För tio år sedan var det få som kunde tänka sig att köpa en kinesisk bil. I dag bebos varannan garageuppfart av en bil från Maxus, Aiways, eller nya MG. Nu satsar kineserna på att slå Maybach.
Kineserna siktar in sig på Maybach
Mest läst i kategorin
Det är premiummärket Nio – vilka bland annat har gjort sig kända för att satsa på batteribyten som komplement till snabbladdning – som planerar att slå tyskarna på fingrarna.
Informationen kommer från en insider-källa till den kinesiska nyhetssidan Autohome, och påstår att märkets lyxigaste modell någonsin är under utveckling.
Nio rusar snabbt mot nästa milstolpe
Den nylanserade Nio ET7 riktar redan in sig på de tyska lyxlimporna, BMW i7 och Mercedes-Benz EQS, men lyckas inte alltför väl med det enligt oss på redaktionen.
Från början erbjöds man inte ens köpa bilen, utan det enda alternativet för den som ville lägga vantarna på en var att teckna en hutlöst dyr prenumeration.
Sedan dess har man backat och sagt att man också kommer att sälja bilen kontant, med en grundpris på omkring en miljon kronor.
Från en miljon SEK till en miljon CNY
När man siktar mot nästa nivå kommer priset, åtminstone på hemmamarknaden, att vara ungefär en miljon yuan.
Det motsvarar en och en halv svenska kronor, en prislapp som måste motiveras av kvalitet som heter duga.
I syfte att uppnå det säger Autohomes källa att man utför benchmarking mot Mercedes-Maybach, som är en S-klass på steroider och praktiskt taget en Rolls-Royce till reapris.
Det är å ena sidan inget man åstadkommer i en handvändning, men om man å andra sidan ser till hur långt kineserna har kommit hittills, kanske det är förhastat att säga att det är omöjligt.
Skyndsamt som sjutton i Shanghai
Plattformen som bilen kommer att bygga på kallas NT3.0. Givet att Nio ET7 bygger på en plattform som heter NT2.0 är det således snabba generationsskiften som gäller i Shanghai.
Redan år 2024 ska bilen stå färdig, och ska då kunna beställas över hela världen. Det är inte utan att man undrar när kineserna uttryckligen kommer att ge sig på Rolls-Royce kunder.
Läs även: Lucid Air är som en Tesla fast lyxig
Läs även: Nya kinesiska elbilen Nio ET7 är en flopp
Läs även: Nya BMW i7 krossar konkurrenterna
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.