Test: Kia EV6 GT
Kia EV6 GT – budgetvänlig Porsche Taycan
Mest läst i kategorin
Innan elbilsboomen tog Sverige och världen med storm var vrålsnabba bilar med vardagskaross i stort sett en helt tysk företeelse. Nu kan de lika gärna komma från Korea. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Kia EV6 GT är en riktig prestandabil.
Att Kia och systermärket Hyundai har kommit långt på kort tid har knappast gått någon förbi.
En riktig prestandabil i paritet med M-, AMG- eller RS-bilar från BMW, Mercedes respektive Audi har de emellertid inte spottat ur sig. Tills nu, det vill säga.
Kalla mig fördomsfull, men Kia överträffade vida mina förväntningar när jag för första gången kollade på EV6:ans specifikationer. Hur många hästkrafter, sa du?
Kia EV6 är stark som tteokbokki
Med hjälp av sina två elmotorer har EV6 hela 585 kusar till sitt förfogande. Vridmomentet ligger på hisnande 740 newtonmeter.
Den kraften orsakar en mindre chock, jämförbar med den man upplever när man som turist i Sydkorea äter sin första måltid och den råkar bestå av tteokbokki – små avlånga riskakor i apstark chilisås.
Jag talar av erfarenhet.
Får man för sig att koppla ur övervakningssystemen och trycka plattan i mattan spinner alla fyra hjulen, i varje fall om inte underlaget består av snustorr asfalt.
Testbilens däck var i och för sig föga i nyskick.
Kia EV6 GT pryglar sina sulor med liten ansträngning och stort nöje.
Senaste nytt
Flink men komfortabel
När det kommer till bilar av det här slaget – prestandavagnar med vardagspraktikalitet – är det själva fartresurserna som brukar utgöra det huvudsakliga trumfkortet. Väghållning är något separat.
EV6 GT bjuder emellertid upp till en mer engagerande körupplevelse än man rent intuitivt förväntar sig av en bil med veritabla suvdimensioner, även om tonvikten ligger på den till vardags viktigare komforten.
Vid marschfart är det mest buller från däcken som avslöjar hur potent bilen är. Chassit lämpar sig för långfärd.
I baksätet kan vuxna passagerare tröttna på det tack vare batteriet höga golvet, men för barnfamiljer är det inget egentligt problem.
Sätena är i alla fall bekväma, med bra sidostöd för undertecknad.
Det betyder i och för sig inte att de passar alla, eftersom möjligheterna till att ställa in sätena är begränsade.
Inställningarna som finns är dessutom manuella.
Det upplevs som lite märkligt i en bil av denna kaliber, men utgör också en högst rimlig besparing så länge man som spekulant kan provköra bilen och avgöra om sätena lever upp till ens krav.
Besparingar för att satsa där det räknas, utan skryt
På tal om besparingar är interiören lite sisådär i termer av byggkvalitet.
Materialen knarrar här och var, och designen är någon sorts korsning mellan premium och husvagnskostym – avskalat och stilrent, fast med ränder ovanpå instrumentbrädan som påminner om väggdekoren i en sportaffär.
Som tur är finns det saker som kompenserar för såväl den interiöra kvaliteten som designen.
Priset är en sådan sak; andra elbilar med liknande prestanda och 800-voltsbatteriarkitektur kommer från antingen Porsche eller Audi och kostar avsevärt mycket mer.
Den exteriöra designen är också den en kompensationsfaktor.
Medan jag mycket väl kan tänka mig att EV6:ans formspråk är lite av en vattendelare, är det beundransvärt lite som skiljer EV6 GT från dess mer alldagliga syskon.
Det är egentligen bara den illgröna accentfärgen, som framför allt klär de stora bromsoken, som avslöjar GT:n. Enkelt åtgärdat, med andra ord, om man vill kunna flyga under radarn.
Medan dagens tyska prestandabilar, oavsett om de är sedaner, suvar eller kombibilar, tenderar att se ut som om de precis har pensionerats från DTM, är det välkommet att idealet om bilar som är mer än de ser ut att vara lever kvar.
EV6 GT är trots allt Koreas snabbaste serieproducerade bil någonsin.
Opolerat användargränssnitt
I linje med den bitvis tvivelaktiga interiörkvaliteten känns infotainmentsystemet åldrat och inte särskilt användarvänligt.
Touchfunktionen saknar responsivitet och menyerna har på tok för många lager.
Av någon outgrundlig anledning har karta och navigation olika genvägar.
Till viss del kan man komma runt infotainmentsystemets tillkortakommanden genom att koppla upp sin mobiltelefon, men det är endast möjligt via sladd.
Och i vilket fall som helst hade det varit välkommet att kunna navigera med hjälp av ett vred, som i BMW:s iDrive-system.
Fysiska reglage finns tack och lov för vissa ändamål.
Temperaturen ställs in via vred och ratten är full av användbara knappar för att sköta saker som mediaspelaren och farthållaren.
Inställningen för regenerativ inbromsning är också riktigt schysst, genom att den sköts via paddlar bakom ratten.
I det läge där bilen motorbromsar som mest kan den göra det ända tills den står stilla, medan övriga lägen innebär att bilen krypkör om man inte håller in bromsen.
Summan av kardemumman
Sammanfattningsvis kan man konstatera att Kia EV6 GT är en riktig koreansk kanonkula. En äkta prestandabil är den tveklöst, kanske till och med mer än så.
Den är däckens värsta mardröm, har god väghållning utan att det inkräktar på komforten, och ett utseende som inte avslöjar den.
På så sätt är den mindre lik dagens prestandabilar och mer lik den gamla skolans BMW M5, Audi RS6 eller till och med Lotus Omega.
Upplevelsen från bakom ratten är inte den mest raffinerade, men så är det också något som speglas i priset. Inte en enda av kompromisserna har drabbat körupplevelsen.
Kia EV6 GT (2022)
Motor: Två elmotorer, 585 hästkrafter, 740 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Elektrisk räckvidd: 424 km
Vikt: 2 185 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4695/1890/1550 mm
Pris: Från 819 600 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Kia EV6 GT
Slutbetyg: 4,5/5
Kia EV6 GT är en snabb bil som är anpassad för familjelivet. Med svindlande prestanda, batteriteknik i världsklass, och hög komfortnivå kan man enkelt acceptera ett halvdant infotainmentsystem och knarrande plast i interiören.
Vill man inte kompromissa över huvud taget kommer alternativen från tyska premiummärken och kostar åtminstone 50 procent mer. Då förlorar man dock coolhetsfaktorn som följer av att köra nutidens svar på Lotus Omega.
Läs även: Test: Kia EV6
Läs även: Test: Ford Mustang Mach-E GT – en äkta muskelbil?
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.