De kinesiska elbilarna kommer att komma stort i Europa, i alla fall om man tror på starka röster i branschen.
Kinesisk dominans i Europa – snart verklighet
Mest läst i kategorin
Kinesiska elbilstillverkare siktar på att slå Tesla och traditionella biltillverkare i Europa. Detta genom att lansera omkring 20 nya modeller under de kommande fem åren och satsa stort på försäljning och marknadsföring för att vinna marknadsandelar.
De kinesiska jättarna BYD, Chery och Great Wall Motor förbereder en massiv produktlanseringsoffensiv. De investerar tungt i försäljning och marknadsföring på sin viktigaste exportmarknad.
Det här rapporterar Automotive news Europe.
Anställd strategiskt genom åren
Efter flera år av ökad marknadsandel från utländska konkurrenter på den inhemska marknaden, alltså världens största, är Kinas alltmer potenta elbilsbransch redo att ta kampen till Europa.
Kinesiska elbilstillverkare har studerat europeiska bilköpare i flera år.
De har anställt branschveteraner och valt distributörer med omfattande lokal kunskap när de lagt grunden för att utmana Tesla och de etablerade biltillverkarna.
BYD och Chery har redan meddelat planer på att tillverka bilar i Europa. Chery kommer att börja bygga bilar på Nissans tidigare fabrik i Barcelona i år. BYD siktar på att öppna sin första europeiska personbilsfabrik i Szeged, Ungern, fram till 2026.
Senaste nytt
Behöver mer synlighet i Europa
Kinesiska biltillverkares europeiska försäljning är fortfarande liten. Deras varumärken är fortfarande okända för konsumenterna. Undantaget för MG, ett tidigare brittiskt varumärke ägt av SAIC, en statligt ägd kinesisk biltillverkare.
Men leveranserna av kinesisktillverkade importbilar till Europa växer snabbt. Och det kan öka kraftigt med lanseringen av ytterligare modeller över ett brett prisintervall.
Tredubblade Europaförsäljningar
BYD såg sina Europaförsäljningar tredubblas till 15 000 fordon 2023. Detta efter flera års exponentiell tillväxt av elbilsförsäljning i Kina och andra exportmarknader.
BYD har lanserat sex elektriska modeller i Europa och en talesperson säger att företaget rullar ut dem över 20 länder. Great Wall planerar att lansera en modell per år i Europa de kommande fem åren.
Chery kommer att lansera åtta SUV-modeller under två varumärken, Omoda och Jaecoo, de kommande två åren, enligt Cherys europeiska VD, Jochen Tueting.
Satsar på partnerskap
För att öka sitt varumärkes närvaro vänder sig kinesiska biltillverkare till sociala medier, sponsorering av högprofilerade evenemang och partnerskap med etablerade återförsäljarnätverk.
BYD:s distributörer i Italien är Gruppo Autotorino, med 70 butiker i 24 provinser.
“Vårt nätverk gör att de kan nå kunder snabbt,” säger styrelseordförande Plinio Vanini.
“Detta var nyckeln för BYD.”
Great Wall och Chery samarbetar med befintliga återförsäljare som även säljer andra etablerade varumärken.
Redo att utmana
Med storskaliga sponsringsavtal som täcker stora evenemang som Euro 2024, strävar kinesiska biltillverkare som BYD efter att öka varumärkeskännedomen och göra sitt namn bekant för en bredare publik.
Genom att visa sina elbilar på matcharenor och få sitt varumärke på direktsändningar hoppas de nå ut till miljontals människor och etablera sin närvaro på den europeiska marknaden.
Med kraftfulla marknadsföringsinitiativ som dessa är kinesiska elbilstillverkare redo att utmana Tesla och traditionella biltillverkare på deras eget territorium.
Läs även: BYD utmanar med budget-elbil i Europa. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.