Kinas bilindustri gynnas enormt av Ryssland och dess konsumenter. Nu har det gått så långt att de har passerat Japan i termer av exporterade bilar.
Kina tar täten i bilindustrin – tack vare Ryssland
Mest läst i kategorin
Det innebär att Kina har sålt fler bilar utomlands än något annat land under årets första kvartal, mycket tack vare att kineserna är fortsatt verksamma i Ryssland.
Det rapporterar Automotive News.
Ryssland trånar efter bilar
Utbudet av bilar i Ryssland har minskat drastiskt sedan landet invaderade Ukraina.
Kineserna tog tillfället i akt och säljer nu bilar i drivor på den ryska marknaden.
I sin tur kan kunder endast välja mellan inhemska fordon och kinesiska – om de inte råkar ha väldigt djupa fickor (länk).
Rejält uppsving
Det innebär att kineserna under årets tre första månader lyckades leverera 112 000 bilar till Ryssland.
Det är samma antal som de levererade under hela förra året till ryska köpare.
Anledningen är att ryska köpare helt enkelt inte har något val, då västerländska aktörer dragit sig ur marknaden.
Gynnar Kinas bilindustri
Totalt exporterade Kina 1,07 miljoner bilar under årets första kvartal. Det innebär att kineserna har kört om japanerna.
Med det sagt går kineserna inte lika starkt i övriga världen som i Ryssland.
Under hela förra året såldes det 900 000 kinesiska bilar i Europa och USA. Till 2026 väntas den siffran öka med 67 procent när större kinesiska aktörer – som exempelvis BYD – gasar på ordentligt.
På hemmaplan går emellertid kinesiska märken som tåget och kineser väldigt i allt högre utsträckning hellre att köra inhemskt än utländska, något som var otänkbart bara några år sedan.
Läs även: Så stöttar ditt köp av kinesiska bil Ryssland
Läs även: Ryssland bygger världens mest föråldrade bilar
Läs även: Rysslands ekonomi kollapsar – bilindustrin är beviset
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.