Ryssland återupplivar det gamla Sovjet-märket Moskvich med stöd från den kinesiska biltillverkaren JAC, som har tyska Volkswagen som storägare.
Kinesisk VW-partner lyfter Rysslands bilindustri
Mest läst i kategorin
I samband med att Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022 var det många internationella biltillverkare som omedelbart avbröt de ryska delarna av sina verksamheter.
För att hålla den inhemska bilindustrin vid liv tvingades den ryska staten då att återuppliva gamla ryska bilmärken från sovjettiden.
Nu rapporterar Reuters att tillverkningen sker med stort stöd från kinesiska biltillverkare – bland annat en med en stark koppling till VW-koncernen.
Monterar bilar från utländsk aktör
Det handlar om det gamla märket Moskvich, som började tillverkas i Renaults gamla fabrik i Moskva tidigare i år.
Moskvich har tidigare sagt att det man i dagsläget ägnar sig åt är slutmontering av bilar som köps in som från en utlädsk aktör, utan att ange vilken leverantör det handlar om.
Nu har två anonyma källor inom företaget, som egentligen är förbjudna från att prata med media, bekräftat att bilarna härstammar från JAC-koncernen.
Mer specifikt handlar det om att modellen Moskvich 3 helt enkelt är en JAC Sehol X4 som köps i kit-form från en kinesisk leverantör och slutmonteras i Ryssland.
Det framstår också som ganska uppenbart när man jämför bilder på bilarna.
Senaste nytt
Möjligt VW-finger med i spelet
Huruvida bilarna köpts direkt från JAC eller via en mellanhand framgår inte, och JAC ville inte heller svara på Reuters frågor om det påstådda samarbetet.
Vad som däremot är säkert är att nyheten är beklämmande för Volkswagen-koncernen, som sedan några år har ett nära samarbete med JAC.
I maj 2020 rapporterade Reuters att Volkswagen förvärvat 50 procent av JACs moderbolag JAG, samt 75 procent av aktierna i det samägda dotterbolaget JAC Volkswagen.
Även om Volkswagen har sålt sina verksamheter i Ryssland verkar det alltså som att koncernen fortfarande är med i den ryska bilindustrin på ett hörn.
Kina centralt i Rysslands bilindustri
Att kinesiska biltillverkare är på rask frammarsch i Ryssland är något som har rapporterats om ett flertal gånger, och importerade kinesiska bilar står nu för 49 procent av den ryska marknaden jämfört med 7 procent i juni 2021.
Framöver verkar det också som att de kinesiska bilkoncernerna kommer ha en allt mer central roll även i den Rysslands inhemska bilindustri.
Enligt fyra källor som reuters talat med bygger nu sex olika bilfabriker i Ryssland som tidigare ägdes av interantionella koncerner nu bygger kinsesiska bilar.
Läs även: Rysslands ekonomi kollapsar: Bilindustrin är beviset
Läs även: Ryssland bygger världens mest föråldrade bilar
Läs även: Putins vän tar över ledningen av Carlsberg i Ryssland
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.