Kia har uppdaterat sin populära småbil Picanto, som nu bjuder på ett aggressivare yttre och ett digitalt instrumenthus.
Kia Picanto uppdateras med nytt formspråk
Mest läst i kategorin
Små, praktiska stadsbilar med en blygsam prislapp blir allt mindre populära bland moderna bilköpare, och har ersatts med små suvar av flera biltillverkare.
Ett exempel på detta är att Ford Fiesta, som varit en storsäljare för märket i nästan 50 år, men går i graven nu under sommaren.
Kia tror däremot fortfarande på segmentet, och uppdaterar nu sin minsting Picanto.
Främst en designmässig uppdatering
Uppdateringarna på nya Picanto är dock blygsamma, och domineras av den nya exteriören.
Formspråket är uppdaterat för att bättre linjera med märkets nyare modeller som nya Niro och EV9.
Det betyder att fronten har fått ett kantigare och betydligt mer aggressivt utseende, och att bakljusen nu binds samman av en tunn LED-ramp i bakrutans underkant.
Senaste nytt
Bekant interiör
Interiören känns igen från tidigare, och bjuder fortfarande på en MMI-skärm på 8 tum och traditionella, fysiska knappar för ventilationen.
Man har dock uppdaterat instrumenthuset, som nu utgörs av en skärm på 4,2 tum, och bilens system är förberett för automatiska OTA-uppdateringar.
Nya Picanto bjuder också på en diger lista av aktiva och passiva säkerhetssystem.
Mer effektiva drivlinor
Det bjuds inte heller på några större revolutioner på drivline-fronten, där utbudet består av två olika bensindrivna sugmotorer.
Den ena är på tre cylindrar och 1,0 liter, medan den andra är på fyra cylindrar och 1,2 liter.
Kia har optimerat motorerna i nya Picanto för att vara mer effektiva än tidigare, men några uppdaterade prestanda- eller förbrukningssiffror har man inte delat med sig av.
Båda motorerna erbjuds antingen med en traditionell femväxlad manuell låda, eller en femstegad variant av Kias automatiserade manuella låda kallad AMT.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst
Läs även: Kia hinner före Volvo: EV9 lockar med sju säten
Läs även: Test: Kia Niro EV – fortfarande prisvärd?
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.