Dagens PS

Katastrofala försäljningssiffror i augusti

Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden berättar om de dystra siffrorna och vad hon anser om skatterna på elen vid laddstolparna för yrkestrafiken. (Foto: Mobility Sweden och Getty Images)
Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden berättar om de dystra siffrorna och vad hon anser om skatterna på elen vid laddstolparna för yrkestrafiken. (Foto: Mobility Sweden och Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 sep. 2024Publicerad: 03 sep. 2024

Augusti månad blev en tuff period för fordonsmarknaden med kraftiga nedgångar över hela linjen. Men vi har fler laddpunkter nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Augusti blev en riktig kalldusch för fordonsmarknaden i Sverige. Enligt Mobility Sweden är det dystra siffror över hela linjen, med minskningar för alla typer av fordon.

Personbilsförsäljningen går trögt, särskilt på elbilssidan där den privata marknaden fortfarande kämpar i motvind.

Personbilar: Leveransproblem och tveksamma konsumenter

Under augusti registrerades 19 036 nya personbilar, vilket är en kraftig minskning på över 20 procent jämfört med samma månad förra året.

Vissa bilmärken har haft problem med leveranser, men det är inte hela förklaringen. Hushållen är fortfarande försiktiga med sina köp, trots att Riksbanken sänkt räntan. De ser inte att deras köpkraft ökat tillräckligt.

Av alla bilar som registrerades var 56 procent laddbara, och nästan 36 procent var rena elbilar. Men elbilsförsäljningen har gått back med hela 31 procent bara i augusti och ligger totalt 21 procent lägre för året.

Det är företagskunder som håller elbilsmarknaden flytande, med 7 av 10 registreringar.

ANNONS

Senaste nytt

Tunga fordon: Rekordfallet

ANNONS

Augusti var ingen rolig månad för tunga lastbilar heller.

Här ser vi ett ras på hela 76 procent jämfört med förra året, vilket beror på att många fordon registrerades rekordtidigt inför nya EU-regler.

Bara 8 procent av de tunga lastbilarna som registrerades var eldrivna. Samtidigt registrerades 2 590 nya lätta lastbilar, vilket är en minskning på 36 procent. Av dessa var drygt 23 procent eldrivna.

Bussar: En brant nedgång

Bussmarknaden har också fått ta en rejäl smäll. Bara 118 nya bussar registrerades i augusti, vilket är hela 60 procent färre än förra året.

Försenade leveranser har bidragit till nedgången.

Andelen elbussar minskade till drygt 23 procent i augusti och totalt till 16 procent för årets första åtta månader. Jämfört med förra året, när andelen elbussar låg på 31 procent, är det en tydlig nedgång. Minskningen beror på att elbusspremien för stadsbussar började fasas ut sommaren 2023.

Framåt: Infrastruktur och skatteförändringar

ANNONS

Trots de mörka siffrorna händer det saker på infrastrukturområdet.

Under augusti har 689 nya laddpunkter tillkommit, vilket innebär att Sverige nu har över 51 300 laddpunkter utspridda på 7 200 laddstationer.

“Om regeringen tar bort skatten för el som laddas via laddboxar kan åkerier spara upp till 75 000 kronor per år och lastbil på drivmedelskostnader”, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

Regeringens budgetbeslut kommer att spela en avgörande roll för att få marknaden att vända uppåt igen.

Fordonstyp2024 augusti2023 augustiÄndring augusti (%)Ändring Jan-aug (%)
Personbilar
Totalt19 03623 871-20,3%-7,8%
Andel laddbara56,0%60,1%55,7%
Varav:
Elbilar6 7909 784-30,6%-21,0%
Andel av nyreg.35,7%41,0%32,4%
Laddhybrider3 8634 556-15,2%+3,8%
Andel av nyreg.20,3%19,1%23,3%
Lastbilar, totalt
Totalt3 0155 751-47,6%-6,1%
Varav:
Lätta lastbilar2 5904 042-35,9%-0,4%
Andel eldrivna23,3%24,4%22,7%
Tunga lastbilar3681 562-76,4%-34,2%
Andel eldrivna7,9%2,8%6,3%
Bussar, totalt118295-60,0%-38,6%
Andel eldrivna26,3%16,6%16,1%
Källa: Mobility Sweden

Tabellen ovan sammanfattar nyregistreringarna av olika typer av fordon i augusti 2024 jämfört med augusti 2023, samt förändringar både för augusti månad och för perioden januari till augusti.

Läs även:

Facklig strid: Volkswagen överväger uppsägningar. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS