det tack vare den tvådelade bakluckan där du kunde sitta och ta en fika på den utfällda lemmen.
– Den nya herrgårdsvagnen är en helt ny Volvo-modell, där man så långt det varit möjligt använt sig av de element som ingår i den välkända Amazonen. Resultatet har blivit en snabb och rymlig personvagn med extremt god lastförmåga.
Fyra dörrar och delad baklucka förstärker plussidan ytterligare liksom formgivningen, kvaliteten, vägsäkerheten och driftsekonomin.
Målsättningen har varit att skapa en rymlig familjevagn för långfärd och fritid – en funktionell bil som också kan utnyttjas i nyttotrafik. Den kallas Volvo 221 Amazon, skrev Volvo i sin reklam.
Egenskaperna är vad många efterfrågar än i dag hos en ny Volvo. Den nya bilen kostade 14 475 kronor plus skatt med 75 hk motor.
Det var bara en tusenlapp mer än motsvarande sedanmodell och omräknat i dagens penningvärde ungefär 168 000 kronor. Det kan jämföras med Volvos billigaste V60 som i dag går loss på 362 000 kronor.
Ritad av Wilsgaard
Ansvarig för formgivningen av Amazon kombi var Jan Wilsgaard som även ritat den hyllade Amazonen från början.
Bakre delen av karossen vilade på en kraftig stomme av lådbalkar och bakhjulsupphängningen hade modifierats för att golvet i bagageutrymmet skulle bli så lågt som möjligt.
Bakluckan hade en uppskattad lösning med tvådelad öppning. Dels kunde du lasta mer med nerfälld lucka, dels kunde du sitta och ta en kaffe på utflykten.
Lastförmågan var hela 490 kg, mer än på många av dagens elbilar. Trots en effekt på bara 75 hästkrafter hade vilen hade en toppfart på över 140 km/h tack vare den låga på vikten på 1250 kg.
Amazon kombi blev en succé och köptes av kunder från alla samhällsklasser. Bilarna levde ett hårt liv och i dag finns inte så många bevarade.
Det har gjort att den är ett mycket eftertraktat samlarobjekt som oftast är dyrare än den vanliga sedan-Amazonen.
I dag är Volvos kombibilar utrotningshotade. På vissa marknader har Volvo till och med slutat sälja vissa kombibilar då efterfrågan är skral.
I Sverige älskar vi fortfarande kombin och Volvo V60 är landets bäst säljande bil, men globalt har SUV:arna tagit över helt.
Kanske räcker inte den svenska hemmamarknaden för att Volvo ska hålla liv i sina kombibilar framöver. Det vore synd på en så lyckad kompromiss.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.