Dagens PS

Kias nya Volvo-utmanare: Experterna har sagt sitt

Kia EV3 visades upp i Frankfurt i en läcker grön färg och experterna på plats har sagt sitt. (Foto: Kia)
Kia EV3 visades upp i Frankfurt i en läcker grön färg och experterna på plats har sagt sitt. (Foto: Kia)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 maj 2024Publicerad: 24 maj 2024

Nu har Kia lanserat EV3, bilen som ska slåss med storsäljaren Volvo EX30 i den omåttligt populära kategorin kompakt el-suv. Kia EV3, småsyskonet till EV9, visades upp i Frankfurt och vi kollar lite på vad andra experter tycker.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En krympt EV9

Det känns lite som om att Kia kastat den större suven EV9 på för hög värme i torktumlaren, och så har den här krympta EV3 plockats ur tumlaren när programmet gått klart.

Det är mycket likheter med Kia EV9 och det är också lite det som är tanken. Man har helt enkelt plockat det bästa, och applicerat det i ett mindre format, säger Allt om Elbil.

EV3 har så många svarta detaljer och jag börjar mer och mer tycka att det gått ill överdrift. Är det något fel med en solid färg på hela bilen? (Foto: Kia)
EV3 har så många svarta detaljer och jag börjar mer och mer tycka att det gått till överdrift. Är det något fel med en solid färg på hela bilen? (Foto: Kia)

Jag måste säga att jag älskar designen på bilen men mest älskar jag den gröna färgen, den ser otroligt behaglig och lugn ut.

Däremot stör jag mig mycket på alla kontrasterande svarta element, vad har hänt med att hela bilen har en färg?

Jag gillar dessa lite dolda handtag på bakdörrarna som numera är ett ganska vanligt inslag. Det sluttande taket är också rätt vackert, ja hela bakdelen är harmonisk. (Foto: Kia)
Jag gillar dessa lite dolda handtag på bakdörrarna som numera är ett ganska vanligt inslag. Det sluttande taket är också rätt vackert, ja hela bakdelen är harmonisk. (Foto: Kia)
ANNONS

Senaste nytt

Hälften så stort batteri

Kia EV3 delar visserligen E-GMP-plattformen med sina koncernsyskon, men tar en annan väg när det gäller laddningssystem. Istället för att satsa på 800 volt, som övriga modeller på plattformen, har EV3 ett 400-voltssystem.

ANNONS

Kia säger att målet med denna lilla krabat är att göra elbilar tillgängliga för fler. Betyder det att prislappen, som vi inte har än, är låg?

Stort lastutrymme trots sin litenhet. Experterna sa också att baksätet kändes oväntat rymligt. (Foto: Kia)
Stort lastutrymme trots sin litenhet. Experterna sa också att baksätet kändes oväntat rymligt. (Foto: Kia)

Stora skärmar och mycket plast

Interiört hittar vi en gigantisk skärm som består av två 12,3-tums pekskärmar och en 5,0-tums skärm, som kompletteras med en head-up-display. I övrigt är den inte lika futuristisk som många andra elbilar kan vara.

Här ser ni den stora displayen i Kia EV3. (Foto: Kia)
Här ser ni den stora displayen i Kia EV3. (Foto: Kia)

“Vi ville verkligen skapa en väldigt modern look för instrumentpanelen,” berättar inredningsdesignern Eunsung Choi för TopGear.

“Vi försökte minska antalet knappar, men i slutändan behöver man några eftersom det är funktioner som används varje dag. Så vi försökte göra oss av med knapparna som vi sällan använder, men behöll de viktigaste som volymknappar och knappar för klimatanläggningen.”

I mitten hittar du ett armstöd som går att dra ut för att öka komforten. Gillar att den verkar vara i ett tygmaterial. Här hittar du också lite knappar och förvaring för en mindre väska under. (Foto: Kia)
I mitten hittar du ett armstöd som går att dra ut för att öka komforten. Gillar att den verkar vara i ett tygmaterial. Här hittar du också lite knappar och förvaring för en mindre väska under. (Foto: Kia)

Ingen premium känsla

ANNONS

Teknikens värld tycker också att modellen interiört påminner en hel del om EV9. Grundlayouten är densamma men för att pressa priset har Kia sparat in på vissa detaljer, helhetsintrycket känns inte fullt så påkostat som i EV9.

Bilen för dagen har en sober grå-beige färgpalett med fejkskinn, trevliga textildetaljer men också rätt så stora och trista plastytor. Vissa reglage känns klena i konstruktionen men helhetsintrycket är ändå positivt.

Kia gör en stor sak av att de använder sig av mycket återvunnet material i tillverkningsprocessen, och skannar man en liten QR-kod på handskfacket får man reda på vad som är hållbart producerat i just din bil.

Men de här fälgarna som ser ut som fyra osthyvlar, vad säger vi om dem? Jag hatar dem... Så, då fick jag det sagt. (Foto: Kia)
Men de här fälgarna som ser ut som fyra osthyvlar, vad säger vi om dem? Jag hatar dem. Så, då fick jag det sagt. (Foto: Kia)

Just det här med plastigheten har irriterat mig. Alla moderna bilar, framförallt elbilar, är så plastiga invändigt att trots att de ska ge en premiumkänsla känns de som billiga småbilar från början på 2000-talet. Vi behöver andra material, hållbara sådan.

Gott om plats dock

“Jag provsatt baksätet och jag vågar säga att Kia lyckats ypperligt med paketeringen av bilen, här finns det gott om plats trots att detta är en liten bil”, säger slutligen Maths NilssonCarup.

Bilen i korthet:

  • Kia kommer få stöd för dubbelriktad laddning, alltså V2X, där bilens batteri kan fungera som en strömkälla.
  • Trådlöst Apple CarPlay och Android Auto.
  • Bagaget lastar 460 liter och 1250 liter vid fällt baksäte.
  • EV3 Standard Range får ett batteri på 58,3 kWh och en räckvidd på 410 kilometer.
  • Long Range-variant med ett större batteri på 81,4 kWh och en räckvidd på upp till 600 kilometer. 
  • Motor: El. 150 kW (204 hk).
  • Drivning: Framhjul (fyrhjulsdrift 2026).
  • Batteri: 58,3 kWh (SR), 81,4 kWh (LR).
  • Räckvidd: 429 km (SR), 600 km (LR).
  • Laddeffekt (DC): 102 kW (SR), 128 kW (LR).
  • Laddeffekt (AC): 11 kW.
  • Bagageutrymme: 460-1 250 l.
  • Frunk: 25 l.
  • Dragvikt: 300 kg (SR), 1 000 kg (LR).
  • Pris: Ej fastställt
ANNONS

Så, det är en ok bil, inte lika plastig som andra, inte så futuristisk, är egentligen samma som EV9 fast mindre och rymlig inuti trots att den är så liten.

Blandad kompott av åsikter men det känns som att journalisterna fick 3 minuter med bilen och det räcker inte långt för att bilda sig en större åsikt.

Läs även:

Kia fortsätter med “kubistisk” design. Dagens PS

Kia EV9 dubbel vinnare – hyllas i många länder. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]