Dagens PS

Kia Sorento Plug-in – Volvos nya mardröm

Kia Sorento Plug-in
Nya Kia Sorento Plug-in lämnar inte mycket att önska. Se upp Volvo! (Foto: Håkan NIlsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 28 mars 2021

BILTEST: Kia Sorento Plug-in
Kan Kia Sorento Plug-in bli Volvos nya mardröm? Ja, mycket talar för det efter att ha testat Kias nya laddhybrid på de flesta typer av vägar. Det handlar om ekonomi, utrymmen men framförallt en teknik som slår Sveriges mest sålda SUV på fingrarna. Nu är det allvar Volvo!

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kia Sorento Plug-in

Snygg och kraftfull design. (Foto: Håkan NIlsson)

Efter att ha testat det mesta som rullar på våra vägar står det klart att marknaden för elektrifierade SUV har blivit ett av de tuffaste segmenten och det fortsätter att tuffa till sig. Men tittar vi på registreringsstatistiken över laddbara bilar så hittar vi fortfarande det gamla folkhemsmärket Volvo i topp med bl.a. XC40, XC60 och XC90, tre snygga men tekniskt frånåkta och alldeles för dyra laddhybrid-SUV. Räddade av ramavtal håller de undan för konkurrenterna men kanske inte så länge till.

Stor som XC90 med ett pris lägre än XC60

Kia är Sveriges tredje mest sålda bilmärke för fjärde året i rad och knaprar hela tiden in på de två stora som börjar på V. Just deras starka position på marknaden och uttalade fokus att stärka sin position på tjänstebilsmarknaden, gör nya Kia Sorento Plug-in till en allvarlig utmanare. Storleksmässigt kan Sorento Plug-in jämföras med en XC90 men med ett pris som hamnar mellan XC40 och XC60.

Kia Sorento Plug-in

Stor som en XC90 men pris som en XC60. (Foto: Håkan Nilsson)

Imponerande kvalitet och komfort

Faktum är att nya Kia Sorento Plug-in bjuder på en kvalitetskänsla som bara de bästa tyskarna kan uppvisa och det säger inte lite. Materialvalet, designen och tekniska lösningarna imponerar. Interiört är det gott om utrymme. Bekväma framstolar med både värme och ventilation. En smart funktion är kontrollerna för passagerarstolen som även sitter på ryggstödet så föraren kommer åt dem. Förarmiljön är föredömligt utformad där instrumenteringen givetvis är digital med tydlig information.

Kia Sorento Plug-in

Utmärkt förarmiljö och sköna stolar bidrar till en komfortabel färd. (Foto: Håkan NIlsson)

Kia Sorento Plug-in

Bra att kontrollerna för värme och ventilation inte göms i pekskärmen. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS
Kia Sorento Plug-in

Smart lösning för enkel justering av passagerarsätet. Här finns ett av åtta USB-uttag. (Foto: Håkan NIlsson)

Lite kuriosa är att de runda mätarna förvandlas till tv-skärmar när man använder körriktningsvisaren, detta så man kan se vad som finns bakom bilen innan man svänger. Bättre än backspeglar? Nja, det låter jag vara osagt, men lite cool är det i alla fall. Den 10,5” stora pekskärmen är lättarbetad och innehåller allehanda uppkopplingar som t.ex. Apple CarPlay och Android Auto. Ett stort plus är att Kia valt att hålla kontrollerna för värme och ventilation utanför skärmen. Även dessa är logiska och lättarbetade.

Kia Sorento Plug-in

Smart funktion om man inte vill använda backspegeln. (Foto: Håkan NIlsson)

Baksäteskomforten är även den i toppklass. Benutrymmet är faktiskt bättre än Volvo XC90 och ryggstödens lutning är justerbara. Här hittar vi också ett antal USB uttag och smarta kopphållare i dörrsidorna. Insteget till tredje stolsraden är kanske inte lämpat för en 197 cm lång redaktör, men utrymmet är fullt godkänt för kortare personer.

Kia Sorento Plug-in

Ett rymligare baksäte än t.ex. Volvo XC90. (Foto: Håkan Nilsson)

Kia Sorento Plug-in

Även tredje stolsraden upplevs större än hos flesta andra 7-sitsiga SUV. (Foto: Håkan Nilsson)

Bagageutrymmet är bland de största i klassen och sväljer 604 liter med baksätet längst bak och 809 liter med baksätet framdraget. Fäller man baksätet så får man imponerande 1.988 liter lastutrymme. Bakom tredje stolsraden minskar det till 175 liter.

Kia Sorento Plug-in

Bland de största i klassen. (Foto: Håkan NIlsson)

Sköna köregenskaper på alla underlag

ANNONS

Under huven hittar vi en drivlina som fokuserar på ekonomi och inte så mycket på prestanda. Grunden utgörs av den beprövade 1,6 liters bensinmotorn på 179 hk och 265 Nm vridmoment. Till denna har Kia adderat en elmotor på 91 hk och 305 Nm vridmoment som hämtar sin kraft från ett 13,8 kWh Lithium Ion Polymer batteri som ger en sammanlagd systemeffekt på 265 hk och 350 Nm vridmoment. Det ger en acceleration 0-100 km/h på 8,7 sekunder och en toppfart på 193 km/h. Fullt tillräckligt om du frågar mig.

Kia Sorento Plug-in

En behaglig drivlina med utmärkt räckvidd. (Foto: Håkan NIlsson)

Kia Sorento Plug-in är en mycket bekväm bil på landsväg. Tyst och väl avstämd fjädring, fast när man försöker köra lite mer aktivt på krokiga småvägar så märks det tydligt att detta är en stor bil. Det blir lite svajigt men ändå utan att det känns obehagligt. Frågan är hur många kör en två ton SUV som en sportbil? Det som också imponerar är egenskaper som får stöd av ett fyrhjulsdriften och program avsett för snö, lera eller sand. Den här bilen ska tydligen klara av alla typer av underlag. Dessutom är den fullproppad med förarstöd- och säkerhetsfunktioner.

Kia Sorento Plug-in

Tyst och skön känsla på vägen. (Foto: James Holm)

Sammanfattning

Egentligen är det inte så märkligt att Kia (och Hyundai) ligger så långt framme när det gäller elektrifiering. De var en av pionjärerna när det senaste paradigmskiftet påbörjades. År av fokusering på elektrifieringslösningar har placerat deras produkter i topp i många tester. Produktkvaliteten är idag i klass med de allra bästa och det infinner sig en tydlig premiumkänsla fast Kia inte går ut och talar om det.

Kia Sorento Plug-in

Valet borde egentligen vara ganska lätt. (Foto: Håkan NIlsson)

Kia Sorento Plug-in är en imponerande bekantskap som övertygar på i stort sett alla plan. Den kan mycket väl bli den tuffaste utmaningen som Volvo haft i segmentet då tekniken, kvaliteten och ekonomin är bättre. Även Volkswagenkoncernen kommer att känna av konkurrensen eftersom de tagit ett märkligt beslut att inte erbjuda fyrhjulsdrift i den elektrifierade varianten av populära VW Tiguan.

Det enda som jag kan anmärka på är att det inte finns ett separat värmeelement för att värma kupén utan bensinmotorns hjälp. Kias svar är att man istället fokuserar på räckvidden och vilket kunde ha avhjälpts med ett större batteri. Trots detta så är Kia Sorento Plug-in ett utmärkt val.

ANNONS

Teknisk specifikation och pris

Motor: 1.6 liter bensinmotor på 179 hk och 265 Nm vridmoment
Elmotor: 91 hk och 304 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 265 hk och 350 Nm vridmoment
Batteri: 13,8 kWh litiumjon polymer
Växellåda: 6-stegad automat
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,7 sekunder och toppfarten är 193 km/h
Laddtid: 3,7 kW/16 A tar 4 timmar och 20 minuter
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,6 l/100 km i hybridläge
Räckvidd på el enl. WLTP: 57 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 38 g/km

Bagageutrymme: 604 – 1.988 liter (175 liter bakom tredje raden)
Vikt: 2.174 kg
Dragvikt: 1.500 kg

Pris från: 569.900 kr (Testbilen 651.100 kr)
Miljöbonus t.o.m. 31/3: 32.868 kr
Miljöbonus eft. 1/4: 23.059 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

Läs mer om Kia Sorento Plug-in här. 

Mera Kia Sorento Plug-in bilder av James Holm:

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]