Dagens PS

Kinesisk lyxbil tar sikte på Europa

Lyx, flärd och teknisk revolution. Denza Z9 GT ska lanseras globalt. Kan vi hoppas på Sverige? (Foto: Denza)
Lyx, flärd och teknisk revolution. Denza Z9 GT ska lanseras globalt. Kan vi hoppas på Sverige? (Foto: Denza)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 sep. 2024Publicerad: 12 sep. 2024

En bil född genom samarbete mellan BYD och Mercedes, Denza, ska konkurrera med Porsche och väntas snart komma till Europa. Här kommer Denza Z9 GT.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denza, det kinesiska lyxbilsmärket som tidigare var ett samarbete mellan BYD och Mercedes, gör sig redo att erövra Europa.

Märkets första modell på den europeiska marknaden blir den sportiga och mångsidiga Z9 GT.

Den kommer i både laddhybrid- (PHEV) och ren elversion (BEV) skriver Arena EV.

Sportig och lyxig. Med inte mindre än två kylskåp. (Foto: Denza)
Sportig och lyxig. Med inte mindre än två kylskåp. (Foto: Denza)

Kraftfull prestanda oavsett drivlina

Z9 GT PHEV kombinerar en 2,0-liters turbomotor med tre elmotorer för att skapa en imponerande effekt på 640 kW (858 hk).

Denna kraftfulla kombination ger en räckvidd på hela 1 100 km. Även när batteriet är tomt och bilen körs enbart på bensin, är förbrukningen låga 5,6 liter per 100 km.

Den helelektriska BEV-versionen är ännu starkare, med tre motorer som tillsammans levererar hela 710 kW (952 hk). Räckvidden för BEV-modellen är 630 km, och den accelererar från 0 till 100 km/h på blixtsnabba 3,4 sekunder, vilket är något snabbare än PHEV-versionens 3,6 sekunder.

ANNONS

Senaste nytt

Två kylskåp – så klart

ANNONS

Z9 GT:s design är signerad den välrenommerade Wolfgang Egger, och bilen har en distinkt frontgrill och en elegant ljusramp som sträcker sig över hela bakpartiet.

Med en längd på 5 180 mm, en bredd på 1 990 mm och en hjulbas på 3 125 mm är Z9 GT större än konkurrenter som Porsche Panamera. PHEV-modellen är något längre, 5 195 mm, på grund av större stötfångare.

Interiören är fylld med teknik och har flera digitala skärmar på instrumentbrädan och dörrpanelerna. En unik detalj är de dubbla kylskåpen – ett mindre fram och ett större bak som rymmer upp till fyra vinflaskor.

Denna lyxiga funktion påverkar dock bagageutrymmet och begränsar möjligheten att fälla ner baksätena.

Coola funktioner

Bakhjulen kan svängas för att kunna ta snäva svängar. (Foto: Skärmavbild 
Planet Car News
Youtube)
Bakhjulen kan svängas för att kunna ta snäva svängar. (Foto: Skärmavbild Planet Car News Youtube)

Den här lyxbilen bjuder på en del bra saker. Bakhjulen går att svänga med.

Det innebär att bilen kan rotera 360 grader när den står still.

Du kan parkera i de mest trånga utrymmena och navigera svåra trånga miljöer. Men efter att ha sett den här filmen står vi lite undrande till hur fort däcken kommer slitas?

ANNONS

Pris och tillgänglighet

I Kina kan kunder redan nu förbeställa Z9 GT i fem olika utrustningsnivåer, med leveranser planerade till slutet av september.

Priserna börjar på 339 800 RMB (cirka 494 297 kronor) och går upp till 419 800 RMB (cirka 610 671 kronor).

Z9 GT kommer även att lanseras på den europeiska marknaden, där den siktar på att utmana de etablerade premiumbilarna. Vi vet dock inte än vilka länder eller när.

Deras logga ser lite ut som en slips. (Foto: Denza)
Deras logga ser lite ut som en slips. (Foto: Denza)

Fakta: Denza Z9 GT

    • Drivlina: Laddhybrid (PHEV) eller ren el (BEV)

    • Effekt: 640 kW (858 hk) för PHEV, 710 kW (952 hk) för BEV

    • Räckvidd: 1 100 km för PHEV, 630 km för BEV

    • 0-100 km/h: 3,6 sekunder för PHEV, 3,4 sekunder för BEV

    • Längd: 5 180 mm för BEV, 5 195 mm för PHEV

    • Bredd: 1 990 mm

    • Hjulbas: 3 125 mm

    • Pris (Kina): Från 339 800 RMB (cirka 494 297 kronor)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS