Kia Europe tar en pragmatisk och flexibel strategi till elektrifiering. Med en portfölj som omfattar el-, hybrid- och dieseldrivlinor kan märket hantera alla faser av övergången till eldrift, säger bolagets vd Marc Hedrich.
Kias strategi: Flexibilitet och pragmatism
Mest läst i kategorin
Strategi och marknadsposition
Enligt Automotive News fortsätter Kia att erbjuda och utveckla förbränningsmotorer – inklusive diesel – samtidigt som de satsar stort på elbilar.
Det sydkoreanska märket, som förra året överträffade sitt systermärke Hyundai i europeisk försäljning, avser att hålla sig till franchisemodellen istället för att gå över till direktförsäljning.
Ledarskap och framtidsplaner
Marc Hedrich, som utsågs till vd för Kia Europe i januari efter att ha lett märket i Frankrike, diskuterade i sin första stora intervju sina tankar om bilindustrins framtid, EU:s nollutsläppsmål för 2035, samt plug-in hybrider och övergången till elektrifiering.
Utmaningar och möjligheter
“Vi vill vara en mobilitetslösningsmärke och framtiden är nollutsläpp”, säger Hedrich.
“Men övergången är inte rak, utan fylld av toppar och dalar.”
Trots kritik rör sig försäljningen av elbilar framåt i Europa, även om Tyskland ligger efter. Hedrich betonar att övergången innebär att bibehålla förbränningsmotorer, inklusive diesel, hybrider samt ett starkt och växande sortiment av elbilar.
Försäljning och marknadsandelar
Förra året sålde Kia nästan 81 000 elbilar i Europa, en ökning med 23 procent jämfört med 2022, vilket motsvarar 4,1 procent av deras europeiska försäljning.
Hedrich förutspår att Kias andel av elbilsmarknaden kommer att öka med introduktionen av EV3 i slutet av oktober eller början av november.
EU:s emissionsmål och framtiden
När det gäller EU:s nollutsläppsmål för 2035 förväntar sig Hedrich att den nya Europeiska kommissionen kommer att lyssna mer på industrins bekymmer.
“Industrin har fortfarande låg trovärdighet,” säger han, och betonar att stabila och förutsägbara regler är viktiga för företag som Kia.
Kia kommer att fortsätta investera både i förbränningsmotorer och elbilar.
“Vi har starka planer för både elbilar som EV9 och EV6 samt förbränningsmotorer”, säger Hedrich.
Utsläpp och återstående värde
Hedrich erkänner att återstående värden för elbilar är lägre än väntat, vilket är ett problem.
“Elektrifiering är fortfarande dyr och vi måste hantera denna situation med våra återförsäljare och leasingföretag.”
Plug-in hybrider och dieselmotorer
Trots kritik mot plug-in hybrider, anser Hedrich att teknologin har en plats som en övergångslösning, förutsatt att den används korrekt.
När det gäller dieselmotorer, säger han att Kia kommer att fortsätta erbjuda dessa så länge det finns efterfrågan.
Marknaden för småbilar och försörjningskedjan
Kia fortsätter att investera i småbilar som Picanto, eftersom det fortfarande finns efterfrågan. När det gäller försörjningskedjan har Kia justerat sin logistik för att hantera störningar, men erkänner att världen är mycket volatil.
Försäljningsmodeller och kundbeteende
Kia håller fast vid franchisemodellen för sina återförsäljare i Europa, trots att andra märken experimenterar med agentmodellen. Försäljningen över internet har hittills varit minimal, men Kia är redo om marknaden skulle förändras.
Bäst i alla tester: 4 populära kompakta suvar
I det här testet tog vi fyra populära kompakta suvar och ställde mot varandra. Inga superstora skillnader i poäng mellan dem – men vi har ändå en
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.