Kinesiska biltillverkare har beordrats att stoppa stora investeringar i de EU-länder som infört nya tullar på kinesiska elbilar.
Kinesiska biljättar beordras frysa EU-investeringar
Mest läst i kategorin
Beskedet kan komma att ytterligare öka splittringen inom unionen, som redan är delad i frågan, enligt Reuters.
De nya tullarna på upp till 45,3 procent trädde i kraft under onsdagen efter en utdragen utredning som skapat debatt inom EU.
Tio medlemsländer, däribland Frankrike, Polen och Italien, röstade för tullarna. Fem länder, med Tyskland i spetsen, motsatte sig dem, medan tolv länder avstod från att rösta.
Läs även: Kina ryter till – tar strid mot EU:s tullar. Dagens PS
Investeringar fryses
Kinesiska biljättar som BYD, SAIC och Geely har nu fått direktiv från Peking att pausa alla större investeringar i de länder som stöttat tullförslaget. Det framkom under ett möte den 10 oktober där både kinesiska och utländska biltillverkare deltog, enligt källor.
På mötet uppmanades deltagarna att vara försiktiga med investeringar även i de länder som avstod från att rösta. Samtidigt uppmuntrades de att fortsätta investera i de länder som röstade mot tullarna.
Geely avböjde att kommentera uppgifterna, medan varken SAIC, BYD eller Kinas handelsministerium har svarat på förfrågningar om kommentarer.
Senaste nytt
Kina vill förhandla
Kinas agerande tyder på att regeringen vill ha ett starkare förhandlingsläge gentemot EU. Målet är att hitta ett alternativ till tullarna och på så sätt undvika en nedgång i exporten av elbilar till Europa.
Europa är en viktig marknad för kinesiska elbilstillverkare och stod för över 40 procent av Kinas elbils export under 2023, enligt Reuters beräkningar.
Med tanke på de höga tullarna på kinesiska elbilar i USA och Kanada riskerar en minskad export till Europa att förvärra den överkapacitet som kinesiska biltillverkare redan brottas med.
Läs även: Kanada: 100 procent tull på kinesiska elbilar. Dagens PS
BYD flyttar till Ungern
BYD bygger för närvarande en fabrik i Ungern, som röstade mot tullarna. Elbilsjätten överväger dessutom att flytta sitt europeiska huvudkontor från Nederländerna till Ungern.
Läs även: Östeuropas hedge mot EU: Kinesiska pengar. Dagens PS
Redan innan Pekings order var kinesiska företag försiktiga med att på egen hand etablera produktionsanläggningar i Europa. Det kräver stora investeringar och djupgående kunskaper om lokala lagar och kulturer.
Läs även:
Glamourens baksida: “Mycket föränderlig bransch”. Realtid
Skrämmande – naturen inte viktig för företag. News 55
Så kan Trumps tullar slå mot Sverige
Om Donald Trump vinner presidentvalet i USA och hans löften om höjda tullar infrias kan Sverige drabbas ekonomiskt – och många svenskar kan förlora sina
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.