En kinesisk elbil, Neta V, har fått noll stjärnor i ett säkerhetstest utfört av ASEAN NCAP, motsvarigheten till Euro NCAP i Europa.
Kinesisk dödsfälla: Elbil får NOLL stjärnor i krocktest
Mest läst i kategorin
Bilen, som är en lågprismodell från Hozon Auto, säljs i länder som Malaysia, Indonesien och Thailand för cirka 200 000 kronor, skriver ABC Nyheter.
Kritik i nästan alla testdelar
Neta V fick stark kritik i nästan alla delar av testet.
Vid frontalkrock fick den anmärkningar som “dåligt skydd mot huvud, nacke, bröst och ben”. A-stolpen och ratten flyttades dessutom ur sitt läge. ASEAN NCAP kommenterade att bilen har en “svag karosskonstruktion och komprometterat säkerhetssystem”.
På skyddet av vuxna passagerare och säkerhetssystem fick bilen endast 28 av 100 möjliga poäng. Den är utrustad med endast två krockkuddar, ABS-bromsar och elektroniskt stabilitetsprogram (ESP). Förarassistanssystem är minimala, med endast en varning för glömt säkerhetsbälte.
Senaste nytt
Inte första gången
Detta är inte första gången en kinesisk bil får noll stjärnor i ett NCAP-test.
År 2022 fick JAC E10X samma resultat i Latinamerika.
I Europa var Renault Zoe den senaste bilen som fick noll stjärnor av Euro NCAP, på grund av föråldrade säkerhetssystem.
Strax därefter meddelade Renault att de skulle avsluta produktionen av modellen.
Kinas bilindustri i utveckling
Samtidigt som Neta V misslyckas i säkerhetstestet, är det viktigt att komma ihåg att den kinesiska bilindustrin har genomgått en enorm utveckling de senaste åren.
För bara tio år sedan var det otänkbart att det skulle finnas över tio kinesiska bilmärken och 20-30 modeller på den svenska marknaden. Många av dessa modeller håller dessutom hög kvalitet och kan mäta sig med de etablerade biltillverkarna.
Det är dock tydligt att säkerhetskraven varierar mellan olika marknader. I vissa länder prioriteras lågt pris framför säkerhet, vilket kan leda till att bilar som Neta V säljs.
Vikten av säkerhetsbedömningar
Resultatet av ASEAN NCAP:s test visar vikten av oberoende säkerhetsbedömningar. Förhoppningsvis kommer detta att leda till att biltillverkare, även de som fokuserar på lågprissegmentet, prioriterar säkerheten i sina bilar.
Musks plan: Påverka brittisk politik till sin fördel
För att sälja fler Teslor i England försöker bolaget påverka den brittiska politiken att höja priset på bilar som går på bensin. Elbilsjätten Tesla, under
Läs också:
Så använder du som är 55+ AI för att boosta din karriär. News 55
Svenska jobb på spel – Temus tillväxt skakar näringslivet. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.