Dagens PS

Kärlek vid första körningen: Ford Bronco

Ford Bronco är en ren drömbil. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ford Bronco är en ren drömbil. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 juli 2024Publicerad: 17 juli 2024

En äventyrsbil för vardagsanvändning. Det gick bra det med. Bronco är oerhört kul att köra, lätt att hantera och snygg, väldigt snygg.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här är en fantastiskt kul bil. En bil som förtjänar snåriga backar, vattendrag och äventyr men i stället blev det till att handla mat, en långtur på motorvägen och slänga en stor tv på återvinningen. Men även om man inte kan ta ut den på riktiga äventyr så funkar Bronco rätt bra i en vanlig villaförort.

Tar lite plats på parkeringen men oerhört smidig att köra och parkera. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bronco tar en del plats på parkeringen men oerhört smidig att köra och parkera. (Foto: Åsa Wallenrud)

Positivt

  • Körglädje
  • Modulär bil
  • Coolhetsfaktor
  • Bra pris
ANNONS

Senaste nytt

Negativt

  • Högljudd vid högre hastigheter
  • Ryms inte alltid i alla parkeringsrutor
  • Väldigt högt insteg utan någon form av trappa
För att bevisa hur hög bilen är så står jag och lutar mig lite. (Foto: Åsa Wallenrud)
För att bevisa hur hög bilen är så står jag och lutar mig lite. Ni ser även min Mini som referens. (Foto: Åsa Wallenrud)
Baksätet är helt okej. Eftersom detta är en äventyrsbil så är det lite mindre flådigt kanske. Det kan man leva med. (Foto: Åsa Wallenrud)
Baksätet är helt okej. Eftersom detta är en äventyrsbil så är det lite mindre flådigt kanske. Det kan man leva med. (Foto: Åsa Wallenrud)

Trots de vardagliga bestyren var varje sekund i den här Broncon bland det roligaste någonsin. Bilen är inte primärt framtagen för det här men den upplevdes inte som otymplig eller överdriven någonsin. Det kan lätt vara en daily driver om man klarar av bränsleförbrukningen och svårigheter att hitta parkering.

ANNONS
Skönt med extra däck och sparkande broncon är ett bevis på en cool bil. (Foto: Åsa Wallenrud)
Skönt med extra däck och sparkande broncon är ett bevis på en cool bil. (Foto: Åsa Wallenrud)

Ta bort 40 procent av bilen

Bronco är byggd för större saker. Det betyder bland annat att hela taket kan tas bort och även dörrarna. För den maximala öppenheten så att säga. Under testperioden regnade det praktiskt taget varje dag och fototillfällena fick klämmas in så fort solen kom fram i några minuter. Så taket kunde aldrig tas av. Och dörrarna får man ju inte ta bort i vanliga trafiken, det är skäl för böter.

profile view of offroader driving in sand
Designen präglas av raka linjer, stora hjul, och korta överhäng. (Foto: Ford)
Stort och bra lastutrymme. Vi fick lätt plats med en 65" tv för att slänga på återvinningen. (Foto: Åsa Wallenrud)
Stort och bra lastutrymme. Vi fick lätt plats med en 65″ tv för att slänga på återvinningen. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bra grepp. Behövdes sannerligen för att överhuvudtaget komma in i bilen. Högt insteg och ingen trappa. (Foto: Åsa Wallenrud)
Bra grepp. Behövdes sannerligen för att överhuvudtaget komma in i bilen. Högt insteg och ingen trappa. (Foto: Åsa Wallenrud)

Broncon är rätt stor, framförallt hög, men den var betydligt mer lättkörd än en Mini Cooper. Sikten är väldigt bra runt om hela bilen och dessutom är den utrustad med kameror i alla vinklar. Lättare att parkera och navigera trånga ytor än med vilken annan bil som helst.

Allt i gummi men en stor display med Apple carplay och annat behövligt. (Foto: Åsa Wallenrud)
Allt i gummi men en stor display med Apple carplay och annat behövligt. (Foto: Åsa Wallenrud)

På insidan är bilen anpassad för att köra utan tak och dörrar så det mesta är inkapslat i gummi. Trots detta hittar vi en stor touchdisplay med allt man behöver. Grova handtag finns för att kunna häva sig upp i bilen, det behövdes, men också att hålla i sig i vid skumpiga resor.

ANNONS

Högljudd i högre hastigheter

När bilen kom upp i 110 km/h på motorvägen gick den riktigt bra. Stabil, kvick och lätthanterad. Men här märker man av att bilen är modulär för det tjuter och väser från luften genom alla delar av taket. Det gjorde det svårt att konversera enkelt eller höra musik och tal i högtalarna.

Båda modellerna har 335 hk och 563 i vridmoment Nm.

Bilarna skiljer sig lite åt i storlek, men det är minimalt. (Foto: Ford)
Bilarna skiljer sig lite åt i storlek, men det är minimalt. (Foto: Ford)

Priser:

  • Outer Banks 2.7L Bi-Turbo EcoBoost V6 335hk AWD 10-vxl automat 1 049 000 kr
  • Badlands 2.7L Bi-Turbo EcoBoost V6 335hk AWD 10-vxl automat 1 099 000 kr
Den här vyn på min uppfart kunde jag inte se mig mätt på. Två helt olika bilar men lika mycket kärlek för dem båda. (Foto: Åsa Wallenrud)
Den här vyn på min uppfart kunde jag inte se mig mätt på. Två helt olika bilar men lika mycket kärlek för dem båda. (Foto: Åsa Wallenrud)

Förbrukning:

  • Outer banks 13.7 L/100 km
  • Badlands14.2 L/100 km
ANNONS

Motor, samma i båda modellerna

  • 335 HK 2,7L V6 Ford EcoBoost
• Sju körlägen – Normal, ECO, Slippery, Mud/Ruts, Sand, Rock-Crawl och Baja
• LT 285/70 R17 All-Terrain A/T Tires (33″)
• AWD full time
• Takreling
• Underredsskydd
• 17″ aluminiumfälgar
• Vinylklädsel med läder detaljer – svart
• Strömbrytare för inkoppling av tillbehör

Ford Bronco: vildmarkens konung till Sverige

Ford Bronco är terrängbilarnas svar på Ford Mustang. Båda är sprungna ur det amerikanska 60-talet, symboliseras av vildhästar, och åtnjuter ikonstatus

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS