Nio har nu gett sig in i priskriget för elbilar som pågår för fullt i Kina. Det är trots att vd och grundare William Li sagt att de inte skulle göra det.
Kinesiska Nio tvärvänder: Kapar sina priser
Mest läst i kategorin
Priserna har nu sänkts med motsvarande 45 000 kronor och de nya priserna gäller med omedelbar verkan, åtminstone på den kinesiska marknaden.
Utöver det har det kinesiska märket nu slutat med gratis batteribyten för nya kunder.
Det rapporterar amerikanska CNBC.
Går med strömmen
Det går rakt emot det som William Li tidigare sagt beträffande det rådande priskriget.
För att driva försäljning krävs emellertid sänkta priser, något som Tesla är bestämt medvetna om.
Senaste nytt
Nio senarelägger utveckling
I samma veva har Nio även kommunicerat att de kommer att dröja med vissa kapitalinvesteringar samt utvecklingsprojekt.
Enligt Li är det en fråga om att hantera de kassaflödesproblem som färre leveranser har inneburit för företaget.
En imagefråga
Enligt analytiker på China Merchants Bank International innebär Nios entré på priskrigsarenan att märket tvingas balansera varumärkespositionering med vinstmarginal.
Eftersom det kinesiska märket har dragit ner på service-relaterade produkter och tjänster inkräktar det på premiumkänslan som märket vill förmedla.
Sakta men säkert nedåt
I maj-månad levererade Nio 6 155 bilar, att jämföra med snittet för årets första kvartal som låg på strax över 10 000 bilar per månad.
Under sista kvartalet i fjol låg snittet på 13 350 bilar men trots nedgången har Nio siktet inställt på att leverera åtminstone 20 000 bilar per månad under årets andra halva.
Flera modeller på ingång
Nios nästa lansering är i form av den elektriska kombin ET5 Touring, som är skapt primärt för den europeiska marknaden.
Fortsättningsvis måste det kinesiska märket ta itu med efterfrågan på den europeiska marknaden, i syfte att driva försäljning.
Läs även: Nio säger nej till priskrig – “vi är bättre än Tesla”
Läs även: Snart här – Nios batteri med 1 000km räckvidd
Läs även: Nio stämmer bloggare – kräver miljoner och ursäkt
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.