Knappt 300 bilar finns kvar. Denna Kaiser Darrin Convertible från 1954 räknas verkligen som en raritet. Skjutdörrar, tre växlar och den mintgröna färger väcker uppmärksamhet.
Kaiser Darrin: Framtidens lyxbil på 50-talet
Mest läst i kategorin
Den mintgröna 1954 Kaiser Darrin Convertible är en riktig raritet. Den tillverkades endast under ett år och färre än 500 bilar byggdes.
Nu, inför Mecum’s 2024 Florida Summer Special, har denna bil fångat intresset hos många bilentusiaster. Den representerar både ambition och svårigheter i amerikansk bildesign från mitten av 1900-talet. Kaiser Darrin är verkligen ett levande exempel på “framtiden av det förflutna”.
Howard Darrins vision
Howard “Dutch” Darrin, en känd amerikansk designer, var hjärnan bakom Kaiser Darrin. Efter andra världskriget ville han skapa en lyxsportbil som kunde konkurrera med de europeiska roadsters som översvämmade den amerikanska marknaden.
Genom att använda Kaiser Henry J-plattformen och en Willys raka 6-cylindrig motor, skapade han en bil som verkligen stack ut. Mest anmärkningsvärt var bilens “fickdörrar”, som glider in i framskärmarna istället för att svänga utåt som vanliga bildörrar.
Senaste nytt
Innovativ design
Darrins design var radikal. Skjutdörrarna var en patenterad innovation från 1946 och blev bilens signum. Dessutom hade bilen en trepositions vikbar cabriolettak, oberoende framfjädring med tvärlänkar och spiralfjädrar, och en stel bakaxel med halvelliptiska bladfjädrar.
Den var också utrustad med hydrauliska trumbromsar på alla fyra hjulen. Inuti fanns det sportiga säten och fullständig instrumentering. Med en glasfiberkaross och dörrar, var Darrin en av Amerikas första sportbilar i sitt slag.
Svårsåld kärra
Förhållandet mellan Darrin och Kaiser Motors var ofta spänt. Trots entusiasm var Kaiser tveksamma till sportbilsmarknaden.
Det krävdes övertygelsen från Henry J. Kaisers fru, Alyce, för att ge projektet klartecken. Men vägen till produktion var fylld av förseningar och problem.
När bilen äntligen nådde marknaden 1954, hade konkurrensen hårdnat. Priset på nästan 38 900 kronor gjorde det svårt att sälja bilen, särskilt när den jämfördes med Corvette och Jaguar.
50 Darrin-bilar förstördes
Trots sitt slående utseende hade Darrin problem under huven. Den ursprungliga motorn var inte tillräcklig, så de bytte till en F-head 6-cylindrig Willys Hurricane.
Trots detta kunde den inte konkurrera med sina rivaler. Problemen fortsatte med kvalitetskontroll och produktionsproblem.
En snöstorm 1953 förstördes 50 Darrin-bilar som var lagrade ute, vilket förvärrade situationen. Darrin köpte dessa bilar, modifierade dem med kraftigare motorer, men det var för sent för att rädda modellen.
300 finns kvar
Produktionen upphörde i augusti 1954. Trots dess misslyckande är Kaiser Darrin nu en eftertraktad raritet. Mindre än 300 bilar finns kvar idag. Den mintgröna 1954 Kaiser Darrin Convertible som är redo för Mecum’s Florida Summer Special är ett bevis på innovation och mod att bryta mot normerna.
Idag står Kaiser Darrin som en symbol för modig innovation och risktagande inom bilindustrin. Den är älskad av samlare världen över för sin unika design och ovanlighet.
Trots dess kommersiella misslyckande vid lanseringen, har den nu en säker plats i bilhistorien som en ikon för passion, kreativitet och viljan att bryta mot reglerna.
-
- Tillverkning: Endast ett år, färre än 500 bilar
-
- Designer: Howard “Dutch” Darrin
-
- Motor: 161 CI F-head Willys inline 6-cylindrig
-
- Växellåda: 3-växlad manuell med överväxel
-
- Kaross: Glasfiber
-
- Unika funktioner: Skjutdörrar, trepositions vikbar cabriolettak
-
- Pris 1954: Nästan 38 900 kronor
-
- Rivaler: 1953 Corvette (36 700 kronor), 1953 Jaguar XK120 (41 300 kronor)
-
- Antal kvar idag: Mindre än 300 (vissa hävdar så få som 80)
-
- Särskilda färger: Champagne Lacquer, Red Sail Lacquer, Yellow Satin Lacquer, Pine Tint Lacquer (Mint Green)
Unik chans: Galen Studebaker Golden Hawk
Denna galna Franken-Studebaker har delar från Ford, Chevy, Pontiac, Shelby, Harley-Davidson och Oldsmobile. Byggd under 17 år, är denna 1957 Studebaker
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.