Dagens PS

Kan retrotrenden återuppväcka Morris Minor?

Modern Morris Minor
Hur en framtida variant av Morris Minor kommer att se ut, vet idag ingen. Utan detta får vi bara gissa. (Bild AI/Anders Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 11 apr. 2024Publicerad: 11 apr. 2024

Morris Minor var föråkaren till Hundkojan. En bil som på alla sätt var engelsk och som en hel generation lärde sig att älska.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Alec Issigonis. Vad den mannen har gjort för brittisk bilindustri går nog inte att värdera i pund. Att han är mannen bakom den löjligt populära Hundkojan, det kanske du vet. Men att han dessutom har en annan superklassisk britt på sitt samvete – det kanske är ny information.

För det fanns en tid innan Hundkojans i England, En tid då hela landet hoppade halt runt på ett ben i kampen att försöka lära sig gå efter andra världskrigets tilltufsningar.

Det saknades bilar

Och ur den kantstötta situationen skulle England nu resa sig. Och en sak som så väl behövdes, var nya bilar.

Pengar var en bristvara hos allmänheten, men viljan och framför allt behovet att färdas var stort. Den engelska bilindustrin behövde enkla men funktionella fordon till folket. En uppgift som Alec Issigonis tog sig an.

Fyra personer fick faktiskt plats i den lilla bilen.
Såhär blev den – Englands första storsäljande småbil. En rund och snäll liten bil som kom att tillverkas ända till 1971. (Foto: WikiCommons/Arpingstone)

Hans förslag till en ny engelsk liten folkbil lades fram till biltillverkaren Morris 1948 och den kom att bli en succé.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

En snäll bil

Du kanske inte medvetet vet hur bilen ser ut, men när du ser den, så ler du automatiskt igenkännande. För det är så det har blivit runt Morris Minor. En snäll bil som alla gillar.

ANNONS

Och det är förmodligen i detta som ryktet nu börjat snurra kring märket Morris återuppståndelse. I turbulensen efter MG-konkursen på 00-talet, hamnade ju märket MG till slut i Kina, som ju är väl känt idag.

Men med i konkursboet följde även märkena Rover och Morris.

Att återskapa en kultbil som Morris Minor är väl helt i linje med vad BMW gjort med Mini och Renault just gjort med sin gamla 5:a. Och det är väl kanske precis vad dagens MG skulle behöva göra för att knyta an mer till det arv märket faktiskt har.

Dagens elektrifierade MG-bilar har ju en själ som tittar framåt, helt utan att reflektera eller ta avstamp i sin historia.

Återskapa ett märke

Att då, istället för att försöka trycka in historia i det existerande bilutbudet, återstarta ett märke som redan finns tillgängligt, och där kunna frossa loss i nostalgi och återblickar, det är väl mer än logiskt.

Och kopplingen mellan Morris och MG – vet du vad den är? Svaret är enkelt MG är en förkortning av Morris Garage. Så nu vet du det.

Läs också om att skrytbilen Renault 4 Laban får nytt liv. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]