Nu har Kia lanserat EV3, bilen som ska slåss med storsäljaren Volvo EX30 i den omåttligt populära kategorin kompakt el-suv. Kia EV3, småsyskonet till EV9, visades upp i Frankfurt och vi kollar lite på vad andra experter tycker.
Kias nya Volvo-utmanare: Experterna har sagt sitt
Mest läst i kategorin
En krympt EV9
Det känns lite som om att Kia kastat den större suven EV9 på för hög värme i torktumlaren, och så har den här krympta EV3 plockats ur tumlaren när programmet gått klart.
Det är mycket likheter med Kia EV9 och det är också lite det som är tanken. Man har helt enkelt plockat det bästa, och applicerat det i ett mindre format, säger Allt om Elbil.
Jag måste säga att jag älskar designen på bilen men mest älskar jag den gröna färgen, den ser otroligt behaglig och lugn ut.
Däremot stör jag mig mycket på alla kontrasterande svarta element, vad har hänt med att hela bilen har en färg?
Senaste nytt
Hälften så stort batteri
Kia EV3 delar visserligen E-GMP-plattformen med sina koncernsyskon, men tar en annan väg när det gäller laddningssystem. Istället för att satsa på 800 volt, som övriga modeller på plattformen, har EV3 ett 400-voltssystem.
Kia säger att målet med denna lilla krabat är att göra elbilar tillgängliga för fler. Betyder det att prislappen, som vi inte har än, är låg?
Stora skärmar och mycket plast
Interiört hittar vi en gigantisk skärm som består av två 12,3-tums pekskärmar och en 5,0-tums skärm, som kompletteras med en head-up-display. I övrigt är den inte lika futuristisk som många andra elbilar kan vara.
“Vi ville verkligen skapa en väldigt modern look för instrumentpanelen,” berättar inredningsdesignern Eunsung Choi för TopGear.
“Vi försökte minska antalet knappar, men i slutändan behöver man några eftersom det är funktioner som används varje dag. Så vi försökte göra oss av med knapparna som vi sällan använder, men behöll de viktigaste som volymknappar och knappar för klimatanläggningen.”
Ingen premium känsla
Teknikens värld tycker också att modellen interiört påminner en hel del om EV9. Grundlayouten är densamma men för att pressa priset har Kia sparat in på vissa detaljer, helhetsintrycket känns inte fullt så påkostat som i EV9.
Bilen för dagen har en sober grå-beige färgpalett med fejkskinn, trevliga textildetaljer men också rätt så stora och trista plastytor. Vissa reglage känns klena i konstruktionen men helhetsintrycket är ändå positivt.
Kia gör en stor sak av att de använder sig av mycket återvunnet material i tillverkningsprocessen, och skannar man en liten QR-kod på handskfacket får man reda på vad som är hållbart producerat i just din bil.
Just det här med plastigheten har irriterat mig. Alla moderna bilar, framförallt elbilar, är så plastiga invändigt att trots att de ska ge en premiumkänsla känns de som billiga småbilar från början på 2000-talet. Vi behöver andra material, hållbara sådan.
Gott om plats dock
“Jag provsatt baksätet och jag vågar säga att Kia lyckats ypperligt med paketeringen av bilen, här finns det gott om plats trots att detta är en liten bil”, säger slutligen Maths Nilsson på Carup.
Bilen i korthet:
- Kia kommer få stöd för dubbelriktad laddning, alltså V2X, där bilens batteri kan fungera som en strömkälla.
- Trådlöst Apple CarPlay och Android Auto.
- Bagaget lastar 460 liter och 1250 liter vid fällt baksäte.
- EV3 Standard Range får ett batteri på 58,3 kWh och en räckvidd på 410 kilometer.
- Long Range-variant med ett större batteri på 81,4 kWh och en räckvidd på upp till 600 kilometer.
- Motor: El. 150 kW (204 hk).
- Drivning: Framhjul (fyrhjulsdrift 2026).
- Batteri: 58,3 kWh (SR), 81,4 kWh (LR).
- Räckvidd: 429 km (SR), 600 km (LR).
- Laddeffekt (DC): 102 kW (SR), 128 kW (LR).
- Laddeffekt (AC): 11 kW.
- Bagageutrymme: 460-1 250 l.
- Frunk: 25 l.
- Dragvikt: 300 kg (SR), 1 000 kg (LR).
- Pris: Ej fastställt
Så, det är en ok bil, inte lika plastig som andra, inte så futuristisk, är egentligen samma som EV9 fast mindre och rymlig inuti trots att den är så liten.
Blandad kompott av åsikter men det känns som att journalisterna fick 3 minuter med bilen och det räcker inte långt för att bilda sig en större åsikt.
Läs även:
Kia fortsätter med “kubistisk” design. Dagens PS
Kia EV9 dubbel vinnare – hyllas i många länder. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.