Dagens PS

Kaiser Darrin: Framtidens lyxbil på 50-talet

Det här är en riktigt unik bil. Denna mintgröna skapelse tillverkades i väldigt få exemplar och en stor del av dem förstördes av vintervädret på en parkering. (Foto: Mecum)
Det här är en riktigt unik bil. Denna mintgröna skapelse tillverkades i väldigt få exemplar och en stor del av dem förstördes av vintervädret på en parkering. (Foto: Mecum)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 juni 2024Publicerad: 22 juni 2024

Knappt 300 bilar finns kvar. Denna Kaiser Darrin Convertible från 1954 räknas verkligen som en raritet. Skjutdörrar, tre växlar och den mintgröna färger väcker uppmärksamhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den mintgröna 1954 Kaiser Darrin Convertible är en riktig raritet. Den tillverkades endast under ett år och färre än 500 bilar byggdes.

Nu, inför Mecum’s 2024 Florida Summer Special, har denna bil fångat intresset hos många bilentusiaster. Den representerar både ambition och svårigheter i amerikansk bildesign från mitten av 1900-talet. Kaiser Darrin är verkligen ett levande exempel på “framtiden av det förflutna”.

Howard Darrins vision

Howard “Dutch” Darrin, en känd amerikansk designer, var hjärnan bakom Kaiser Darrin. Efter andra världskriget ville han skapa en lyxsportbil som kunde konkurrera med de europeiska roadsters som översvämmade den amerikanska marknaden.

Genom att använda Kaiser Henry J-plattformen och en Willys raka 6-cylindrig motor, skapade han en bil som verkligen stack ut. Mest anmärkningsvärt var bilens “fickdörrar”, som glider in i framskärmarna istället för att svänga utåt som vanliga bildörrar.

Otroligt stilfull bil denna Kaiser Darrin 1954. Ratten är delikat. (Foto: Mecum)
Otroligt stilfull bil denna Kaiser Darrin 1954. Ratten är delikat. (Foto: Mecum)
ANNONS

Senaste nytt

Innovativ design

Darrins design var radikal. Skjutdörrarna var en patenterad innovation från 1946 och blev bilens signum. Dessutom hade bilen en trepositions vikbar cabriolettak, oberoende framfjädring med tvärlänkar och spiralfjädrar, och en stel bakaxel med halvelliptiska bladfjädrar.

Den var också utrustad med hydrauliska trumbromsar på alla fyra hjulen. Inuti fanns det sportiga säten och fullständig instrumentering. Med en glasfiberkaross och dörrar, var Darrin en av Amerikas första sportbilar i sitt slag.

ANNONS
Motorn som var original räckte inte utan fick snabbt bytas till en annan. (Foto: Mecum)
Motorn som var original räckte inte utan fick snabbt bytas till en annan. (Foto: Mecum)

Svårsåld kärra

Förhållandet mellan Darrin och Kaiser Motors var ofta spänt. Trots entusiasm var Kaiser tveksamma till sportbilsmarknaden.

Det krävdes övertygelsen från Henry J. Kaisers fru, Alyce, för att ge projektet klartecken. Men vägen till produktion var fylld av förseningar och problem.

När bilen äntligen nådde marknaden 1954, hade konkurrensen hårdnat. Priset på nästan 38 900 kronor gjorde det svårt att sälja bilen, särskilt när den jämfördes med Corvette och Jaguar.

50 Darrin-bilar förstördes

Trots sitt slående utseende hade Darrin problem under huven. Den ursprungliga motorn var inte tillräcklig, så de bytte till en F-head 6-cylindrig Willys Hurricane.

Trots detta kunde den inte konkurrera med sina rivaler. Problemen fortsatte med kvalitetskontroll och produktionsproblem.

En snöstorm 1953 förstördes 50 Darrin-bilar som var lagrade ute, vilket förvärrade situationen. Darrin köpte dessa bilar, modifierade dem med kraftigare motorer, men det var för sent för att rädda modellen.

ANNONS
Hela tre växlar hittar du här, men också en överväxel. (Foto: Mecum)
Hela tre växlar hittar du här, men också en överväxel. (Foto: Mecum)

300 finns kvar

Produktionen upphörde i augusti 1954. Trots dess misslyckande är Kaiser Darrin nu en eftertraktad raritet. Mindre än 300 bilar finns kvar idag. Den mintgröna 1954 Kaiser Darrin Convertible som är redo för Mecum’s Florida Summer Special är ett bevis på innovation och mod att bryta mot normerna.

Idag står Kaiser Darrin som en symbol för modig innovation och risktagande inom bilindustrin. Den är älskad av samlare världen över för sin unika design och ovanlighet.

Trots dess kommersiella misslyckande vid lanseringen, har den nu en säker plats i bilhistorien som en ikon för passion, kreativitet och viljan att bryta mot reglerna.

Riktigt unik är bilen med dessa dörrar som skjuts in i karossen. Ingen hade sett något liknande på den tiden. (Foto: Mecum)
Riktigt unik är bilen med dessa dörrar som skjuts in i karossen. Ingen hade sett något liknande på den tiden. (Foto: Mecum)

    • Tillverkning: Endast ett år, färre än 500 bilar

    • Designer: Howard “Dutch” Darrin

    • Motor: 161 CI F-head Willys inline 6-cylindrig

    • Växellåda: 3-växlad manuell med överväxel

    • Kaross: Glasfiber

    • Unika funktioner: Skjutdörrar, trepositions vikbar cabriolettak

    • Pris 1954: Nästan 38 900 kronor

    • Rivaler: 1953 Corvette (36 700 kronor), 1953 Jaguar XK120 (41 300 kronor)

    • Antal kvar idag: Mindre än 300 (vissa hävdar så få som 80)

    • Särskilda färger: Champagne Lacquer, Red Sail Lacquer, Yellow Satin Lacquer, Pine Tint Lacquer (Mint Green)

Unik chans: Galen Studebaker Golden Hawk

Denna galna Franken-Studebaker har delar från Ford, Chevy, Pontiac, Shelby, Harley-Davidson och Oldsmobile. Byggd under 17 år, är denna 1957 Studebaker

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS