Ryssar har nu köpt fler kinesiska bilar än bilar från det inhemska märket Lada, åtminstone under första kvartalet i år.
Kina krossar ryssarna: Lada inte längre etta
Mest läst i kategorin
Medan alla västerländska biltillverkare har lämnat Ryssland, har kineserna i stället växlat upp för att ta marknadsandelar.
Resultatet är målande – kineserna har nu en marknadsandel på över 40 procent, att jämföra med innan kriget då samma siffra låg runt 9 procent.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18
Lada har blivit omkörda
Det faktum att västerländska aktörer lämnar den ryska marknaden har lett till att priserna har stigit och att ryssarna tvingas välja mellan antingen ryska och kinesiska bilar.
Nu har kineserna kört om ryssarna på hemmaplan, men endast marginellt.
Under första kvartalet i år såldes det 153 447 personbilar och lätta lastbilar i Ryssland, en minskning med 44,7 procent jämfört med samma period förra året.
Totalt var 64 483 av dessa fordon kinesiska medan 64 240 var ryska – en skillnad på bara 243 fordon.
Marknadsandelen för kineserna respektive Lada är över 40 procent.
En rejäl minskning
Under 2022 minskade nybilsförsäljningen med 59 procent och Ryssland har roffat åt sig fabriker från Renault och Toyota, allt för att kickstarta rysk bilindustri igen.
Exempelvis går den kinesiska bilen JAC e-JS4 att köpa som Moskvich numera.
Ryssland är på jakt efter nya investeringar från länder som inte har några sanktioner mot landet, däribland Kina.
Kineserna har sannerligen tagit vara på att den ryska marknaden är helt tom på konkurrenter, däribland Volvos ägare Geely.
Läs även: Inte ens ryssar vill ha kinesiska bilar
Läs även: Stellantis – “kinesiska bilar är för billiga”
Läs även: Rysslands kollaps – bilindustrin paralyserad
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.