En äventyrsbil för vardagsanvändning. Det gick bra det med. Bronco är oerhört kul att köra, lätt att hantera och snygg, väldigt snygg.
Kärlek vid första körningen: Ford Bronco
Mest läst i kategorin
Det här är en fantastiskt kul bil. En bil som förtjänar snåriga backar, vattendrag och äventyr men i stället blev det till att handla mat, en långtur på motorvägen och slänga en stor tv på återvinningen. Men även om man inte kan ta ut den på riktiga äventyr så funkar Bronco rätt bra i en vanlig villaförort.
Positivt
- Körglädje
- Modulär bil
- Coolhetsfaktor
- Bra pris
Senaste nytt
Negativt
- Högljudd vid högre hastigheter
- Ryms inte alltid i alla parkeringsrutor
- Väldigt högt insteg utan någon form av trappa
Trots de vardagliga bestyren var varje sekund i den här Broncon bland det roligaste någonsin. Bilen är inte primärt framtagen för det här men den upplevdes inte som otymplig eller överdriven någonsin. Det kan lätt vara en daily driver om man klarar av bränsleförbrukningen och svårigheter att hitta parkering.
Ta bort 40 procent av bilen
Bronco är byggd för större saker. Det betyder bland annat att hela taket kan tas bort och även dörrarna. För den maximala öppenheten så att säga. Under testperioden regnade det praktiskt taget varje dag och fototillfällena fick klämmas in så fort solen kom fram i några minuter. Så taket kunde aldrig tas av. Och dörrarna får man ju inte ta bort i vanliga trafiken, det är skäl för böter.
Broncon är rätt stor, framförallt hög, men den var betydligt mer lättkörd än en Mini Cooper. Sikten är väldigt bra runt om hela bilen och dessutom är den utrustad med kameror i alla vinklar. Lättare att parkera och navigera trånga ytor än med vilken annan bil som helst.
På insidan är bilen anpassad för att köra utan tak och dörrar så det mesta är inkapslat i gummi. Trots detta hittar vi en stor touchdisplay med allt man behöver. Grova handtag finns för att kunna häva sig upp i bilen, det behövdes, men också att hålla i sig i vid skumpiga resor.
Högljudd i högre hastigheter
När bilen kom upp i 110 km/h på motorvägen gick den riktigt bra. Stabil, kvick och lätthanterad. Men här märker man av att bilen är modulär för det tjuter och väser från luften genom alla delar av taket. Det gjorde det svårt att konversera enkelt eller höra musik och tal i högtalarna.
Båda modellerna har 335 hk och 563 i vridmoment Nm.
Priser:
- Outer Banks 2.7L Bi-Turbo EcoBoost V6 335hk AWD 10-vxl automat 1 049 000 kr
- Badlands 2.7L Bi-Turbo EcoBoost V6 335hk AWD 10-vxl automat 1 099 000 kr
Förbrukning:
- Outer banks 13.7 L/100 km
- Badlands14.2 L/100 km
Motor, samma i båda modellerna
- 335 HK 2,7L V6 Ford EcoBoost
Ford Bronco: vildmarkens konung till Sverige
Ford Bronco är terrängbilarnas svar på Ford Mustang. Båda är sprungna ur det amerikanska 60-talet, symboliseras av vildhästar, och åtnjuter ikonstatus
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.