Oron för att kinesiska bilmärken ska ta över kom på skam – åtminstone i nuläget. Så gick det för Kinas bilar.
Kinesiska bilar i uppförsbacke på svenska marknaden
Mest läst i kategorin
Framgångarna för kinesiska bilmärken i Sverige var sisådär under 2023. De nya aktörerna från Kina lyckades inte öka sin sammanlagda marknadsandel här, rapporterar Carup.
BYD såg en imponerande tillväxt på 217 procent. Nio och Xpeng såg också imponerande ökningar på 370 procent respektive 2 250 procent.
Dock är det från låga nivåer. Räknat i antal kinesiska bilar är de fortfarande relativt marginella.
BYD såg 249 nyregistrerade bilar, medan Nio registrerade in 201 bilar och Xpeng 235 bilar.
Läs mer: Elbil i kyla – så ser verkligheten ut! Dagens PS
Få kinesiska registreringar trots storsatsning
MG, som tidigare varit framgångsrikt, backade med 18,5 procent – främst på grund av höjd ränta och ändrade villkor för privatleasing. Bilmärket backade 1 567 bilar under året.
Hongqi, som gjorde stora satsningar med TV-reklam och ett showroom i Göteborg, såg endast 86 registreringar av sin lyx-SUV E-HS9.
Denna utveckling för de kinesiska bilmärkena har skett mot bakgrund av EUs överväganden om att införa strafftullar på kinesiska bilar.
Elon Musk hånade BYD – får nu äta upp det
Elon Musk skrattade åt kinesiska BYD och gjorde narr av deras elbilar, men nu fastnar nog skrattet i halsen på Teslas vd.
Läs mer:
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.