Dagens PS

Kinesisk elbilsjätte suktar efter Audis fabrik

Nio är sugna på att köpa Audis fabrik. Perfekt för att slippa tullarna till EU. (Foto: Nio)
Nio är sugna på att köpa Audis fabrik. Perfekt för att slippa tullarna till EU. (Foto: Nio)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 sep. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

Elbilar går dåligt i Europa, i alla fall för Europeiska tillverkare. Så dåligt att fabriker behöver stängas. Nu suktar Kinesiska märken efter Audis fabrik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinesiska elbilsjätten Nio kastar lystna blickar mot Audis fabrik i Bryssel.

Anledningen?

Naturligtvis de skyhöga importtullarna som EU slängt på kinesiska elbilar. Genom att säkra en europeisk produktionsbas hoppas Nio nämligen kunna ducka den 20-procentiga tullsmockan skriver Carscoops.

Läs också: EU-tullar på elbilar kan eskalera handelskonflikten

Nios europeiska erövringståg

Nio har redan satt hjulen i rullning på den europeiska marknaden. Sedan 2021 har de rullat ut en rad elbilar i fem länder. Med Audis fabrik i fickan skulle de onekligen kunna växla upp ytterligare och slippa den tunga tullbördan.

ANNONS

Senaste nytt

Audis Q8 e-tron – en flopp?

Audis Q8 e-tron har inte direkt blivit någon kioskvältare. Försäljningen har dessvärre gått så trögt att produktionen i Bryssel fått pausas.

Audis vd har dessutom kastat in handduken och meddelat att det inte finns någon räddningsplanka för fabriken inom VW-koncernen.

ANNONS

Läs också: Massuppsägningar på Audi

Bryssel i gungning

Över 3 000 jobb hänger på en skör tråd i Bryssel. Nyligen tågade över 5 000 personer genom staden i protest mot VW:s planer.

Nios intresse för fabriken väcker onekligen hopp om en ljusning i det mörka molntäcket.

Vilka modeller blir det?

Om Nio lyckas lägga vantarna på fabriken återstår att se vilka modeller som ska rulla ut på bandet. Kanske blir det nya EL8, en sexsitsig suv som utmanar BMW iX, som får se dagens ljus i Bryssel.

Slutsats

Sammanfattningsvis är Nios intresse för Audis fabrik en strategisk manöver för att stärka sin position i Europa och undvika de höga tullarna.

För Audi kan det bli räddningen för en fabrik som annars riskerar att läggas ner. Och för Brysselborna kan det innebära att tusentals jobb räddas och att stadens stolta industrihistoria lever vidare.

ANNONS

Kompakta suvar i duell: Vem tar hem segern?

Dags att ställa tre kompakta el-suvar mot varandra för att se vilken som faktiskt är bäst. Vi bjuder på Peugeot, Škoda och Renault. När kinesiska bilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS