Dagens PS

Kinesiska Maxus – en el-pickup som sticker ut

Är den inte lite cool ändå den här Maxus eTerron 9? (Foto: Maxus)
Är den inte lite cool ändå den här Maxus eTerron 9? (Foto: Maxus)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 sep. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

Kinesiska Maxus, under SAIC-paraplyet, även ägare till MG, vill nu erövra Europa med sin nya elektriska pickup, eTerron 9.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna modell är inte vilken pickup som helst. Nej, den stoltserar med titeln “Europas första serietillverkade 4×4 elpickup byggd på en dedikerad elektrisk plattform”.

Snacka om att göra entré med buller och bång.

Design i blickfånget

Maxus må vara sparsamma med poetiska beskrivningar, men eTerron 9 har en design som fångar blicken.

De kallar den “New Electrified Mecha”.

Vad betyder det? Jo, tänk dig en heltäckande grill, vertikala strålkastare med C-formade varselljus och en motorhuv som öppnas elektriskt.

Under huven? Ett rymligt förvaringsutrymme på hela 236 liter.

Bra extra utrymme om flaket inte räcker till. (Foto: Maxus)
Bra extra utrymme om flaket inte räcker till. (Foto: Maxus)

Kantiga karosslinjer och plastdetaljer ger ändå ett ganska robust intryck.

ANNONS

Lägg till en elektrisk baklucka och en så kallad “midgate”. Likt Chevrolet Avalanche kan den fällas ner för att förlänga lastutrymmet in i kupén.

Fiffigt, eller hur? Tack vare denna funktion lastar eTerron 9 enkelt föremål upp till 2,4 meter långa.

ANNONS

Senaste nytt

Rymlig på alla sätt

Med sina 5,5 meter är eTerron 9 en bjässe. Den är hela 14 centimeter längre än Ford Ranger och överträffar till och med Toyota Hilux med 17,5 centimeter. Det räcker för att få plats med både det manliga och kvinnliga egot – och ja, de där Billy bokhyllorna på Ikea.

Interiören överraskar positivt.

Tvåfärgat läder, fristående skärmar, metallackerade detaljer, en svävande mittkonsol och en tvåekrad ratt skapar en modern och lite lyxig känsla.

Här får du plats med stora stenar, möbler från möbelvaruhuset och skräpet som ska till återvinning. (Foto: Maxus)
Här får du plats med stora stenar, möbler från möbelvaruhuset och skräpet som ska till återvinning. (Foto: Maxus)

Föraren sitter som en kung, eller drottning, i den åttavägs justerbara stolen med ventilation och massage.

Behöver du sova över? Inga problem.

ANNONS

Båda framstolarna fälls ner till en nästan plan yta på 1,7 meter. Dessutom finns det gott om förvaringsutrymme med hela 20 fack.

Prestanda och laddning i fokus

eTerron 9 drivs av ett 102 kWh litiumjärnfosfatbatteri.

Räckvidden? Hela 430 kilometer enligt WLTP-standarden.

Laddning från 20 till 80 procent tar cirka 40 minuter med en 115 kW DC-snabbladdare.

Pickupen har även en smart “Vehicle to Load”-funktion. Det betyder att batteriet kan driva externa enheter via flera 2,2 kW och 6,6 kW uttag. Perfekt för att hålla igång verktygen på arbetsplatsen.

Kraftfull och mångsidig

Två elmotorer, en på varje axel, ger en total effekt på 442 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på snabba 5,8 sekunder.

Den här pickupen lär vara kul att köra.

ANNONS
En ganska ren och oplåttrig interiör är tacksamt. (Foto: Maxus)
En ganska ren och oplåttrig interiör är tacksamt. (Foto: Maxus)

Tack vare en semi-monocoque-konstruktion, som kombinerar fördelarna med både självbärande kaross och rambygge, är eTerron 9 både stark och smidig. Den kan dra upp till 3 500 kg och lasta upp till 620 kg. Så du kan lätt köra tunga stenar utan klimatångest.

Lägg till höjdjusterbar luftfjädring och olika körlägen som Normal, Sand, Mud och Custom, så har du en pickup som klarar det mesta.

Lansering och framtid

Försäljningen av Maxus eTerron 9 i Europa drar igång under fjärde kvartalet 2024. Mer information kommer senare i år.

Audis nya elbil: Lyx och prestanda i harmoni

Audi RS e-tron GT Performance: Elbil med 680 kW och 0-100 km/h på 2,9 sekunder. En ny era av elektrisk prestanda. Audi har äntligen lanserat sin mest

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS