Dagens PS

Kinesiska bilar kämpar i Västeuropa

Nio är den sämst säljande kinesiska elbilen i Västeuropa. (Foto: Nio)
Nio är den sämst säljande kinesiska elbilen i Västeuropa. (Foto: Nio)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 juni 2024Publicerad: 28 juni 2024

Trots tidiga framsteg har kinesiska biltillverkares intåg på den västeuropeiska marknaden för nya personbilar knappt gjort några avtryck hittills i år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under de första fem månaderna av 2024 stod kinesiska märken endast för tre procent av den västeuropeiska nybilsmarknaden. Detta enligt den senaste månadsstatistiken från Schmidt Automotive Research.

Elbilskriget: Kina hotar med hämnd

Kinas elbilsjätte BYD hotar Europa och USA med hämnd. “Om de är rädda, betyder det att vi är starka,” säger ordföranden Wang Chuanfu. Utländska länder är

MG dominerar bland de kinesiska märkena

SAICs MG-märke dominerar de kinesiska märkena och utgör 60 procent av de 148 900 kinesiska bilar som registrerats i de 4,98 miljoner västeuropeiska länderna hittills i år. Trots detta är det långt kvar innan de kinesiska märkena kan ses som en stark kraft på marknaden.

0,3 procent är inte mycket

BYD, ett annat kinesiskt märke, har bara lyckats ta en blygsam andel på 0,3 procent av nybilsmarknaden i regionen i år. Mellan januari och maj har BYD sålt mindre än 13 000 bilar. Med en stabil genomsnittlig försäljning på endast 2 600 bilar per månad. BYD finns nu på nästan alla västeuropeiska marknader, förutom Schweiz.

Sämst i klassen är ändå NIO

ANNONS

För NIO ser läget ännu dystrare ut. Färre än 700 NIO-modeller har registrerats på den västeuropeiska nybilsmarknaden hittills i år. Det är mindre än hälften av XPengs total. XPeng har lyckats registrera nästan 2 000 bilar, där deras fullstora SUV G9 elbil har dominerat försäljningen.

Det är tydligt att kinesiska bilmärken har en lång väg kvar att gå. För att verkligen etablera sig på den västeuropeiska marknaden behöver det hända något snart.

Europa tävlar om kinesiska elbilsjättar

Kinesiska biltillverkare vill slippa tullavgifter och letar mark i Europa för fabriker. Många länder slåss om möjligheten för arbetskraft. Ungern säkrade

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS