Transportstyrelsen har under året avregistrerat rekordmånga fordon. Hela 43 000 fordon har strukits ur vägtrafikregistret, en markant ökning jämfört med de senaste tio åren då siffran legat på omkring 10 000 fordon årligen.
Kaos i bilregistret – tiotusentals fordon saknar ägare
Mest läst i kategorin
Orsaken är att myndigheten i många fall inte vet var fordonen befinner sig, rapporterar Sveriges radio.
Denna administrativa avregistrering, som den kallas, används ofta när fordonen tillhört bilmålvakter eller när ägarna är okontaktbara. Konsekvensen blir att ingen längre har ansvar för bilarna, vilket skapar problem, särskilt när det gäller övergivna skrotbilar.
Ingen tar ansvar för rostiga vrak
Utanför Jonas Skarhagens arbetsplats i Småland står två sönderslagna bilar som tidigare ägts av en misstänkt bilmålvakt. Bilarna är avregistrerade och ingen vill ta hand om dem. Han berättar att bilarna är helt demolerade med krossade rutor, och att barn leker vid dem och riskerar att skada sig.
Vanligtvis kan Kronofogden hjälpa till med att forsla bort dumpade bilar. Men i detta fall är det inte möjligt eftersom fordonen saknar registrerad ägare.
Skarhagen understryker att de inte får flytta fordonen och att ingen vill ta emot dem utan bevis på ägarskap. Han riktar kritik mot Transportstyrelsens agerande och menar att det är oacceptabelt att man kan göra på detta sätt.
Senaste nytt
Städa i registret – men till vilken kostnad?
Daniel Backéus, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, bekräftar den kraftiga ökningen av avregistrerade fordon. Han förklarar att det främst handlar om fordon med obetalda skulder, fordon som tillhör bilmålvakter, samt fordon som exporterats.
Backéus poängterar att avregistreringarna görs för att minska kostnaderna för myndigheterna, då det är dyrt att skicka ut fordringar och hantera ärenden som inte genererar betalning.
Syftet med avregistreringarna är att ha ett korrekt vägtrafikregister och att bekämpa kriminalitet.
Miljörisker oroar
Anna Berggrund, avdelningsdirektör på Transportstyrelsen, medger att det finns risker med att avregistrera fordon. Hon framhåller att det finns en risk att de dumpas i naturen och orsakar miljöproblem, till exempel genom oljeläckage.
Berggrund betonar vikten av samarbete mellan kommuner och andra aktörer för att hitta dessa miljöbovar.
Bildemonterare saknar material
Samtidigt som tusentals bilar avregistreras och överges, har bildemonteringsbranschen brist på objekt. Andreas Frössberg, vd för Bildemonteringsbranschen, uttrycker oro över utvecklingen. Han menar att bristen på material hotar de seriösa bildemonterarna och riskerar att öppna upp för illegal verksamhet.
Transportstyrelsens hantering av avregistrerade fordon väcker frågor om ansvar och miljöpåverkan. Vem ska ta ansvar för de övergivna fordonen och de risker de medför? Och hur kan man förhindra att oseriösa aktörer utnyttjar situationen?
Flygbolaget: “Världen behöver kunna ta sig till Värmland”
En vågad vd satsar på ett flygbolag i Värmland och är villig att ta en förlust. Modigt med tanke på att ingen annan lyckats. Embracers vd, Lars Wingefors,
Läs också:
Gröna Lunds förlust förra året: 177 miljoner. News 55
Här tjänar de miljoner: “Dominerat i ett decennium”. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.