Bristande laddinfrastruktur beskrivs som ett av de större problemen för elbilar. Kinesiska Nio har valt att försöka lösa problemet genom ett system med batteribyten.
Kinesiska Nio lanserar bil – och batteribyten
Mest läst i kategorin
I Norge etablerade Nio sina första stationer för några månader sedan och nu kommer tekniken till Sverige.
Den första svenska stationen öppnar Nio i Varberg. Tanken är att den som äger en bil av märket ska ha den extra tryggheten i att enkelt kunna byta hela batteriet.
”En av de största fördelarna med att ha en Nio är att enkelt och helt automatiskt kunna byta batteri – därför börjar vi redan nu att bygga den första av flera kommande Power swap stations, säger Kajsa Ivansson-Sognefur, ansvarig för området på Nio Sverige, i ett uttalande.
Nio kompletterar laddstation med bytesstation
Inom kort kommer Nio, som har en räckvidd på 58 mil, att lansera sin nya modell ET7 i Sverige. Med den kommer alltså konkurrensfördelen att bilen inte bara kan laddas hemma och på resa, utan även genom batteribytet.
Att byta batteri på stationen ska enligt bolaget inte ta mycket längre tid än att tanka.
Batteristationerna rymmer tolv batterier och kan därmed utföra tolv byten per timme, konstaterar Ny Teknik. I Kina har bolaget i dagsläget 1 100 batteribytarstationer.
Läs också:
De mest populära elbilarna i september
Energi-öar – projekt som kan rädda Europas energikris
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.