Dagens PS

Kei-cars: En minitrend på väg mot Europa?

Kei-Cars
Nu har diskussionen öppnats huruvida japanska minibilar ska kunna släppas in på den Europeiska marknaden genom skattelättnader och andra förmåner. (Bild: whichcar.com)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 21 dec. 2023Publicerad: 20 dec. 2023

När trenden går mot allt större bilar, öppnas nu debatten om sänkta skatter i Europa och för billigare och mindre så kallade Kei-cars.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är den Europeiska bilindustrins lobbyorganisation Acea, som öppnat diskussionen om att sänka skatten för mindre och billigare bilar.

Det som en reaktion av att försäljningen och produktionen av nya bilar, allt mer går mot större och dyrare bilar som också i lågan fall har en stor miljöpåverkan.

Framför allt är det den japanska minibilstrenden med så kallade Kei-cars som Acea tittat närmare på.

kei
Suzuki Hustler är en av bilarna som skulle kunna vara aktuella för den Europeiska marknaden. (Foto: Suzuki)

Kei-cars, där “kei” lite lätt översatt betyder “lätt bil”, togs fram i Japan efter andra världskriget för att förenkla för bilindustrin att komma igång, samt även få ut biliga och enkla bilar till allmänheten.

Begränsad storlek

Kei-cars har kommit att byggas under decennierna med olika storleksrestriktioner. De har också fått en hel del fördelar jämfört med vanliga bilar när det gäller både framkomlighet och möjlighet att parkera i Japans hårt belastade städer.

kei
För enklare och kortare ärenden kan Daihatsu Midget vara fullt tillräcklig för vardagens små behov. (Foto: Daihatsu)

I dag ska en bil vara max 3,4 meter lång och får inte ha en motor större än 660 kubik för att räknas som Kei-car.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Stor marknadsandel

De små smidiga bilarna har under åren stått för en betydande del av den Japanska inhemska bilindustrin med marknadsandelar på upp emot 40 procent.

kei
Den lilla Smart Fortwo är den enda Europeiska bilen som kvalat in i Kei-kategorin under de senaste decennierna. (Foto: WikiCommons/Tennen-Gas)

I Europa har minibilar som Kei-Cars stort sett inte förekommit.

Den enda bilen som under de senaste decennierna har producerats här och som skulle kunna kvala in i kategorin, är Smart Fortwo som byggdes i Tyskland i början på 2000-talet.

Acea vill nu diskutera vilka möjligheter den europeiska bilmarknaden har att ta emot denna grupp bilar för att bredda bilmarknaden till fler, när större och dyrare bilar tar över allt mer.

Läs mer:

Om Kei-Cars här

Både skatt och tull drabbar elbilsköpare

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]