Dagens PS

Kinesisk VW-partner lyfter Rysslands bilindustri

Kinesiska VW i Ryssland
Ryssland återupplivar ett gammalt Sovjet-märke med stöd från den kinesiska VW-partnern JAC. (Foto: TT/TT/Montage)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 21 juli 2023Publicerad: 21 juli 2023

Ryssland återupplivar det gamla Sovjet-märket Moskvich med stöd från den kinesiska biltillverkaren JAC, som har tyska Volkswagen som storägare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I samband med att Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022 var det många internationella biltillverkare som omedelbart avbröt de ryska delarna av sina verksamheter.

För att hålla den inhemska bilindustrin vid liv tvingades den ryska staten då att återuppliva gamla ryska bilmärken från sovjettiden.

Nu rapporterar Reuters att tillverkningen sker med stort stöd från kinesiska biltillverkare – bland annat en med en stark koppling till VW-koncernen.

Monterar bilar från utländsk aktör

Det handlar om det gamla märket Moskvich, som började tillverkas i Renaults gamla fabrik i Moskva tidigare i år.

Moskvich har tidigare sagt att det man i dagsläget ägnar sig åt är slutmontering av bilar som köps in som från en utlädsk aktör, utan att ange vilken leverantör det handlar om.

Nu har två anonyma källor inom företaget, som egentligen är förbjudna från att prata med media, bekräftat att bilarna härstammar från JAC-koncernen.

Mer specifikt handlar det om att modellen Moskvich 3 helt enkelt är en JAC Sehol X4 som köps i kit-form från en kinesisk leverantör och slutmonteras i Ryssland.

Det framstår också som ganska uppenbart när man jämför bilder på bilarna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Möjligt VW-finger med i spelet

Huruvida bilarna köpts direkt från JAC eller via en mellanhand framgår inte, och JAC ville inte heller svara på Reuters frågor om det påstådda samarbetet.

Vad som däremot är säkert är att nyheten är beklämmande för Volkswagen-koncernen, som sedan några år har ett nära samarbete med JAC.

JAC Sehol X4
JAC Sehol X4 heter Moskvich 3 i Ryssland. (Foto: JAC)

I maj 2020 rapporterade Reuters att Volkswagen förvärvat 50 procent av JACs moderbolag JAG, samt 75 procent av aktierna i det samägda dotterbolaget JAC Volkswagen.

Även om Volkswagen har sålt sina verksamheter i Ryssland verkar det alltså som att koncernen fortfarande är med i den ryska bilindustrin på ett hörn.

Kina centralt i Rysslands bilindustri

Att kinesiska biltillverkare är på rask frammarsch i Ryssland är något som har rapporterats om ett flertal gånger, och importerade kinesiska bilar står nu för 49 procent av den ryska marknaden jämfört med 7 procent i juni 2021. 

Framöver verkar det också som att de kinesiska bilkoncernerna kommer ha en allt mer central roll även i den Rysslands inhemska bilindustri.

ANNONS

Enligt fyra källor som reuters talat med bygger nu sex olika bilfabriker i Ryssland som tidigare ägdes av interantionella koncerner nu bygger kinsesiska bilar.

Läs även: Rysslands ekonomi kollapsar: Bilindustrin är beviset

Läs även: Ryssland bygger världens mest föråldrade bilar

Läs även: Putins vän tar över ledningen av Carlsberg i Ryssland

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]