Dagens PS

Kina krossar ryssarna: Lada inte längre etta

Moskvich kina ryssland lada
Rysslands bilindustri är ett kvitto på landets förfall. (Foto: Kirill Zykov, Moscow News Agency via AP)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 apr. 2023Publicerad: 09 apr. 2023

Ryssar har nu köpt fler kinesiska bilar än bilar från det inhemska märket Lada, åtminstone under första kvartalet i år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Medan alla västerländska biltillverkare har lämnat Ryssland, har kineserna i stället växlat upp för att ta marknadsandelar.

Resultatet är målande – kineserna har nu en marknadsandel på över 40 procent, att jämföra med innan kriget då samma siffra låg runt 9 procent.

Det rapporterar Reuters.

ryska

Ryska bilköpare har inte överdrivet många val – kinesiskt, begagnat, eller ryskt. (Foto: Lada)

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18 

Lada har blivit omkörda

Det faktum att västerländska aktörer lämnar den ryska marknaden har lett till att priserna har stigit och att ryssarna tvingas välja mellan antingen ryska och kinesiska bilar.

Nu har kineserna kört om ryssarna på hemmaplan, men endast marginellt.

Under första kvartalet i år såldes det 153 447 personbilar och lätta lastbilar i Ryssland, en minskning med 44,7 procent jämfört med samma period förra året.

ANNONS

Totalt var 64 483 av dessa fordon kinesiska medan 64 240 var ryska – en skillnad på bara 243 fordon.

Marknadsandelen för kineserna respektive Lada är över 40 procent.

Lada Niva Putins bilar

Lada har en marknadsandel på över 40 procent. (Foto: Ryssland)

ANNONS

Senaste nytt

En rejäl minskning

Under 2022 minskade nybilsförsäljningen med 59 procent och Ryssland har roffat åt sig fabriker från Renault och Toyota, allt för att kickstarta rysk bilindustri igen.

Exempelvis går den kinesiska bilen JAC e-JS4 att köpa som Moskvich numera.

Ryssland är på jakt efter nya investeringar från länder som inte har några sanktioner mot landet, däribland Kina.

Kineserna har sannerligen tagit vara på att den ryska marknaden är helt tom på konkurrenter, däribland Volvos ägare Geely.

omslagsbild lada niva classic förenklad

Produktionen av Lada Niva förenklas, och bilen får epitetet “Classic ’22”. (Foto: Autovaz)

ANNONS

Läs även: Inte ens ryssar vill ha kinesiska bilar
Läs även:
Stellantis – “kinesiska bilar är för billiga”
Läs även:
Rysslands kollaps – bilindustrin paralyserad
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]