Mjukvara spelar en allt större roll i framtidens mobilitet. Nu har Hyundai Motor Group – beståendes av Genesis, Kia, och Hyundai – gått ut med en ny global strategi för just mjukvara.
Kia och Hyundai investerar 143 miljarder i mjukvara
Mest läst i kategorin
Satsningen är i form av att motsvarande 143 miljarder svenska kronor ska investeras i ett nytt globalt mjukvarucentrum och utvecklingskontor till 2030.
Det hela grundar sig i att alla fordon ska vara så kallade Software Defined Vehicles (SDV) till 2025. SDV är när mängden mjukvara (inklusive elektronisk hårdvara) är högre än mekanisk hårdvara.
Med andra ord rör det sig om en mjukvarubaserad fordonsutveckling.
En satsning som heter duga
Hyundai Motor Group offentliggjorde satsningen i ett online-forum de kallar för Unlock the Software Age – Lås upp mjukvarueran på svenska – som i grund och botten handlar om att erbjuda OTA-mjukvaruuppdateringar till alla modeller till 2025.
De kallar det nya systemet för Connected Car Operating System (ccOS) vilket baseras på nästa generation elbilsplattform ser man till att bilen är uppdaterad på alla fronter under hela sin livslängd.
Det gäller för samtliga marknader runt om i världen.
Där ingår även så kallade Features on Demand vilket alltså är prenumerationsbaserade funktioner som det varit mycket skriverier om den senaste tiden.
Steget före
Den enorma satsningen som Hyundai Motor Group kan härledas till framtidens elbilsplattformar som kommer erbjuda en räckvidd som är 50 procent längre jämfört med dagens elbilar.
Med det sagt gäller denna nya globala strategi för mjukvarubaserad fordonsutveckling inte bara för elbilar utan den omfattar även fossila fordon.
Hyundai Motor Group är verksamma på ett flertal marknaden där elektrifieringen inte har gjort intrång ännu.
Hyundai Motor Group har siktet inställt på framtiden
Strategin ligger till grund för framtidens mobilitet som koreanerna själva uttrycker det.
Det är även tal om att kommersialisera steg 4 och 5 av autonom körning. I dagsläget jobbar koncernen mycket med just steg 3.
Det är en fråga om att ta sig an mobilitet med en ny approach samtidigt som de redan etablerade bilmodellerna kommer att fortsätta utvecklas. Exakt vad allt detta innebär får framtiden utröna.
Läs mer: Så lång räckvidd får Hyundai Ioniq 6
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.