Kinesiska biltillverkare rusar in i Europa för att undvika EU:s nya elbiltullar. Med EU:s avgifter som stiger upp till 48 procent slår Kinas elbilstillverkare sina kloka huvuden ihop med lokal industri.
Kinesiska biltillverkare: "Vi är här för att slåss"
Mest läst i kategorin
De gör allt för att deras bilar ska räknas som inhemska. Utan dessa strategier blir kinesiska elbilar väldigt mycket dyrare eller helt enkelt olönsamma. Det här rapporterar Automotive News Europe.
De tar över Europa
Snart rullar Omoda E5, tillverkad av Chery Automobile, in i Barcelona. Chery samarbetar med Spaniens Ebro-EV Motors. I Polen rullar Leapmotors T03 stadsvagnar ut från Stellantis-fabriken i Tychy. BYD har stora planer i Ungern och överväger ytterligare en fabrik i Turkiet. Zeekr siktar på att använda Geelys anläggningar.
Kinas elbilstillverkare skakar om Europas biljättar
Nu tvingas de gamla biltillverkarna samarbeta med sina nya rivaler. Chery planerar att starta produktion vid den gamla Nissan-fabriken nära Barcelonas hamn redan i år.
“Vi kör på för fullt i Europa,” säger Charlie Zhang, president för Chery Europe.
Cherys spanska fabrik ska montera bilar från delvis demonterade kit. Denna process hjälper dem att undvika EU:s höga tullar på färdiga bilar. Samtidigt klurar Europeiska kommissionen på hur de nya tullarna ska appliceras på samarbetsprojekt. Kina har redan inlett en vedergällningsundersökning om påstådd dumpning av fläskprodukter från EU.
100 procent i USA
USA har höjt tullarna på kinesiska elbilar till över 100 procent. EU behöver billiga elbilar för att nå målet att fasa ut förbränningsbilar till 2035. Volkswagens ID.3 kostar till exempel cirka 370 000 kronor, medan BYD:s Dolphin säljs för 330 000 kronor.
Kinesiska företag måste hitta sätt att kringgå de europeiska tullarna för att behålla sina vinster och undvika prishöjningar för kunderna. BloombergNEF rapporterar att marginalen för SAIC:s MG4 EV kan falla från 25 procent till bara 1 procent. Matthias Schmidt från Schmidt Automotive Research tror inte att priserna på kinesiska bilar kommer att ändras.
Det går fort nu
Tillverkarna agerar snabbt och väntar inte på klarhet kring tullarna. SAIC, som äger MG, överväger att bygga en fabrik i Spanien. Volvo Cars snabbar på sina planer att bygga EX30-modellen i Belgien.
I somras började Leapmotor montera T03 i Polen. Bilar monterade från kit genererar en bruttovinst på cirka 32 000 kronor per bil, enligt Jefferies analytiker. För importerade bilar sjunker vinsten till 10 000 kronor på grund av de nya tullarna. Lokal produktion i Europa kan locka fler bildelstillverkare, enligt Ganyi Zhang, marknadsanalytiker på Upply.
Harald Hendrikse från Citigroup tror att alla europeiska biltillverkare snart kommer att göra kinesiska bilar, oavsett om det är i Kina eller Europa. I Italien uppvaktar Giorgia Melonis regering kinesiska tillverkare, trots oro för ökad konkurrens på hemmaplan.
“Vi är här för att slåss.”
Stellantis vd Carlos Tavares har uttryckt oro över kinesiska företags expansion.
“Alla europeiska regeringar uppvaktar kinesiska biltillverkare för att komma och montera sina fordon i deras länder,” sa Tavares i en intervju med Bloomberg Television. “Vi är här för att slåss.”
Kinesiska tillverkare är fast beslutna att erövra Europa. De kan köpa upp fabriker som lokala tillverkare vill sälja. “De löser alltid problemen och når sina mål,” säger Alexandre Marian, vd på AlixPartners.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.