Denza, det kinesiska elbilsmärket ägt av BYD, siktar på Europa. Detta trots nya EU-tullar på kinesiska elbilar.
Kinesiska elbilstillverkaren trotsar EU-tullar – satsar på lyx
Mest läst i kategorin
I en exklusiv intervju med Autocar avslöjade den europeiska produktchefen Yi Sun att BYD redan “diskuterar med potentiella återförsäljare”.
Målet är att introducera det 14 år gamla elbilsmärket i regionen. Investeringen är stor. Denza vill konkurrera med Audi och BMW.
“BYD vill bli globalt, så vi måste finnas på alla stora marknader”, tillade Sun.
Denza har redan börjat expandera utanför fastlandskina. Hongkong är en av de nya marknaderna.
Kärleksaffär mellan BYD och Mercedes
Denza grundades 2010 som ett samarbete mellan BYD och Mercedes-Benz. Ursprungligen fokuserade man på volymmarknader. 2022 bytte märket inriktning till mer lyx.
Nu äger BYD 90 procent.
Rapport: Därför är Saics tullar högre än Byds
En fullständig rapport avslöjar exakt vilket stöd kinesiska företag får från staten och varför SAIC:s tull är så mycket högre än BYD:s. EU:s nya tullar på
Denza har tre modeller: N7 SUV, N8 SUV och D9 MPV. Alla erbjuds med plug-in hybrid och eldrivlinor i Kina.
Okänt startdatum
Den första modellen för Europa blir Z9 GT shooting brake. När försäljningen börjar är ännu oklart. Z9 GT, som visades på bilmässan i Peking i april, ska bli teknologiskt flaggskepp för Denza.
Andra Denza-modeller för Europa är fortfarande hemliga. Men det finns planer på att ommärka Fangchengbao Bao 5 off-road modellen som en Denza för försäljning utanför Kina.
Intrigen tätnar – BYD snart i ledning
Kinesiska elbilsgiganten BYD ser en imponerande försäljningsökning som minskar avståndet till Tesla avsevärt. Kommer de knipa förstaplatsen? Det är full
“Vi tror att Bao 5 skulle passa perfekt för Denza i Europa”, sa Sun.
Han har tidigare lett produktplanering och strategi inom Fords internationella verksamheter.
“Vi vill samla allt under ett lyxmärke”, tillade han.
Europaanpassade bilar
Sun berättade att BYD:s ökade fokus på Europa har lett till att företaget stärkt sin lokala R&D. Nya bilar ska bättre anpassas till europeiska köpare.
“Engineering leds av vårt team i Kina, men vi behöver input från satellitoperationer i Europa”, förklarade han.
“BYD:s utvecklingssystem har förändrats. Hittills har våra modeller utvecklats enligt kinesisk standard. Nu utvecklas alla framtida modeller enligt global standard. Detta sparar tid och ökar ingenjörseffektiviteten för alla marknader, inklusive Europa.”
Läs mer:
Svarta lådan i bilar: Avslöjar sanningen bakom krascher. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.