Jeep Wrangler 4xe – en klassiker som kommer i modern tappning. Den nya versionen är fyrhjulsdriven och kan gå strax över fem mil på bara el.
Jeep Wrangler 4xe – klassikern som laddhybrid
Mest läst i kategorin
Jeep Wrangler utvecklades som en civil version av Willys MB, militärfordonet som användes av de allierade under andra världskriget. Den senaste versionen byggdes för tre år sedan, och kommer nu också med eldrivlina.
Bensinmotorn med turbo på 2,0 liter kompletteras med två elmotorer och ett högspänningsbatteri med kapacitet på 17,3 kWh. Tillsammans ger de en maxeffekt på 380 hästkrafter med ett vridmoment på 637 nanometer.
Den turboladdade bensinmotorn på 2,0 liter får i stället sällskap av två elmotorer och ett högspänningsbatteri med kapacitet på 17,3 kWh. Tillsammans ger dessa en maximal effekt på 380 hästkrafter och ett vridmoment på 637 nanometer.
Laddhybriden är fyrhjulsdriven och kan nå en räckvidd på över fem mil, enligt WLTP. Bilen drar 0,35 liter milen när den kör i hybridläget, med ett koldioxidutsläpp som är 70 procent reducerat jämfört med bensinversionen. Bilen laddar fullt på strax under tre timmar, och batteriet kan laddas under körning. Jeep Wrangler 4xe gör 0-100 km/h på 6,4 sekunder.
Den nya Jeep Wrangler som laddhybrid kommer i tre olika versioner – Sahara 4xe, Rubicon 4xe och en exklusiv 80-årsjubileumsupplaga. Enligt Stellantis kommer den att nå europeiska återförsäljare redan i juni och kostar mellan 689.900 och 720.900 kronor före klimatbonus, skriver Mestmotor.
Läs mer: Bilstaden kan få tillbaka sin fabrik
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.