Den kinesiska bilmarknaden har i många år dominerats av västerländska aktörer, men nu verkar den dominansen lida mot sitt slut. Åtminstone om vi ska tro de senaste prognoserna.
40 års dominans bruten: Kinabilar i topp
Mest läst i kategorin
Det är konsultbolaget AlixPartners som tror att Kina kommer att stå för strax över 50 procent av nybilsförsäljningen på den inhemska marknaden under 2023, det rapporterar Reuters.
Anledningen är de många elbilar som erbjuds på marknaden, något som Volkswagens vd i Kina har kommenterat.
En kinesisk milstolpe
Om så hade blivit fallet skulle det vara första gången som kinesiska biltillverkare stått för en majoritet av försäljningen på sin hemmamarknad, som dessutom råkar vara världens största marknad.
Under förra året såldes det 23,6 miljoner bilar i landet, att jämföra med 288 087 bilar i Sverige under samma period.
Västerländska dominansen sinar
I närmare 40 år har icke-kinesiska märken dominerat marknaden, inte minst Volkswagen och Toyota som är verksamma på marknaden via joint venture-lösningar med kinesiska partners.
Ett rådande priskrig – inte minst startat av amerikanska Tesla – har lett till att priserna på kinesiska bilar störtdykt.
Bilarna har även snabbt blivit bättre, varför många i Kina väljer att köra inhemskt.
Kinesiska märken drar iväg
Under årets första kvartal passerade Kina Japan som världens största bilexportör.
Enligt AlixPartners kommer Kinas totala bilförsäljning att öka med 3 procent detta år, vilket drar upp totalen till 24,9 miljoner fordon.
Till 2030 väntas den siffran växa till 30,6 miljoner medan elbilar kommer att stå för mer än hälften.
Tuffare klimat
För att parera den stundande kinesiska dominansen måste icke-kinesiska aktörer sätta på sig hårdhandskarna.
Enligt prognoser kommer den kinesiska andelen av den globala marknaden fortsatt att öka.
Till 2030 kommer kinesiska märken sälja 9 miljoner bilar utanför Kina vilket sägs motsvara 30 procent av den globala försäljningen, 15 procent i Europa, 19 procent i Sydamerika och 19 procent i Asien.
Hur exempelvis västerländska och japanska aktörer kommer att svara återstår att se.
Läs även: VW-chefen: Elbilsmarknaden “överhettad”
Läs även: Tesla går med på vapenvila – priskriget i Kina över?
Läs även: Räntan slår ut elbilar
Läs även: Maktskiftet – kineser vill inte längre ha västerländska bilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.