Kia Sportage PHEV i sin senaste generation är en av de absolut mest populära bilmodellerna på den svenska marknaden.
Kia Sportage PHEV: Storsäljare av en anledning
Mest läst i kategorin
Den är en av många uppdaterade Kia-modeller som framförallt privatpersoner köper.
Faktum är att Kia-modeller utgör fyra av de elva mest registrerade bilarna sedan början av 2022.
Nu har laddhybriden fått längre räckvidd och är drivlinan som står i centrum när Kia ställer om till 100 procent laddbart 2024.
För att se hur Kia Sportage PHEV är att leva med har vi satt den på prov i olika miljöer.
Kia har en stark märkesidentitet
I och med att Kia har givit sina modeller ett ordentligt lyft har ett nytt designspråk vuxit fram.
Mest slående är fronten, på gott och ont. Alla nya Kia-modeller har fått en egen form på ljussignaturen fram och Sportage PHEV har vad som liknar två bumeranger.
Å ena sidan är den bra mycket snyggare än den förra Sportage, men det säger inte särskilt mycket.
Å andra sidan är designen polariserande och faller nog inte alla i smaken.
Bakifrån råder det dock ingen tvekan om att Sportage PHEV nu är en snygg stadsjeep.
Att få en snygg metalliclack på alla Kia-modeller kostar dessutom inget extra.
Senaste nytt
Interiören i Kia Sportage PHEV är familjär
Invändigt är det familjärt om man har suttit i antingen Niro eller EV6.
Förardisplayen och infotainmentsystemet är integrerade i den stora välvda instrumentpanelen.
Undertill sitter en touchpanel som fyller en dubbel funktion som genvägsmeny och klimatreglage.
Knappen att byta mellan de två är en liten touch-historia och saknar någon form av feedback. Att använda den under körning är stundvis frustrerande.
Materialen i Sportage PHEV känns tillfredsställande, men den stora mängden svart pianolack gör att fingeravtryck och damm snabbt ansamlas och ser dåligt ut.
Infotainmentsystemet är responsivt och fungerar väl när man har lärt känna det.
Teknik som imponerar och inkräktar
Redan i instegsmodellen är Sportage PHEV välutrustad med saker som adaptiv farthållare, heldigital instrumentering, Apple CarPlay & Android Auto samt en hel drös säkerhetssystem.
Till säkerhetssystemen hör aktiv filhållning och filhållningsassistans, som dessvärre är ett av de sämre systemen jag har testat.
Den styr emot på ett inkräktande och ofta omotiverat sätt. Det hjälps inte heller av att styrningen i Sportage PHEV är väldigt vag.
Trygg och komfortabel ute på vägen
Det är en barnlek att köra Sportage PHEV. Styrningen är lätt och någorlunda direkt, även om man inte får någon vidare återkoppling från vägbanan.
Fokus ligger på komfort och det gör den bra. Ljudnivån i kupén är behaglig och de adaptiva stötdämparna i toppmodellen GT Line parerar ojämnheter i underlaget utan större konstigheter.
Prestandamässigt är Sportage PHEV inget att skriva hem om. Drivlinan är tvärtom inte den mest raffinerade laddhybriden, och bensinmotorn får kriga ordentligt när batteriet är tomt.
Kia uppger att räckvidden är 70 kilometer på el, men i verkligheten är den närmare 50. Det duger fortfarande gott för de flesta turerna i vardagen.
Mer dynamisk körning är förtroendeingivande men blir aldrig medryckande. Om man förväntar sig en upphetsande upplevelse bakom ratten letar man i fel del av bilspektrumet.
Med det sagt finns det mer sportigt inställda stadsjeepar, som exempelvis Ford Puma.
Kia Sportage PHEV på långfärd
För att testa hur den ter sig som roadtrip-bil för familjen körde jag ner till Blekinge tur och retur med fyra personer och deras långhelgspackning i bilen.
Tack vare det generösa baksätet och den trivsamma fjädringen var alla nöjda och glada efter dryga 50 mil.
Även om sittkomforten och ljudisoleringen inte är på samma nivå som tyskarnas är den fullt duglig.
Lastutrymmet sväljer rejält med packning trots att Sportage PHEV tappar knappt 50 liter lastutrymme jämfört med vanliga Sportage.
Summan av kardemumman
Det blir snabbt tydligt varför Sportage PHEV säljer som gelato under värmeböljor.
Utöver att bilen levereras med sju års nybilsgaranti är den en väldigt komplett och tillmötesgående familjebil.
Storleksmässigt är den perfekt för de flesta familjer och driftskostnaderna är låga.
Tekniken är modern och mängden säkerhetssystem är betryggande.
Bortsett från några petitesser och ett potentiellt polariserande yttre är det svårt att inte rekommendera Kia Sportage PHEV.
Kia Sportage PHEV (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 175 hästkrafter, elmotor på 90 hästkrafter. Systemeffekt på 265 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 191 km/h
Vikt: 1 950 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4515/1865/1650 mm
Pris: Från 474 600 SEK (Testbil ca. 553 200 SEK)
Redaktionens helhetsintryck av Kia Sportage PHEV
Slutbetyg: 4/5
Kias modellutbud har fått sig ett rejält lyft på sistone och Sportage PHEV är en av storsäljarna.
Den framstår som ett vettigt val i ett hav av diverse stadsjeepar i samma storleksklass.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.