Dagens PS

Kina utmanar Tesla med ny el-suv

Vad säger ni om den här lilla Boxen? (Foto: Dongfeng)
Vad säger ni om den här lilla Boxen? (Foto: Dongfeng)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

Kinesiska Dongfeng siktar på Europa med två nya elbilar: Voyah Courage, en suv som utmanar Tesla, och prisvärda Dongfeng Box.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dongfeng Motor Group, den kinesiska fordonsjätten, är redo att erövra Europa. Faktiskt så presenterar de nu sin nya helelektriska suv, Voyah Courage, och dessutom den kompakta elbilen Dongfeng Box.

Två modeller som förväntas ge företaget ett rejält uppsving på den europeiska marknaden enligt Automotive news Europe.

Ska utmana Tesla Model Y

Voyah Courage presenterades i Turin den 12 september. Den har potential att bli en seriös konkurrent till Tesla Model Y, den för närvarande mest sålda elbilen i Europa.

Trots att Courage är något kortare och smalare än Model Y, kompenserar den med att vara aningen högre.

Här är Voyah Courage. Färgen är ju sinnessjukt fin. (Foto: Dongfeng)
Här är Voyah Courage. Färgen är ju sinnessjukt fin. (Foto: Dongfeng)

Prislappen för Courage landar på omkring 500 000 kronor.

Jämför det med Tesla Model Y, som efter upprepade prissänkningar börjar på 445 000 kronor i Italien.

Den modellen har bakhjulsdrift och en räckvidd på 455 km. Vill du ha en fyrhjulsdriven modell med lång räckvidd får du punga ut med 543 000 kronor.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Dongfeng Box – prisvärd elbil på ingång

Dongfeng Box, en liten helelektrisk halvkombi, finns redan på den kinesiska marknaden.

Den visades upp för första gången i Europa i Spanien i juni. Box har potential att bli en storsäljare i Europa. Där skulle den vara en av få elbilar med ett startpris under 260 000 kronor.

Detta gäller endast basmodellen. Den har ett 32,5 kWh-batteri och en räckvidd på 180 km, främst riktad mot stadskörning.

Lilla söta Box kan ju bli en charmig stadsbil. (Foto: Dongfeng)
Lilla söta Box kan ju bli en charmig stadsbil. (Foto: Dongfeng)

Det slutgiltiga priset är beroende av de extra EU-tullar som förväntas införas på elbilar från Kina. Dessa väntas fastställas i slutet av oktober.

Box är 4020 mm lång, 1810 mm bred och 1570 mm hög. Det gör den jämförbar i storlek med Renault 5 och e-C3.

Så här ser tydligen Box ut på insidan. Ganska typisk stadsbil. Lite plastigt och popigt. (Foto: Dongfeng)
Så här ser tydligen Box ut på insidan. Ganska typisk stadsbil. Lite plastigt och popigt. (Foto: Dongfeng)

Dongfengs europeiska expansion

ANNONS

Dongfeng inledde sin försäljning i Europa i slutet av 2022 i Norge.

Sedan några år har det gått att köpa elbilen DFSK i Sverige genom en generalagent baserad i Växjö. Men nu tar det nystartade bolaget Novus Cars över för att försöka öka försäljningen.

De har också expanderat till andra nordiska länder samt Belgien och Luxemburg under 2023. I juni tillkännagav de ytterligare expansion med försäljning då i Tyskland, Schweiz och Spanien.

I Turin meddelade de att de skulle börja sälja i Italien. Beställningar i Tyskland förväntas öppna under fjärde kvartalet.

Framtiden för Dongfeng i Europa

Dongfeng överväger för närvarande att bygga bilar i Europa. Med lanseringen av Voyah Courage och Dongfeng Box, samt deras fortsatta expansion till nya marknader, är det tydligt att Dongfeng har siktet inställt på att bli en betydande aktör på den europeiska elbilsmarknaden.

Fakta:

  • Voyah Courage:

    • Pris: Cirka 500 000 kronor
    • Lansering: Nästa år
    • Batteri: 80 kWh LFP

    • Räckvidd: 470 km (bakhjulsdrift), 440 km (fyrhjulsdrift)

  • Dongfeng Box:

    • Pris: Under 260 000 kronor (basmodell)
    • Batteri: 32,5 kWh (basmodell), 43,9 kWh (lång räckvidd)
    • Räckvidd: 180 km (basmodell)
    • Längd/bredd/höjd: 4020 mm/1810 mm/1570 mm

Valutakursen kan variera, och priserna är ungefärliga.

Läs även: Mercedes lämnar Denza – BYD tar över helt. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS