Japan och dess bilmärken ligger efter när det kommer till elektrifiering. Det ställer som mest till det på den kinesiska marknaden.
Katastrof för Japan: Bilförsäljningen störtar
Mest läst i kategorin
Kinesernas relativt snabba övergång till elbilar har gjort att försäljningen av fossilbilar har Ange utvald bilddykt.
Japanska bilmärkens skrala utbud av elbilar har gjort att de har tappat rejält.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21
Dubbelt så snabbt
Japanerna har tappat 32 procent av den totala försäljningen uner årets första kvartal jämfört med samma period förra året.
Det är mer än dubbelt så mycket som marknadens allmänna nedgång.
Senaste nytt
Japan är sega på bollen
Det kryllar inte av elektrifierade alternativ från japanska aktörer, något som ställer till det på den kinesiska marknaden.
Fortsättningsvis pressas priserna på fossilbilar, vilket gör det ännu svårare för japanerna.
Försäljningen störtar
Enligt Reuters har Mitsubishis försäljning minskat med 58 procent under första kvartalet 2023 jämfört med samma period förra året.
Nissan Sylphy har varit Kinas mest sålda bil under tre års tid, men nu har den inhemska laddhybriden BYD Song tagit över kronan.
Sylphy finns dock numera som hybrid och Nissan satsar stenhårt på att möjliggöra flertalet incitament för sedanen.
Japan hänger inte med
Med tanke på att japanerna är så långsamma när det kommer till elektrifiering hinner allt fler billiga alternativ komma ut på marknaden, vilket lockar till sig köpare.
Japanernas marknadsandel i Kina har minskat från 24 procent 2020 till 18,5 procent under första kvartalet 2023.
Många som tappar
Under årets första kvartal har Toyotas försäljning minskat med 14,5 procent, Nissan med 45,8 procent, Mazda med 66,5 procent, och Honda med 38,2 procent.
Medan japanernas fokus rent historiskt legat på pålitlighet – något som exempelvis gör Toyota till marknadsledande i många av världens hörn – har kunder på flertalet marknader börjat efterfråga billiga elbilar med välutvecklad mjukvara.
Ifall japanerna inte rycker upp sig kan de gå miste om ytterligare marknadsandelar.
Läs även: Toyota tvärvänder – tio nya elbilar till 2026
Läs även: BYD krossar både Volkswagen och Toyota i Kina
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.