Dagens PS

Kinesisk dominans i Europa – snart verklighet

Kina planerar att vara dominanta på den Europeiska marknaden inom kort. (Foto: TT)
Kina planerar att vara dominanta på den Europeiska marknaden inom kort. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

De kinesiska elbilarna kommer att komma stort i Europa, i alla fall om man tror på starka röster i branschen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinesiska elbilstillverkare siktar på att slå Tesla och traditionella biltillverkare i Europa. Detta genom att lansera omkring 20 nya modeller under de kommande fem åren och satsa stort på försäljning och marknadsföring för att vinna marknadsandelar.

De kinesiska jättarna BYD, Chery och Great Wall Motor förbereder en massiv produktlanseringsoffensiv. De investerar tungt i försäljning och marknadsföring på sin viktigaste exportmarknad.

Det här rapporterar Automotive news Europe.

De kinesiska bilmärkena tillsammans ökade sin försäljning med 30 procent. Byd är en av de stora stjärnorna. (Foto: Byd)
De kinesiska bilmärkena tillsammans ökade sin försäljning med 30 procent. Byd är en av de stora stjärnorna. (Foto: Byd)

Anställd strategiskt genom åren

Efter flera år av ökad marknadsandel från utländska konkurrenter på den inhemska marknaden, alltså världens största, är Kinas alltmer potenta elbilsbransch redo att ta kampen till Europa.

Kinesiska elbilstillverkare har studerat europeiska bilköpare i flera år.

De har anställt branschveteraner och valt distributörer med omfattande lokal kunskap när de lagt grunden för att utmana Tesla och de etablerade biltillverkarna.

BYD och Chery har redan meddelat planer på att tillverka bilar i Europa. Chery kommer att börja bygga bilar på Nissans tidigare fabrik i Barcelona i år. BYD siktar på att öppna sin första europeiska personbilsfabrik i Szeged, Ungern, fram till 2026.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Behöver mer synlighet i Europa

Kinesiska biltillverkares europeiska försäljning är fortfarande liten. Deras varumärken är fortfarande okända för konsumenterna. Undantaget för MG, ett tidigare brittiskt varumärke ägt av SAIC, en statligt ägd kinesisk biltillverkare.

Men leveranserna av kinesisktillverkade importbilar till Europa växer snabbt. Och det kan öka kraftigt med lanseringen av ytterligare modeller över ett brett prisintervall.

Tredubblade Europaförsäljningar

BYD såg sina Europaförsäljningar tredubblas till 15 000 fordon 2023. Detta efter flera års exponentiell tillväxt av elbilsförsäljning i Kina och andra exportmarknader.

BYD har lanserat sex elektriska modeller i Europa och en talesperson säger att företaget rullar ut dem över 20 länder. Great Wall planerar att lansera en modell per år i Europa de kommande fem åren.

Chery kommer att lansera åtta SUV-modeller under två varumärken, Omoda och Jaecoo, de kommande två åren, enligt Cherys europeiska VD, Jochen Tueting.

Satsar på partnerskap

För att öka sitt varumärkes närvaro vänder sig kinesiska biltillverkare till sociala medier, sponsorering av högprofilerade evenemang och partnerskap med etablerade återförsäljarnätverk.

ANNONS

BYD:s distributörer i Italien är Gruppo Autotorino, med 70 butiker i 24 provinser.

“Vårt nätverk gör att de kan nå kunder snabbt,” säger styrelseordförande Plinio Vanini.

“Detta var nyckeln för BYD.”

Great Wall och Chery samarbetar med befintliga återförsäljare som även säljer andra etablerade varumärken.

Ora sålde väldigt bra i Europa. (Foto: Ora)
Ora sålde väldigt bra i Europa. (Foto: Ora)

Redo att utmana

Med storskaliga sponsringsavtal som täcker stora evenemang som Euro 2024, strävar kinesiska biltillverkare som BYD efter att öka varumärkeskännedomen och göra sitt namn bekant för en bredare publik.

Genom att visa sina elbilar på matcharenor och få sitt varumärke på direktsändningar hoppas de nå ut till miljontals människor och etablera sin närvaro på den europeiska marknaden.

Med kraftfulla marknadsföringsinitiativ som dessa är kinesiska elbilstillverkare redo att utmana Tesla och traditionella biltillverkare på deras eget territorium.

ANNONS

Läs även: BYD utmanar med budget-elbil i Europa. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]