Kinesiska Maxus, under SAIC-paraplyet, även ägare till MG, vill nu erövra Europa med sin nya elektriska pickup, eTerron 9.
Kinesiska Maxus – en el-pickup som sticker ut
Mest läst i kategorin
Denna modell är inte vilken pickup som helst. Nej, den stoltserar med titeln “Europas första serietillverkade 4×4 elpickup byggd på en dedikerad elektrisk plattform”.
Snacka om att göra entré med buller och bång.
Design i blickfånget
Maxus må vara sparsamma med poetiska beskrivningar, men eTerron 9 har en design som fångar blicken.
De kallar den “New Electrified Mecha”.
Vad betyder det? Jo, tänk dig en heltäckande grill, vertikala strålkastare med C-formade varselljus och en motorhuv som öppnas elektriskt.
Under huven? Ett rymligt förvaringsutrymme på hela 236 liter.
Kantiga karosslinjer och plastdetaljer ger ändå ett ganska robust intryck.
Lägg till en elektrisk baklucka och en så kallad “midgate”. Likt Chevrolet Avalanche kan den fällas ner för att förlänga lastutrymmet in i kupén.
Fiffigt, eller hur? Tack vare denna funktion lastar eTerron 9 enkelt föremål upp till 2,4 meter långa.
Senaste nytt
Rymlig på alla sätt
Med sina 5,5 meter är eTerron 9 en bjässe. Den är hela 14 centimeter längre än Ford Ranger och överträffar till och med Toyota Hilux med 17,5 centimeter. Det räcker för att få plats med både det manliga och kvinnliga egot – och ja, de där Billy bokhyllorna på Ikea.
Interiören överraskar positivt.
Tvåfärgat läder, fristående skärmar, metallackerade detaljer, en svävande mittkonsol och en tvåekrad ratt skapar en modern och lite lyxig känsla.
Föraren sitter som en kung, eller drottning, i den åttavägs justerbara stolen med ventilation och massage.
Behöver du sova över? Inga problem.
Båda framstolarna fälls ner till en nästan plan yta på 1,7 meter. Dessutom finns det gott om förvaringsutrymme med hela 20 fack.
Prestanda och laddning i fokus
eTerron 9 drivs av ett 102 kWh litiumjärnfosfatbatteri.
Räckvidden? Hela 430 kilometer enligt WLTP-standarden.
Laddning från 20 till 80 procent tar cirka 40 minuter med en 115 kW DC-snabbladdare.
Pickupen har även en smart “Vehicle to Load”-funktion. Det betyder att batteriet kan driva externa enheter via flera 2,2 kW och 6,6 kW uttag. Perfekt för att hålla igång verktygen på arbetsplatsen.
Kraftfull och mångsidig
Två elmotorer, en på varje axel, ger en total effekt på 442 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på snabba 5,8 sekunder.
Den här pickupen lär vara kul att köra.
Tack vare en semi-monocoque-konstruktion, som kombinerar fördelarna med både självbärande kaross och rambygge, är eTerron 9 både stark och smidig. Den kan dra upp till 3 500 kg och lasta upp till 620 kg. Så du kan lätt köra tunga stenar utan klimatångest.
Lägg till höjdjusterbar luftfjädring och olika körlägen som Normal, Sand, Mud och Custom, så har du en pickup som klarar det mesta.
Lansering och framtid
Försäljningen av Maxus eTerron 9 i Europa drar igång under fjärde kvartalet 2024. Mer information kommer senare i år.
Audis nya elbil: Lyx och prestanda i harmoni
Audi RS e-tron GT Performance: Elbil med 680 kW och 0-100 km/h på 2,9 sekunder. En ny era av elektrisk prestanda. Audi har äntligen lanserat sin mest
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.