Dagens PS

Kinesiska bilmärken slår rekord i Europa

Byd är en av flera kinesiska bilmärken som slår rekord i juni. (Foto: BYD)
Byd är en av flera kinesiska bilmärken som slår rekord i juni. (Foto: BYD)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juli 2024Publicerad: 30 juli 2024

Kinesiska märken erövrade 11 procent av den europeiska elbilsmarknaden i juni. De nådde rekordregistreringar när tillverkare skyndade för att undvika de nya EU-tullarna som började gälla i början av månaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Först och främst var det SAIC Motor som ledde anfallet. De skickade sin MG4-hatchback till återförsäljare i stora volymer. Enligt Dataforce, som sammanställt siffrorna, kunde bilar registrerade före 5 juli säljas utan de extra tullarna på importerade elbilar. Totalt registrerade kinesiska märken över 23 000 batterielbilar i regionen under månaden, vilket är rekord, enligt Automotive news.

En rekordmånad för kinesiska bilar. (Foto: Dataforce)
En rekordmånad för kinesiska bilar. (Foto: Dataforce)

En rejäl ökning

Från maj till juni ökade kinesiska elbilsregistreringar med hela 72 procent. Detta var dubbelt så mycket som den totala ökningen av elbilsregistreringar i Europa under samma period. Det är också viktigt att notera att kinesiskt tillverkade importbilar från märken som Volvo Car, BMW Group och Tesla också omfattas av de nya tullarna.

Det blir intressant att se om dessa volymökningar kan fortsätta under de kommande månaderna när EU:s tilläggstullar börjar gälla fullt ut. EU:s provisoriska avgifter innebär att SAIC får betala 38 procent extra, medan BYD får betala 17 procent extra utöver den befintliga tullen på 10 procent. Nu stressar biltillverkare på båda kontinenterna för att öka sin elbilstillverkning i Europa för att undvika de nya avgifterna, samtidigt som spänningarna mellan Peking och Bryssel riskerar att utvecklas till ett rent handelskrig.

ANNONS

Senaste nytt

Självregistreringar av återförsäljare

Dessutom stod det statligt ägda SAIC för den största ökningen av kinesiskmärkt import. Men det är viktigt att komma ihåg att cirka 40 procent av MG4:orna som registrerades i juni var självregistreringar av återförsäljare – “inte en särskilt hälsosam tillväxt”, enligt Gabriel Juhas, produktchef på Dataforce.

2 för 1 MG4

Företaget erbjuder även generösa leasingavtal, inklusive en två-för-en MG4-kampanj i Tyskland, där elbilsförsäljningen har stagnerat. Å andra sidan, fanns det tecken på framsteg för BYD, världens största elbilstillverkare. En marknadsföringskampanj centrerad kring Europamästerskapen i fotboll som hölls i Tyskland fick verkligt genomslag hos konsumenterna, enligt Julian Litzinger, analytiker på Dataforce.

ANNONS
Foto: Dataforce
Foto: Dataforce

Elbilssubventioner tog slut på nio timmar

Ytterligare en drivkraft för den europeiska elbilsmarknaden i juni var införandet av incitament i Italien. Dessa incitament hjälpte till att fördubbla försäljningen av batterielbilar i landet jämfört med året innan. Regeringen meddelade att cirka 200 miljoner euro i nya elbilssubventioner tog slut på mindre än nio timmar. Cirka 60 procent av subventionerna gick till familjer och resten till företag.

Denna ökning lyfte Italien, som tidigare legat efter i elbilsförsäljningen. De hamnade på topp sex på den regionala marknaden. Denna marknad inkluderar EU-stater samt länder som Norge och Schweiz som deltar i dess inre marknad, och Storbritannien.

Foto: Dataforce
Foto: Dataforce

Italiens premiärminister Giorgia Meloni, vars regering nyligen har slagit ner på import som marknadsförs som italiensk tillverkning, försöker nu vinna över Kinas president Xi Jinping. Hon besöker Kina denna vecka för att förbättra relationerna och locka kinesiska tillverkare.

Sammantaget var juni den tredje bästa månaden för elbilsregistreringar med 208 872 registreringar över hela regionen, enligt branschorganisationen ACEA. Detta placerar juni 2023 efter december 2022 och mars 2023, men strax före juni 2023.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS